2008-05-25, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Kommer in med lite fler frågor då jag tittat lite på stavanger också, hur ser arbetsmarknaden där ut om jag kommer dit för att tjäna pengar. Jag far dit för att tjäna pengar inte för att festa eller något sånt ingen lyx, kommer utgifterna för boende osv fortfarande vara enorma så man inte går +? Och som sagt hur lätt är det att få jobb, har ni något att tipsa om? Har inga lastbilskort eller truckkort.

Har du nån utbildning eller erfarenhet från nånting??
Är lite svårt och tipsa om nåt om du aldrig jobbat tex men är du mekaniker, då kan Ederkoppmannen hjälpa till !
Citera
2008-05-26, 00:19
Medlem
Jag har ingen utbildning förutom gymnasie, jobbat drygt 2 år på ett Callcenter men det är inget jobb som jag vill fara till Norge, utan ett fysiskt arbete gärna på lager med bra möjligheter till övertid är det som lockar. Har inget truckförarbevis, tror ni fortfarande att det finns goda möjligheter till jobb? Är 21 år gammal och bra fysisk form. Siktar på att fara över och jobba nu till hösten i en 5-6 månader.

Är finn.no stället för att hitta boende på?

Bästa sättet att gå tillväga på? Finn.no - ansöka - intervju - få jobb - tigga boende. Kanske inte?

Fixa boende (verkar svårt) - ansöka om jobb - hoppas på att få jobb - få jobb.

Har funderat på att sätta in en SÖKES annons på finn.no, men det var rätt dyrt, 600 spänn för 30 dagar, vet någon ifall det överhuvudtaget är någon idé att göra det? Ifall det verkligen fungerar. Optimalt vore att få hyra den från 1a september och en 5-6 månader framåt i tiden.

Tack på förhand.
Citera
2008-05-26, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H1ghw0n
Denna frågeställning går ut till alla er som jobbar, har jobbat hos Coca Cola fabriken i stavanger, till er som bor där eller har bott där.
Ska nämligen dit i början utav juni.

1. Hur är det att jobba som lagerarbetare på Coca Cola?(eller hur är det rent övrigt lagerjobb, jämförmot sverige)
Två, tre skift? bra möjligheter till övertid?

2. Stavanger, vad är det för typ utav stad, skönt sommar ställe?, uteliv, raggfaktor, etc etc

3. Dialekten där, lättförståd för en svensk?

4. Hur är lönen för lagerarbetare med truckkort och erfarenhet i Stavanger?

5. Vilka förbrukningsvaror bör jag ta med mig från sverige, så jag slipper tänka.
-Fan alltså, jag skulle ha köpt fem tuber tandkräm för 50 kr på city gross.

Intresserad av att veta vilket bemanningsföretag du har sökt igenom, hur långt i förväg, hur länge processen från sista ansökningsdag, kontakt, intervju gick, och hur det gick till. Åkte du dig på intervju t ex? Fixar de boende?

Sedan lite om vilken typ av tjänst det är samt vad du har för tidigare utbildning/kvalifikationer. Allt detta är av stort intresse att veta! Tack på förhand!
Citera
2008-05-26, 10:41
Medlem
Zeiphods avatar
förlåt om jag går OT

Detta är som påpekat kanske lite ot men undrade hur synen i Norge, detta fallet stavanger på arbetssökande svenskar utan någon som hälst erfarenhet eller utbildning, förstår ju att det är inget som talar för en, men är det bättre än i Sverige där dem i princip tycker att man ska ha gymnasie och hälst lite högskoleutbildning och varför inte 10-15 års erfarenhet på det för att ens ha rätten att skicka iväg en jobbansökan (överdrift men iaf).
Har man ändå chans till att kunna få en anställning på till exempel ett lager, eller något liknande jobb?... Tack för mig iaf.

// outbildadjäfel
Citera
2008-05-26, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeiphod
Detta är som påpekat kanske lite ot men undrade hur synen i Norge, detta fallet stavanger på arbetssökande svenskar utan någon som hälst erfarenhet eller utbildning, förstår ju att det är inget som talar för en, men är det bättre än i Sverige där dem i princip tycker att man ska ha gymnasie och hälst lite högskoleutbildning och varför inte 10-15 års erfarenhet på det för att ens ha rätten att skicka iväg en jobbansökan (överdrift men iaf).
Har man ändå chans till att kunna få en anställning på till exempel ett lager, eller något liknande jobb?... Tack för mig iaf.

// outbildadjäfel

Just nu finns det 3754 platser i Rogaland, enlig finn.no. Så du borde kunna få jobb om du inte är helt inkompetet inom allt.
Ring istället för att skicka mail !!
Citera
2008-05-27, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan
Intresserad av att veta vilket bemanningsföretag du har sökt igenom, hur långt i förväg, hur länge processen från sista ansökningsdag, kontakt, intervju gick, och hur det gick till. Åkte du dig på intervju t ex? Fixar de boende?

Sedan lite om vilken typ av tjänst det är samt vad du har för tidigare utbildning/kvalifikationer. Allt detta är av stort intresse att veta! Tack på förhand!

Det är ett av dom större bemanningsföretagen i sverige, sökte först för några tjänster i jönköping och gick på en kort intervju som mest var för att ge dom ett ansikte. Fick dock aldrig något erbjudande för arbete i Sverige för att här måste man ha erfarenhet för att företagen ska vilja titta åt en tydligen.

Gick kanske 1-2månaden och under den tiden bombarderade dom mig med sms och mail om att komma och arbeta i norge så jag ringde upp tillslut.

Dom ringde upp en referens jag angivit för att se om jag hade några bra meriter och sa att det inte var nödvändigt att
träffas igen och om jag kunde komma och skriva kontrakt i stockholm så fort som möjligt.

Så hela dealen går väldigt fort. Dom ville att jag skulle börja arbeta omgående men det gick inte för jag har en uppkörning 3juni så får börja köra den 9e i stavanger. Fick i stort sett välja exakt vart jag ville jobba tex trondheim,oslo,stavanger osv.

Har ca 100tim erfarenhet att köra lastbil men har kört truck över ett år på lager. Kommer köra blandat med bil&släp samt ren distribution.

Dock så fick jag ligga på och ringa lite till min kontaktperson som försökt få mig och komma till norge så dom såg att jag verkligen var intresserad. Ringde kanske upp en 3-4ggr för att se hur utvecklingen gick innan dom ringde min referensperson.
Citera
2008-05-28, 22:26
Medlem
Apanalol001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan

om du är intresserad att åka iväg en längre stund, ta kontakt med alla bemanningsföretag, ta i princip vilket jobb som helst om det inte är så att du kan välja och vraka. Så att du har åtminstånde jobb innan du kommer upp, kanske även bostad, sedan så är det bara att söka andra jobb på plats.
Citera
2008-05-28, 22:53
Medlem
Stavanger är en vacker och mysig större småstad med frisk luft och gott om natursköna områden i stadens närhet. Det är därför troligtvis en mycket trevlig stad att vistas på under en begränsad tid. Tjejerna där är söta och har en gullig norsk dialekt.

Men är det någon som vet hur det är med tillgången på röka där? Vet att jag passerade åtminstone en butik som sålde bongar och pipor möjligen fler så jag fick intrycket av att det var lite av en flummarstad. Om någon vet så vore det även trevligt med information om hur vanligt det är med drogtester när det gäller truckarbete i Stavanger. Tack på förhand
Citera
2008-06-11, 11:56
Medlem
Jag ska också till Stavanger för att börja jobba nästa vecka. Jag skulle också vilja ha tips på saker att ta med från Sverige som är lätta (jag ska flyga och har därför begränsat med plats och vikt)...

Vore trevligt med fler omdömen kring hur det är i Stavanger, själv ska jag vara där i 10 veckor med möjlighet till förlängning om jag vill.
Citera
2008-06-22, 21:48
Awaiting Email Confirmation
hehe

ska dit imorron ska bli fett najs =)
Citera
2010-05-13, 21:35
Medlem
nollie3flips avatar
Bump.

En bekant kan låta mig hyra/låna lägenhet i Stavanger under sommaren. Tror ni det kan vara värt att åka dit och pröva lyckan dvs. få ett sommarjobb? Har kollat sidor som finnjob.no (Behöver tips på fler norska jobbsidor!) eller vad den nu hette utan större framgång.
Jag har ingen speciell utbildning, alltså jag är heltidsstudent men är tveksam till om jag kan jobba inom det jag pluggar (ingenjör) eftersom jag bara gått ett år.

Så vad tror ni, kan man få okvalificerat jobb där under sommaren om man kommer dit i början på juni? Jag kan tänka mig att jobba inom vad fan som helst. Förstår Oslo-dialekten mycket bra.
Citera
2010-06-11, 12:12
Bannlyst
Hur är arbetsmarknaden för utbildade? Såg att det var Norges oljestad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in