2008-05-23, 20:09
Medlem
H1ghw0ns avatar
Denna frågeställning går ut till alla er som jobbar, har jobbat hos Coca Cola fabriken i stavanger, till er som bor där eller har bott där.
Ska nämligen dit i början utav juni.

1. Hur är det att jobba som lagerarbetare på Coca Cola?(eller hur är det rent övrigt lagerjobb, jämförmot sverige)
Två, tre skift? bra möjligheter till övertid?

2. Stavanger, vad är det för typ utav stad, skönt sommar ställe?, uteliv, raggfaktor, etc etc

3. Dialekten där, lättförståd för en svensk?

4. Hur är lönen för lagerarbetare med truckkort och erfarenhet i Stavanger?

5. Vilka förbrukningsvaror bör jag ta med mig från sverige, så jag slipper tänka.
-Fan alltså, jag skulle ha köpt fem tuber tandkräm för 50 kr på city gross.
Senast redigerad av H1ghw0n 2008-05-23 kl. 20:20.
Citera
2008-05-23, 20:55
Medlem
Stavanger är en mycket trevlig stad men något liten med hänsyftning på utelivet. För mig gick ekonomin på ett ut då det inte är direkt billigt att leva där. Det du verkligen bör hitta en "kran" för är snus, då detta lätt kan skjuta din ekonomi i sank. Norskan som talas där; "rogaländskan" är kanske inte helt lätt för en svennebanan att kunna, men naturligtvis anpassar sig normännen. Ett tips bara; "me" betyder "vi".
Citera
2008-05-23, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H1ghw0n
2. Stavanger, vad är det för typ utav stad, skönt sommar ställe?, uteliv, raggfaktor, etc etc

Helt ok uteliv, bra men ändå avslappnade restauranger. Folk har mycket pengar så det finns med tanke på befolkningsmängden många uteställen. Dessutom håller det stora antalet engelsmän igång pubarna rent ekonomiskt.
Sommaren kan vara allt ifrån fint till rena regnkatastrofen. Övriga tiden av året regnar det med några korta avbrott för snöblask.

Citat:

Snackar du med folk från Jæren (bonnaland söder om Stavanger, "Norges Skåne") kommer du inte förstå ett skit, det gör å andra sidan inte norrmän från östlandet heller... Som vanligt är det lättare att snacka med "akademiker" då de precis som svenskar tenderar att ha ett språk mer likt "riksspråket".

Citat:
Ursprungligen postat av Rofl Lassgård
Ett tips bara; "me" betyder "vi".

...och "dokko" betyder "ni",
Citera
2008-05-23, 23:44
Medlem
Lustigt jag ska dit o börja jobba 9e juni också i cola fabriken Dock som lastbilschaffis!

1. Dom har lovat mig stora möjligheter till övertid, är det någon som kan konfirmera/dementera detta påstående. Jag åker dit enbart för rent jobb o slit, har jag valt fel arbetsplats?

2. Hur dyrt är boendet där? Vill bo billigast möjliga, om det är lika dyrt som oslo så kanske jag skulle söka mig dit istället för mer övertidsmöjligheter?

Alla flashbackare i stavanger får ta en krogrunda sen i sommar
Citera
2008-05-24, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_354
2. Hur dyrt är boendet där? Vill bo billigast möjliga, om det är lika dyrt som oslo så kanske jag skulle söka mig dit istället för mer övertidsmöjligheter?

Jag tror du kan hitta billigare boende i Sandnes vilket också ger något kortare resväg till jobbet. Sandnes är en lite mindre stad som i praktiken har växt ihop med Stavanger.
Citera
2008-05-24, 10:59
Medlem
c^2s avatar
Kommer in med lite fler frågor då jag tittat lite på stavanger också, hur ser arbetsmarknaden där ut om jag kommer dit för att tjäna pengar. Jag far dit för att tjäna pengar inte för att festa eller något sånt ingen lyx, kommer utgifterna för boende osv fortfarande vara enorma så man inte går +? Och som sagt hur lätt är det att få jobb, har ni något att tipsa om? Har inga lastbilskort eller truckkort.
Citera
2008-05-24, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Kommer in med lite fler frågor då jag tittat lite på stavanger också, hur ser arbetsmarknaden där ut om jag kommer dit för att tjäna pengar. Jag far dit för att tjäna pengar inte för att festa eller något sånt ingen lyx, kommer utgifterna för boende osv fortfarande vara enorma så man inte går +? Och som sagt hur lätt är det att få jobb, har ni något att tipsa om? Har inga lastbilskort eller truckkort.

Gaybaren gnoêpaegerna söker alltid män och kvinnor som vill strippa för en billig peng!

Om du vill ha mer information så hör av dig via pm. OBS! Bifoga nakenbild på dig själv.
Citera
2008-05-24, 12:06
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2

Det är nog ganska lätt. Stavanger badar i pengar och ligger knäppt till, så det är svårt att lura dit folk för att jobba.
Sök på finn.no till att börja med.
Det borde finnas gott om jobb. Norrmännen själva gör sällan något fysiskt arbete, men sådant måste ju också utföras. Det ger utrymme för svenskar, polacker och ryssar som är beredda att hugga i och tjäna en slant. Det går ofta att ta bra betalt även för sådana sysslor då lokalbefolkningen inte vill göra det själv men har gott om pengar.

Om möjligt: Skaffa truckkort. Alltid bra att ha i vilket fall som helst.
Citera
2008-05-25, 18:09
Medlem
H1ghw0ns avatar
bil

Är det värt att ta bilen dit, från stockholm?
Citera
2008-05-25, 20:11
Medlem
Citat:
Denna frågeställning går ut till alla er som jobbar, har jobbat hos Coca Cola fabriken i stavanger, till er som bor där eller har bott där.
Ska nämligen dit i början utav juni.

1. Hur är det att jobba som lagerarbetare på Coca Cola?(eller hur är det rent övrigt lagerjobb, jämförmot sverige)
Två, tre skift? bra möjligheter till övertid?

4. Hur är lönen för lagerarbetare med truckkort och erfarenhet i Stavanger?

5. Vilka förbrukningsvaror bör jag ta med mig från sverige, så jag slipper tänka.
-Fan alltså, jag skulle ha köpt fem tuber tandkräm för 50 kr på city gross.

1. Ingen aning, vet vart den ligger men har aldrig träffat nån som jobbat där.

2. Det är en rätt bra stad med bra uteliv, många resturanger/pubar, bra strand (solastranden), ganska mycket studenter.

3. Dialekten är lite grötig, då och då känns det som en blandning mellan danska,skånska och norska med en hel del lokala ord.

4. Lönen du ska kräva efter prövotiden, bör ligga runt 150-175 kr/tim, i Stavanger är det arbetstagarens marknad och inte tvärtom, det vet arbetsgivarna om och därför kan du höja lönen rätt bra, men det gäller ju att du har lite koll på arbetet vill säga.

5. jag kan räkna upp det som är jävligt mycket dyrare här i stavanger än i Sverige: snus, cigg, bacon/kött, importerad öl (lapin,sol, san miguel osv) och sist men inte minst.....cherry coke för 75 kr för 1 1/2 liter. Finns mer men kommer inte på nåt på rak arm.
Det som är billigare i Norge än i Sverige är faktiskt läsk, men det kanske du får gratis anyway?! Utom cherry coke vill säga!
Citera
2008-05-25, 20:15
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:

hur länge ska du vara där? Det är 10 timmars körning från Oslo till Stavanger. Mer om du kör "raka spåret" över fjällen. Snabbast är att köra runt, på E18.
Citera
2008-05-25, 20:16
Medlem
Citat:

det beror ju på om du behöver bil eller inte.
själv har jag bil här, men det tar 14-16 timmar enkel väg från stockholm, jävligt jobbigt kan jag meddela!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in