2008-05-24, 01:24
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekic
Tror du att man blir som Stephen Hawking bara sådär eller?
SH är ett udda fall och knappast nått vanligt som handikappade lyckas åstadkomma. Han lär ha svårigheter med alla arbetena som du nämnde.
Han kan nog inte ens ta sig till arbetet på egen hand för att inte snacka om att utföra det.

Nej, alla blir inte som SH men det visar ändå att handikappade finns representerade överallt.

Citat:
Så det är inte orättvist att vissa föds handikappade medans andra föds stenrika? Otroligt.
Allt det där du nämnde kan han kanske göra men med extra stora svårigheter.
Det som vi gör utan några som hellst problem är jälvigt svårt att göra för den här killen och du anser att det är rättvist?
Alla lyckas inte bli munkonstnärer precis.

Jag utgick från exemplet att det är orättvist att jag inte har lika mycket pengar som Hilton, vilket det absolut inte är, enligt mig. Jag säger inte att det är rättvist, men vad är det egentligen? Du kan ju leta upp hur många exempel som helst som är orättvisa när en människa föds si eller så istället för att se möjligheterna och det fantastiska i det personen faktiskt gör istället för att spekulera i vad han kanske skulle kunnat göra.

Citat:
Det finns inget som han kan utveckla som inte vi andra kan, men det finns många saker som vi kan göra men inte han.
Menar du att hans handikapp ger honom nån fördel i att utveckla dessa egenskaper?

Svårt att säga. Denna killen verkar ju onekligen ha gjort något som får väldigt många människor att bli imponerade, han är med i tv och inspirerar säkert flera tusen, är inte det att åstadkomma något? Han kanske verkligen känner att han har ett budskap att förmedla ur en position som han inte hade kunnat gjort som icke-handikappad? Förstår du resonemanget?

Citat:
Jag tror att han flera gånger undra "varför hände just detta mig".
Hur blir det om han gillar att simma, spela fotboll, basket eller vilken sport som hellst? har han samma möjligheter som dig och mig då att syssla med dessa saker menar du?
Och även om han nu kunde göra allt vi kunde, så är det ändå inte rättfärdigat att han föddes handikappad.

Det har han säkert gjort, och kanske funnit svar? Nej, jag har tidigare poängterat att han inte har samma förutsättningar till fysiska sporter. Nej det kan tyckas så, men ser du till helheten så menar jag att denna människa har en alldeles egen väg i livet och en mening att tillföra något till mänskligheten, vilket han redan har gjort väldigt tydligt.

Du får ursäkta men måste sova nu, fortsätter imorgon, sov gott och framförallt sov på saken
Citera
2008-05-24, 01:26
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Tycker du ja, men tycker han? Killens handikapp har lett till att han eftersträvar andra värden än än sport och konsumtion. Det tycks som om du anser att detta är essentiellt för att bli lycklig, om så är fallet bör du tänka över din livssyn.

Det han eftersträvar är ingen bra ursäkt till att han föddes handikappad.
Anser du att han inte skulle kunnat efterstäva dessa saker med armar och ben eller?
att arbeta och kunna handla själv är väldigt viktigt, att syssla med sport är kul. Dem två första måste man kunna, det tredje är en sak som gör live roligare. Hur tror du det känns att inte ens kunna försörja sig själv? Hur tror du det känns att veta att "Jag kommer aldrig att kunna ta hand om mig själv?

Citat:
Det är sant. Frågan är om han hade gjort det.

Han hade ändå haft möjligheten att forma sitt liv som han själv vill till skillnad från nu då han måste forma det efter stora begränsningar.

Citat:
Jag förstår inte hur du kan tolka mitt inlägg att man måste ha ett handikapp för att utvecklas andligt, kan du förklara det?

Du påstår ju att han istället kan utveckla andra förmågor så då påstod jag att det kan vi andra också trots att vi är friska.

Citat:
Du sätter dig själv i en knepig situation när du bestämt dig för hans livskvalitet är lägre än andras. Killen verkar definitivt få ut mer av livet än många jag känner som är fysikt fullt friska. Förmodligen får han ut mer av livet än både du och jag.

Han har accepterat sin situation som den är och gör det bästa av den.
Dock så är hans liv väldigt begränsat och han får kämpa i uppförsbacke med allt han gör. Sen att han får ut mer av sitt liv håller jag inte riktigt med om, vad får han ut som vi andra inte får? Han kanske är lycklig men det är fortfarande inget som vi andra inte kan bli.
Citera
2008-05-24, 01:43
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Nej, alla blir inte som SH men det visar ändå att handikappade finns representerade överallt.

Det har jag aldrig förnekat. Det jag påstår är att dem har sämre förutsättningar och att deras livssituation är väldigt orättvis.

Citat:
Jag utgick från exemplet att det är orättvist att jag inte har lika mycket pengar som Hilton, vilket det absolut inte är, enligt mig. Jag säger inte att det är rättvist, men vad är det egentligen? Du kan ju leta upp hur många exempel som helst som är orättvisa när en människa föds si eller så istället för att se möjligheterna och det fantastiska i det personen faktiskt gör istället för att spekulera i vad han kanske skulle kunnat göra.

Det fantastiska i killens situation eller någon annan handikappads är knappast något unikt. Allt fantastiska han kan uppleva kan vi andra också men en hel del saker vi kan uppleva kan inte han.
Förstår du hur jag menar?

Citat:
Svårt att säga. Denna killen verkar ju onekligen ha gjort något som får väldigt många människor att bli imponerade, han är med i tv och inspirerar säkert flera tusen, är inte det att åstadkomma något? Han kanske verkligen känner att han har ett budskap att förmedla ur en position som han inte hade kunnat gjort som icke-handikappad? Förstår du resonemanget?

Jo det gör jag. Tycker dock inte att hans livssituation är värd priset av budskapet han kommer få förmedla, men jag förstår vad du menar.

Citat:
Det har han säkert gjort, och kanske funnit svar? Nej, jag har tidigare poängterat att han inte har samma förutsättningar till fysiska sporter. Nej det kan tyckas så, men ser du till helheten så menar jag att denna människa har en alldeles egen väg i livet och en mening att tillföra något till mänskligheten, vilket han redan har gjort väldigt tydligt?

Svar har han nog säkert funnit. Han vet ju redan att han inte kan göra det som han kanske skulle vilja göra ibland. Sen som jag sa tycker inte jag att hans budskap är värt priset att leva som tungt handikappad.

Citat:
Du får ursäkta men måste sova nu, fortsätter imorgon, sov gott och framförallt sov på saken

God natt
Citera
2008-05-24, 01:49
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Med all respekt... Har du ens kollat igenom klippet?

jo det har jag.
Han snackar om hur Gud älskar honom och hur Jesus dog för hans synder.
Sen påstår han att hans liv är ett bevis på gud är älskande och perfekt.
Dock så tror jag fortfarande att han ibland tänker "varför hände detta mig".
nått jag har missat?
Citera
2008-05-24, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Underbar människa. Underbart att veta att denne man bär vägen, sanningen och livet inom sig.

Men så, där sitter han utan utam armar och ben och tror ändå.
Borde inte hans avsky mot Gud vara större än din?

Sant, men det gör honom fortfarande till en fitta för att han väljer sitt egoistiska jag istället för att se vad religion har gjort och vägra vara med i den jävla sekten alltså.
Citera
2008-05-24, 04:14
Medlem
Jag vet i alla fall varför han skänktes till mig från gud
Citera
2008-05-24, 08:53
Avslutad
Citat:
Dock så tror jag fortfarande att han ibland tänker "varför hände detta mig".
nått jag har missat?

Ja.. hans morsa käkade Neurosedyn.. eller nåt annat skit..
Citera
2008-05-24, 08:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Den här killen är verklingen en härlig Gudsman. Det är underbart att se en sådan livsglädje i honom trots hans situation.
http://www.youtube.com/watch?v=TtweZxNGk1Y

Verkligen..

Han kan lära oss om kärlek, styrka och livsglädje....
Citera
2008-05-24, 13:22
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Ja.. hans morsa käkade Neurosedyn.. eller nåt annat skit..

Seriöst, varför ska du ens ge dig in i debatten när du ändå inte bryr dig om att disskutera seriöst?
Citera
2008-05-25, 09:51
Avslutad
Citat:
Seriöst, varför ska du ens ge dig in i debatten när du ändå inte bryr dig om att disskutera seriöst?

Seriöst.. jag försökte vara seriös..

Ifall han frågar sig varför detta hände just honom så kan han möjligtvis finna ett svar i de miljögifter eller läkemedel hans mor eller far utsatts för..

I annat fall handlar det väl om naturlig mutation.. som trots allt måste anses vara av godo.. eftersom det kanske rent av varit en förutsättning för evolutionen.. och den mångfald av arter vi ser idag..

Annars är väl risken stor att vi ännu varit encelliga organismer eller vad som nu kan tänkas..

Förstår du vad jag menar?
Citera
2008-05-25, 12:55
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Seriöst.. jag försökte vara seriös.

Med tanke på hur du har bemötit andra inlägg så tvivlar jag på det.

Citat:
Ifall han frågar sig varför detta hände just honom så kan han möjligtvis finna ett svar i de miljögifter eller läkemedel hans mor eller far utsatts för..?

han kunde ändå blivit född helt frisk. Sen så tror jag inte att man blir som han blev av lite alkohol eller mediciner. Och även om han blev det så hade han en jälva otur. Eftersom att detta är så unikt så kunde även han få slippa, men gud älskade ju honom så mycket att han besparade honom armar och ben

Citat:
I annat fall handlar det väl om naturlig mutation.. som trots allt måste anses vara av godo.. eftersom det kanske rent av varit en förutsättning för evolutionen.. och den mångfald av arter vi ser idag.

Vaddå för förutsättning? Det är snarare en nergradering som kommer gå i hans arv om något, knappast någon uppgradering.
Han kan knappt röra sig och hans barn kan bli defekta dem också, hur kan detta vara till godo?

Citat:
Annars är väl risken stor att vi ännu varit encelliga organismer eller vad som nu kan tänkas.

Nej eftersom att en jävla massa år av evolution har fixat så att vi inte är det.
Däremot inte tack vare att människor har varit gravt handikappade, utan tack vare friska människor. Om detta resultat hade varit vanligare, så hade vi med stor chans inte blivit så välutvecklade som vi är idag tyvärr.

Citat:
Förstår du vad jag menar?

Ja.
Citera
2008-05-25, 16:02
Medlem
BlackMetals avatar
"handikapp, i ordets allmännaste betydelse: belastning, hinder"
"handikapp är en begränsning av förmågan att fungera i ett sammanhang"

Detta grova handikapp han besitter är knappast en inspirationskälla. Det bevisar antingen att Gud är ond, att gud inte finns eller att gud inte kan påverka vad som händer här nere på jorden. Ska vi anta att gud är god (som det hävdas) har vi två alternativ kvar som båda leder till att han är onödig att tro på .

Jag förstår inte hur ni religiösa lyckas missuppfatta Bekic så otroligt. Något ni måste komma underfund med är att världen inte är rättvis. Bara för att man inte har armar eller ben så blir man inte automatiskt jättesmart eller jättebra på någonting som inte har med fysisk förmåga att göra. Även om han nu är det så betyder det att han kommer ha svårare att utföra dom och det är fortfarande ett handikapp vad det än är han bestämmer sig för att syssla med.
Det var ganska bra att någon tog exemplet med Hawking. Han sysslade med teoretisk fysik redan innan hans handikapp och turligt nog var detta ett av fåtal yrken som det fortfarande var möjligt att jobba med som handikappad.
Han fick dessutom mycket svårare att jobba med det, måste ha en assistent som hjälper honom i allt hans arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in