2008-05-24, 00:02
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekic
Hur kan vi födas till syndare?
Det saknar all logik att påstå att gud älskar den här mannen för om han gjorde det ja då skulle han inte födas som en på flera miljoner människor gör.
Gud kunde gett honom styrka att inspirera andra samtidigt som han gjorde honom helt frisk. Istället gjorde han honom helt handikappad och förstörde hans liv totalt.

En liten fråga bara. Hur kan du vara så säker på att hans liv förstördes totalt? Hur kan du vara så säker på att killens livskvalitet inte ökat på grund av hans handikapp? Om du i denna stund skulle ringa och fråga honom om han hellre hade fötts med armar och ben men därmed missat den personliga och andliga styrka han utvecklat pga av sitt handikapp, vad tror du han hade svarat?
Citera
2008-05-24, 00:03
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Du tror inte att han skulle kunna ha en stor livsgnista och vara frisk samtidigt?
Är hans handikapp priset för att få en så stor livsgnista eller vad hade gud för plan?

Ja det tycker jag att det är. Visst kan han bli lycklig men han kommer alltid att leva från ett underläge och kämpa mycket mer än vi oss andra.
Saker som vi andra kan göra kommer bara att förbli en dröm i många fall för den här killen.
Och lycklig kan man bli, att få sina kroppsdelar tillbaka kan man inte.

Jag tycker det iaf.
Sen är det värre i det här fallet då killen föddes såhär, det är inget han kunde påverka på något sätt.

Okej, jag tror helt enkelt inte att vi delar samma syn på livet. Livet ger och tar, ibland innan det knappt har hunnit börja. Men vi kan omöjligt veta hur denna människas liv hade kunnat se ut om han fötts annorlunda, antagligen finns det en plan och personen ifråga verkar finna sitt liv högst värdefullt. Jag tror man finner olika sidor utav sig själv att bejaka beroende på vilka förutsättningar man har.

Det kan tyckas att just ett fysiskt handikapp är för jävligt p.ga. att det är så påtagligt, men hur synd är det inte då om en muskelknutte med väldigt låg IQ? Är hans liv också förstört?

Jag tror att vi ska akta oss för att förutsätta vilka liv som är värda att leva eller inte, vi har alla en strävan att uppnå ett meningsfullt liv och vi finner säkerligen lika många vägar till det som vi finner individer på denna jorden.
Citera
2008-05-24, 00:11
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Du har samma val som Adam. Döden eller följ Gud.

alltså finns inte fri vilja, vad bra.

[quote=SleepaZ]Om du ändå tänker dig att GUd finns och har skapat denna världen och oss. Har vi då rätt att överuvutaget ha ifrågasätta vissa regler? Utan Gud hade ingen av oss funnits. Nu finns vi tack vara att Gud ville skapa oss. Det är bara att köpa det liksom. Eller så finns inte Gud och då är det också bara att köpa det liksom

Nej jag kan tyvärr inte bara köpa allt rakt av.
Jag kan inte köpa all den orättvisa som gud verkar skita i då vissa föds handikappade och fattiga medans andra föds friska och rika.
Sen att inte ifrågesätta är ju inget nytt för religiösa, ofta förkortas religionerna med "gud älskar alla" och "fria viljan syndar".
Resten behöver man inte bry sig om tydligen.

Citat:
Ja men det finns människor med både armar och ben som tar sitt liv för att dem saknar livsglöd. Vad som är ett handikapp behöver inte alltid vara till det yttre. Jag anser att denne man är ett fin exemplar på en Guds skapelse.

Att finna livsglöd kan alla göra. Det går inte att försökna hans livssituation med att han har livsglöd.
Du kan påverka hur ditt liv ska se ut, det kan inte han.
Jättefint exempel på guds skapelse! Mannen kan knappt röra sig och lyfta föremål som vi andra, men annars är det lungt.

Citat:
Gud älskar den inre skapelsen i oss. Våran själ. Den är vi alla lika inför honom.

Jovisst så kan man ju också tycka. Frågan kvarstår dock:
varför ska han få det så mkt svårare än vi andra?

Citat:
Skulle vilja säga tvärtom. Synden har haft större fäste i mitt liv än hans. Han är en förebild för mig. Jag är inte av åsikten att synden drabbat honom hårdare än mig. I Jesus är vi alla syndfria.

Om vi alla är syndfria i Jesus, varför föddes han då såhär?
Varför får vi ta på oss synden som Adam utförde, hur kan vi stå till svars för det? Och hur har synden haft större fäste i ditt liv menar du?
Citera
2008-05-24, 00:19
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Okej, jag tror helt enkelt inte att vi delar samma syn på livet. Livet ger och tar, ibland innan det knappt har hunnit börja. Men vi kan omöjligt veta hur denna människas liv hade kunnat se ut om han fötts annorlunda, antagligen finns det en plan och personen ifråga verkar finna sitt liv högst värdefullt. Jag tror man finner olika sidor utav sig själv att bejaka beroende på vilka förutsättningar man har.

Men du verkar inte förstå att han har mycket sämre förutsättningar än dem flesta andra. Han kan inte göra lika mycket som vi och har i stort sett ett tråkigare liv livet ut. Detta är ju också en tolkningsfråga men du förstår nog vad jag menar i stort sett.

Citat:
Det kan tyckas att just ett fysiskt handikapp är för jävligt p.ga. att det är så påtagligt, men hur synd är det inte då om en muskelknutte med väldigt låg IQ? Är hans liv också förstört?

Inte lika mycket som den här killens.
Om muskelknutten föddes med väldigt låg IQ och om det hindrar honom i vardagslivet, då är det synd om honom också.

Citat:
Jag tror att vi ska akta oss för att förutsätta vilka liv som är värda att leva eller inte, vi har alla en strävan att uppnå ett meningsfullt liv och vi finner säkerligen lika många vägar till det som vi finner individer på denna jorden.

Du vet mycket väl att du och jag och dem flesta andra har mycket bättre förutsättningar till ett meningsfullt liv.
Sen kan vi påverka våra liv mkt lättare än vad han kan.
Om vi vill syssla med någon sport, hålla på med nån hobby eller vad som hellst så är det lättare för oss än för honom och därmed har vi bättre förutsättningar.
Citera
2008-05-24, 00:21
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Du har samma val som Adam. Döden eller följ Gud..

Valet Adam fick var väl snarare: Följ Gud eller förbli en idiot som inte förstår rätt och fel. Jag tror att de flesta människor hade gjort samma sak som Adam.
Citera
2008-05-24, 00:25
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
En liten fråga bara. Hur kan du vara så säker på att hans liv förstördes totalt? Hur kan du vara så säker på att killens livskvalitet inte ökat på grund av hans handikapp? Om du i denna stund skulle ringa och fråga honom om han hellre hade fötts med armar och ben men därmed missat den personliga och andliga styrka han utvecklat pga av sitt handikapp, vad tror du han hade svarat?

Eftersom att han inte kan arbeta, handla, syssla med sport eller vad som hellst så tycker jag att hans liv är förstört.
Och även om den ökat p g a han handikapp så betyder inte det att det inte skulle kunnat ha gjort det om han var fullt frisk?
Jag vet inte vad han hade svarat. Men jag tror att han skulle kunna ha ett minst lika bra liv utan att sakna armar och ben för det.
Det verkar ju som att handikapp är ett krav för att få personlig och andlig styrka enligt dig.
Citera
2008-05-24, 00:27
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Men du verkar inte förstå att han har mycket sämre förutsättningar än dem flesta andra. Han kan inte göra lika mycket som vi och har i stort sett ett tråkigare liv livet ut. Detta är ju också en tolkningsfråga men du förstår nog vad jag menar i stort sett.

Inte lika mycket som den här killens.
Om muskelknutten föddes med väldigt låg IQ och om det hindrar honom i vardagslivet, då är det synd om honom också.

Du vet mycket väl att du och jag och dem flesta andra har mycket bättre förutsättningar till ett meningsfullt liv.
Sen kan vi påverka våra liv mkt lättare än vad han kan.
Om vi vill syssla med någon sport, hålla på med nån hobby eller vad som hellst så är det lättare för oss än för honom och därmed har vi bättre förutsättningar.

Hm. Jag vill på intet vis vara elak mot dig men din människosyn du ger sken av är tämligen avskyvärd i mina ögon. Du menar att de fysiska förutsättningarna sätter premisserna för hur lycklig en människa kan bli i detta livet? Jag ska inte hymla utan jag är personligen kärnfrisk och värdesätter att jag kan träna och ha en god fysik, men däremot så är det på intet vis detta som ger mitt liv den yttersta meningen. Jag tycker att du tänker väldigt funktionalistiskt, skulle inte denna killen har roligt? Tror du att alla förlamade på denna jorden ser sina liv som mycket tråkigare än alla andras?

Jag skulle leva ett roligare liv om jag var ekonomiskt oberoende, dumma Gud som gjorde mig till fattig student Nu måste jag sitta här och snåla samtidigt som Paris Hilton kan festa järnet varje kväll och dricka champagne.

Men vad är ett meningsfullt liv? Ett meningsfullt liv för mig är att finna harmoni inombords och leva lyckligt med min omgivning, även om jag skulle bli förlamad imorgon så skulle detta vara mina primära livsmål, även om vardagen hade blivit krångligare. Kanske skulle jag t.om. uppskatta mitt liv mer i en sådan situation? Vad vet vi om det?
Citera
2008-05-24, 00:39
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Hm. Jag vill på intet vis vara elak mot dig men din människosyn du ger sken av är tämligen avskyvärd i mina ögon. Du menar att de fysiska förutsättningarna sätter premisserna för hur lycklig en människa kan bli i detta livet? Jag ska inte hymla utan jag är personligen kärnfrisk och värdesätter att jag kan träna och ha en god fysik, men däremot så är det på intet vis detta som ger mitt liv den yttersta meningen. Jag tycker att du tänker väldigt funktionalistiskt, skulle inte denna killen har roligt? Tror du att alla förlamade på denna jorden ser sina liv som mycket tråkigare än alla andras?

Jag förolämpar inte killen på något vis men jag står fast vid att han har sämre förutsättningar än oss andra. Jag menar att man har bättre förutsättningar för ett meningsfullare liv om man har armar och ben än tvärtom.
Hur ska killen försörja sig, hur ska han hålla på med sporter om han vill det, hur ska han göra nånting som vi andra dagligen kan göra?
Förklara för mig på vilket sätt killen kan ha roligt då.
Sen är det ju snarare din gud som har en avskyvärd människosyn, han låter vissa födas med silversked i mun medans andra är handikappade och fattiga.

Citat:
Jag skulle leva ett roligare liv om jag var ekonomiskt oberoende, dumma Gud som gjorde mig till fattig student Nu måste jag sitta här och snåla samtidigt som Paris Hilton kan festa järnet varje kväll och dricka champagne.

Japp det är ganska orättvist, dock kan du inte riktigt jämföra din situation med hennes på samma sätt som du jämför din situation med hans.
Du kan göra allt precis som PH kan, förutom att köpa en jävla massa saker.
Vad kan den här mannen göra anser du?

Citat:
Men vad är ett meningsfullt liv? Ett meningsfullt liv för mig är att finna harmoni inombords och leva lyckligt med min omgivning, även om jag skulle bli förlamad imorgon så skulle detta vara mina primära livsmål, även om vardagen hade blivit krångligare. Kanske skulle jag t.om. uppskatta mitt liv mer i en sådan situation? Vad vet vi om det?

Du har bättre förutsättningar helt enkelt. Du kan handla utan hjälp, du kan arbeta, du kan spela fotboll eller nått annat med din omgivning, du kan nästan göra allt för att ha det roligare på fritiden.
Som jag sa, vad kan den här killen göra på fritiden för att ha kul?
Citera
2008-05-24, 00:50
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Jag förolämpar inte killen på något vis men jag står fast vid att han har sämre förutsättningar än oss andra. Jag menar att man har bättre förutsättningar för ett meningsfullare liv om man har armar och ben än tvärtom.
Hur ska killen försörja sig, hur ska han hålla på med sporter om han vill det, hur ska han göra nånting som vi andra dagligen kan göra?
Förklara för mig på vilket sätt killen kan ha roligt då.
Sen är det ju snarare din gud som har en avskyvärd människosyn, han låter vissa födas med silversked i mun medans andra är handikappade och fattiga.

Ja, han har sämre förutsättningar till att bli en säker frisparksskytt i Premier League. Hur han ska försörja sig? Hmm.. Han kan kanske göra som Stephen Hawking och göra några banbrytande forskningsupptäckter och skriva en bok om ämnet? http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking Han kan bli diplomat, författare, sopran, åklagare, lärare , eller?

Citat:
Japp det är ganska orättvist, dock kan du inte riktigt jämföra din situation med hennes på samma sätt som du jämför din situation med hans.
Du kan göra allt precis som PH kan, förutom att köpa en jävla massa saker.
Vad kan den här mannen göra anser du?

Nej det är inte orättvist på något sätt. Haha, menar du allvar? Vad kan han inte göra? Han kan läsa, lyssna på ljudbok, dricka en öl eller två, snacka skit med kompisarna. Du han kan säkert måla en riktigt fin tavla om han har talang, du har väl sett munmålarna som målar b.la. mycket vackra vykort, de finns här i Sverige, betala in valfri summa så får du ett gäng hem på posten med jämna mellanrum.

Han kanske t.om. utvecklar andra färdigheter som vi inte bejakar på samma sätt. Han kanske blir en mycket bättre lyssnare, en bättre talare, eller en bättre tänkare.

Citat:
Du har bättre förutsättningar helt enkelt. Du kan handla utan hjälp, du kan arbeta, du kan spela fotboll eller nått annat med din omgivning, du kan nästan göra allt för att ha det roligare på fritiden.
Som jag sa, vad kan den här killen göra på fritiden för att ha kul?

Ja, rent funktionsmässigt i vardagen så har jag det, men jag tror inte personen ifråga ser detta som något som gör hans liv mindre meningsfullt än ditt och mitt. Jag har redan listat lite olika saker han kan finna på under sin fritid, jag tror faktiskt att han redan har klurat ut dem...
Citera
2008-05-24, 00:52
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Eftersom att han inte kan arbeta, handla, syssla med sport eller vad som hellst så tycker jag att hans liv är förstört.

Tycker du ja, men tycker han? Killens handikapp har lett till att han eftersträvar andra värden än än sport och konsumtion. Det tycks som om du anser att detta är essentiellt för att bli lycklig, om så är fallet bör du tänka över din livssyn.
Citat:

Och även om den ökat p g a hans handikapp så betyder inte det att det inte skulle kunnat ha gjort det om han var fullt frisk?

Det är sant. Frågan är om han hade gjort det.

Citat:
Jag vet inte vad han hade svarat. Men jag tror att han skulle kunna ha ett minst lika bra liv utan att sakna armar och ben för det.
Det verkar ju som att handikapp är ett krav för att få personlig och andlig styrka enligt dig.
Jag förstår inte hur du kan tolka mitt inlägg att man måste ha ett handikapp för att utvecklas andligt, kan du förklara det?

Du sätter dig själv i en knepig situation när du bestämt dig för hans livskvalitet är lägre än andras. Killen verkar definitivt få ut mer av livet än många jag känner som är fysikt fullt friska. Förmodligen får han ut mer av livet än både du och jag.
Citera
2008-05-24, 01:09
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Ja, han har sämre förutsättningar till att bli en säker frisparksskytt i Premier League. Hur han ska försörja sig? Hmm.. Han kan kanske göra som Stephen Hawking och göra några banbrytande forskningsupptäckter och skriva en bok om ämnet? http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking Han kan bli diplomat, författare, sopran, åklagare, lärare , eller?.

Tror du att man blir som Stephen Hawking bara sådär eller?
SH är ett udda fall och knappast nått vanligt som handikappade lyckas åstadkomma. Han lär ha svårigheter med alla arbetena som du nämnde.
Han kan nog inte ens ta sig till arbetet på egen hand för att inte snacka om att utföra det.

Citat:
Nej det är inte orättvist på något sätt. Haha, menar du allvar? Vad kan han inte göra? Han kan läsa, lyssna på ljudbok, dricka en öl eller två, snacka skit med kompisarna. Du han kan säkert måla en riktigt fin tavla om han har talang, du har väl sett munmålarna som målar b.la. mycket vackra vykort, de finns här i Sverige, betala in valfri summa så får du ett gäng hem på posten med jämna mellanrum.

Så det är inte orättvist att vissa föds handikappade medans andra föds stenrika? Otroligt.
Allt det där du nämnde kan han kanske göra men med extra stora svårigheter.
Det som vi gör utan några som hellst problem är jälvigt svårt att göra för den här killen och du anser att det är rättvist?
Alla lyckas inte bli munkonstnärer precis.

Citat:
Han kanske t.om. utvecklar andra färdigheter som vi inte bejakar på samma sätt. Han kanske blir en mycket bättre lyssnare, en bättre talare, eller en bättre tänkare.

Det finns inget som han kan utveckla som inte vi andra kan, men det finns många saker som vi kan göra men inte han.
Menar du att hans handikapp ger honom nån fördel i att utveckla dessa egenskaper?

Citat:
Ja, rent funktionsmässigt i vardagen så har jag det, men jag tror inte personen ifråga ser detta som något som gör hans liv mindre meningsfullt än ditt och mitt. Jag har redan listat lite olika saker han kan finna på under sin fritid, jag tror faktiskt att han redan har klurat ut dem...

Jag tror att han flera gånger undra "varför hände just detta mig".
Hur blir det om han gillar att simma, spela fotboll, basket eller vilken sport som hellst? har han samma möjligheter som dig och mig då att syssla med dessa saker menar du?
Och även om han nu kunde göra allt vi kunde, så är det ändå inte rättfärdigat att han föddes handikappad.
Citera
2008-05-24, 01:18
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Jag tror att han flera gånger undra "varför hände just detta mig".
Med all respekt... Har du ens kollat igenom klippet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in