2008-05-23, 22:46
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Alla föds vi till syndare med sjukdomar som kan drabba oss. Denne mannen är inget undantag. Visst är det ett tufft öde att födas så som denne man. Men Gud ger honom styrka att inspirera andra.
Denne man har inte gjort något extra syndigt likt karma för att födas såhär.

Hur kan vi födas till syndare?
Det saknar all logik att påstå att gud älskar den här mannen för om han gjorde det ja då skulle han inte födas som en på flera miljoner människor gör.
Gud kunde gett honom styrka att inspirera andra samtidigt som han gjorde honom helt frisk. Istället gjorde han honom helt handikappad och förstörde hans liv totalt.
Citera
2008-05-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekic
tack för dina filosofiska uttalanden, dem hjälpte tyvärr föga.
Varför skulle dem hjälpa när du ännu inte sett ljuset, och när du heller inte vill se det.
Allt du vill är ju att smutskasta det, det ljus som hjälper denna människa och inte enbart denna utan alla som söker sig till det. Och inte heller spelar det någon roll om du står utan armar och ben eller inte. Det ska giva alla de som söker sig till det liv.
Gör det du med!
Citera
2008-05-23, 23:06
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Hur kan vi födas till syndare?
Det saknar all logik att påstå att gud älskar den här mannen för om han gjorde det ja då skulle han inte födas som en på flera miljoner människor gör.
Gud kunde gett honom styrka att inspirera andra samtidigt som han gjorde honom helt frisk. Istället gjorde han honom helt handikappad och förstörde hans liv totalt.
Gud skapar den inre själen och via människan förs syndens gener från Adam där sjukdomar och döden finns. Detta arv har vi från Adam. När jag blev till så tänds livsgnistan i min själ av Gud, men det genetiska arvet kommer endå från Adam. Därför finns det sjukdomar/död som kan drabba mig. Det är människan rotlösa öde.

Mitt jag finns i denna kropp, men mitt jag vet också att den en dag kommer leva i Guds närhet som en himmelsk varelse.

Gud vill den där inre skapelsen gott, trots att synden gör att sjukdomar existerar så vänder Gud denna sjukdom till något gott. Gud älskar denna mannen. I Jesus så är denna dödliga kropp ett minne blott.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-05-23 kl. 23:10.
Citera
2008-05-23, 23:12
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Gud skapar den inre själen och människan för vidare syndens gener från Adam där sjukdomar och döden finns. Detta arv har vi från Adam. När jag blev till så tänds livsgnistan i min själ av Gud, men det genetiska arvet kommer endå från Adam. Därför finns det sjukdomar/död som kan drabba mig. Det är människan rotlösa öde.

Mitt jag finns i denna kropp, men mitt jag vet också att den en dag kommer leva i Guds närhet som en himmelsk varelse.

Gud vill den där inre skapelsen gott, trots att synden gör att sjukdomar existerar så vänder Gud denna sjukdom till något gott. Gud älskar denna mannen. I Jesus så är denna dödliga kropp ett minne blott.

Du vet vell själv hur dumt det där låter?
Hur kan han ta ansvar för vad Adam höll på med?
Och han kanske inte ens tänkte bli kristen när han föddes, varför föddes han då handikappad? Fanns det inte en fri vilja att inte tro?

som sagt så håller ditt argument inte. Även om båda en dag kommer leva i guds närhet så kvarstår det faktumet att du antagligen är fullt frisk medans den här mannen är totalt handikappad.
Citera
2008-05-23, 23:14
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Varför skulle dem hjälpa när du ännu inte sett ljuset, och när du heller inte vill se det.
Allt du vill är ju att smutskasta det, det ljus som hjälper denna människa och inte enbart denna utan alla som söker sig till det. Och inte heller spelar det någon roll om du står utan armar och ben eller inte. Det ska giva alla de som söker sig till det liv.
Gör det du med!

Tills det att ljuset visar sig vara en långtradare som kör över dig.
Citera
2008-05-23, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Tills det att ljuset visar sig vara en långtradare som kör över dig.
Ja, man tackar. Må nu väl, du också.
Citera
2008-05-23, 23:23
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Du vet vell själv hur dumt det där låter?
Hur kan han ta ansvar för vad Adam höll på med?
Och han kanske inte ens tänkte bli kristen när han föddes, varför föddes han då handikappad? Fanns det inte en fri vilja att inte tro?
Vare sig han tror på Gud är eller så är han född utan armar. Nu tror han på Gud och det ger honom hopp och en helt makalös livsglöd som får mig att känna mig handikappad.

Citat:
som sagt så håller ditt argument inte. Även om båda en dag kommer leva i guds närhet så kvarstår det faktumet att du antagligen är fullt frisk medans den här mannen är totalt handikappad.
Det är möjligt att mina argument är lite haltiga och kassa.

Men Gud ser till våra inre hjärtan, inför Gud är vi alla lika oavsett handikap,hudfärg osv.
Jag ser ett stort hjärta i denna mannen utan armar. Och ett sådant hjärta är något som jag vill sträva efter. Han ger mig inspiration.
Citera
2008-05-23, 23:28
Medlem
Citat:
Nu tror han på Gud och det ger honom hopp och en helt makalös livsglöd som får mig att känna mig handikappad.
Det där är djupt. Tummen upp.
Sov gott alla.
Citera
2008-05-23, 23:37
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Vare sig han tror på Gud är eller så är han född utan armar. Nu tror han på Gud och det ger honom hopp och en helt makalös livsglöd som får mig att känna mig handikappad, trots att gud älskar honom lika mycket som alla andra. Jag får inte ihop det riktigt.

Är det inte fri vilja att vara kristen?
Då borde vell det också vara fri vilja om man vill ta skulden för vad Adam höll på med?
Och bara för att han har en sånn livsglöd är han fortfarande helt handikappad.

Citat:
Det är möjligt att mina argument är lite haltiga och kassa.

Men Gud ser till våra inre hjärtan, inför Gud är vi alla lika oavsett handikap,hudfärg osv.
Jag ser ett stort hjärta i denna mannen utan armar. Och ett sådant hjärta är något som jag vill sträva efter. Han ger mig inspiration.

Varför föds vissa handikappade om gud älskar oss lika mycket?
Och varför drabbade Adams synder honom mer än dig?
Senast redigerad av Bekic 2008-05-23 kl. 23:41.
Citera
2008-05-23, 23:41
Medlem
Doxologys avatar
Visst kan man reflektera över en potentiellt ond Gud när man ser personer som föds med handikapp. Men kan vi sätta premisserna för Guds plan? Ser vi till det aktuella fallet så har killen en väldig livsgnista, en gnista som säkert många "friska" saknar. Samtidigt blir jag lite bestört när jag läser uttalande som :

Citat:
Istället gjorde han honom helt handikappad och förstörde hans liv totalt.

Tror du att personen ser sitt liv som totalt förstört för att han är född med ett handikapp? Hans liv kan säkerligen vara mycket givande och kanske har han nått ett stadie där han är lyckligare än vad många av oss någonsin kommer att bli, ska vi då postulera att hans liv är förstört?

Om en människa råkar ut för en olycka och hamnar i rullstol och bränner sönder ansiktet, är denna individs liv förstört då?
Citera
2008-05-23, 23:50
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Visst kan man reflektera över en potentiellt ond Gud när man ser personer som föds med handikapp. Men kan vi sätta premisserna för Guds plan? Ser vi till det aktuella fallet så har killen en väldig livsgnista, en gnista som säkert många "friska" saknar. Samtidigt blir jag lite bestört när jag läser uttalande som :

Du tror inte att han skulle kunna ha en stor livsgnista och vara frisk samtidigt?
Är hans handikapp priset för att få en så stor livsgnista eller vad hade gud för plan?

Citat:
Tror du att personen ser sitt liv som totalt förstört för att han är född med ett handikapp? Hans liv kan säkerligen vara mycket givande och kanske har han nått ett stadie där han är lyckligare än vad många av oss någonsin kommer att bli, ska vi då postulera att hans liv är förstört? ?

Ja det tycker jag att det är. Visst kan han bli lycklig men han kommer alltid att leva från ett underläge och kämpa mycket mer än vi oss andra.
Saker som vi andra kan göra kommer bara att förbli en dröm i många fall för den här killen.
Och lycklig kan man bli, att få sina kroppsdelar tillbaka kan man inte.

Citat:
Om en människa råkar ut för en olycka och hamnar i rullstol och bränner sönder ansiktet, är denna individs liv förstört då?

Jag tycker det iaf.
Sen är det värre i det här fallet då killen föddes såhär, det är inget han kunde påverka på något sätt.
Citera
2008-05-23, 23:56
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Är det inte fri vilja att vara kristen?
Då borde vell det också vara fri vilja om man vill ta skulden för vad Adam höll på med?
Du har samma val som Adam. Döden eller följ Gud..

Om du ändå tänker dig att GUd finns och har skapat denna världen och oss. Har vi då rätt att överuvutaget ha ifrågasätta vissa regler? Utan Gud hade ingen av oss funnits. Nu finns vi tack vara att Gud ville skapa oss. Det är bara att köpa det liksom. Eller så finns inte Gud och då är det också bara att köpa det liksom

Citat:
Och bara för att han har en sånn livsglöd är han fortfarande helt handikappad.
Ja men det finns människor med både armar och ben som tar sitt liv för att dem saknar livsglöd. Vad som är ett handikapp behöver inte alltid vara till det yttre. Jag anser att denne man är ett fin exemplar på en Guds skapelse.

Citat:
Varför föds vissa handikappade om gud älskar oss lika mycket?
Gud älskar den inre skapelsen i oss. Våran själ. Den är vi alla lika inför honom.

Citat:
Och varför drabbade Adams synder honom mer än dig?
Skulle vilja säga tvärtom. Synden har haft större fäste i mitt liv än hans. Han är en förebild för mig. Jag är inte av åsikten att synden drabbat honom hårdare än mig. I Jesus är vi alla syndfria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in