• 1
  • 2
2008-05-23, 18:42
Medlem
Albys avatar
Hallå!
Bor vid en större väg med treglasfönster men störs ändå av trafikbuller har inga gardiner alls för tillfället, går det att köpa speciellt ljuddämpande tyger någonstans tex hemtex eller låta någon sy upp dessa och hänga i taket i två stycken olika gardinstänger, har för tillfället bara en gardinstång i taket men det är ju lätt att borra upp en till!

Alternativet tänker jag är att köpa en skummgummimadrass och skära ut den så att den passar i fönstret och även täpper till en ventilation som sitter ovanför för att dämpa ljudet.

Lättast och snyggast vore tyg som man kan dra fram och tillbaka när man ska sova, en skummgummimadrass måste ju in och ut ur garderoben.

Har testat öronproppar men fick ont i hörselgångarna av dessa!

Snälla hjälp mig vill sova ostört om nätterna men älskar lägenheten dagtid!

Tack på förhand A
Citera
2008-05-23, 18:53
Medlem
jamenvaddårås avatar
I England har de en massa olika sorters foder till gardiner, eftersom de oftast har enkelglas. Om du går in på ebay.co.uk och söker på curtain lining så kan du hitta en massa olika. Finns de som isolerar både mot ljus, ljud och kyla.
Citera
2008-05-23, 19:50
Medlem
Albys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
I England har de en massa olika sorters foder till gardiner, eftersom de oftast har enkelglas. Om du går in på ebay.co.uk och söker på curtain lining så kan du hitta en massa olika. Finns de som isolerar både mot ljus, ljud och kyla.
Tack för tipset och ska titta på det senare men vill helst köpa allt i Sverige verkar lite läbbigt och fult med det engelska
Citera
2008-05-23, 21:18
Medlem
DennisOlofs avatar
Alby, har du provat att tillfälligt täppa till ventilationen ordentligt ? kan ju vara så att merparten av oljudet kommer in den vägen.

Gardiner dämpar nog inte ljudet så mycket.

Däremot vet jag man kan skaffa ytterligare ett glas på insidan för att dämpa ännu mera. Minns en kompis som hade treglasat mot gatan på sveavägen, det hjälpte inte, så dom satte dit ett extra innerglas cirka en centimeters mellanrum. Då blev det helt tyst.

Du borde kunna fixa något liknande, vart man köper detta vet jag inte. Man måste nog kanske vända sig till en firma eller företag som pysslar med buller problem.
Citera
2008-05-23, 23:34
Medlem
buffalos avatar
Det är nog inte så mycket du kan göra. Att slå in hela rummet i frasiga tyger kommer ju bara se zigenaraktigt ut.
Citera
2008-05-30, 20:43
Medlem
Albys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Alby, har du provat att tillfälligt täppa till ventilationen ordentligt ? kan ju vara så att merparten av oljudet kommer in den vägen.

Gardiner dämpar nog inte ljudet så mycket.

Däremot vet jag man kan skaffa ytterligare ett glas på insidan för att dämpa ännu mera. Minns en kompis som hade treglasat mot gatan på sveavägen, det hjälpte inte, så dom satte dit ett extra innerglas cirka en centimeters mellanrum. Då blev det helt tyst.

Du borde kunna fixa något liknande, vart man köper detta vet jag inte. Man måste nog kanske vända sig till en firma eller företag som pysslar med buller problem.

Har tittat lite mer på mina fönster och fönsterna och balkongdörren i vardagsrummet har nytt fönster utåt och det ser ut som om man kan sätta dit ett till fönster i dessa. Fönstret i sovrummet har nytt fönster inåt tvåglas som ej går att dela ca en centimeter imellan och ett gammalt utåt går nog att sätta dit ett till på de nya. Jag tror att ventilationen bidrar mycket till bullret.

Sökte efter ett lätt sätt att bli av med bullret men det går nog ej. Nån som har en aning om vad en bullersanering kan kosta för nya fönster och ventilation 30000-100000kr? Tips på firma som kan utföra det?

Mvh Alby
Citera
2008-05-30, 21:44
Medlem
Gravity2s avatar
IKEA har ljuddämpande gardiner, har faktiskt ett paket liggande under sängen som jag inte orkat sätta upp. Minns inte vad de hette dock, orkar inte titta efter.
Citera
2009-04-06, 17:33
Medlem
Några fler tips?

Hittar inga hos IKEA som ska ha en ljuddämpande effekt, men finns kanske något annat ställe?
Citera
2009-04-06, 17:43
Medlem
Snurrens avatar
Jag har tittat på ljusavskärmande gardiner och hittade en del på nätet. Dom är ju tjockare än vanliga så det kanske funkar. Annars kan man ju beställa fodrade gardiner av en sömmerska.

Ett litet tips: På somamren när det är varmt brukar jag ha en fläkt på i sovrummet. Det susandet lägger sig som en matta över andra ljud. Det kan ta några nätter att vänja sig men sedan sover man mycket bra.

Om man vill använda öronproppar kan jag rekommendera apotekets silikonproppar som man formar till och sätter i ytterörat, framför hörselgången. Dom är jätteeffektiva och irriterar inte inne i örat
Citera
2009-04-06, 19:06
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag har tittat på ljusavskärmande gardiner och hittade en del på nätet. Dom är ju tjockare än vanliga så det kanske funkar.

Vi har sådana, och de är jättebra mot ljus, men ljudet påverkas inte nämnvärt av gardinerna, tyvärr.
Citera
2009-04-06, 19:22
Medlem
Albys avatar
Va kul min gamla tråd har dykt upp igen! En firma som jag har hittat http://www.gardiniso.se/
Ljuddämpande material består av Roxull väggboard (stenullsskiva) 20 mm tjock och ytskiva (gipsskiva) 6,5 mm tjock. Materialet får kunden köpa på byggvaruhus.

Man borde kunna köpa materialet och sedan låta en sömmerska sy upp gardiner.

/Alby
Citera
2009-04-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alby
Va kul min gamla tråd har dykt upp igen! En firma som jag har hittat http://www.gardiniso.se/
Ljuddämpande material består av Roxull väggboard (stenullsskiva) 20 mm tjock och ytskiva (gipsskiva) 6,5 mm tjock. Materialet får kunden köpa på byggvaruhus.

Man borde kunna köpa materialet och sedan låta en sömmerska sy upp gardiner.

/Alby
Om du går till en isolerings firma så har dom en tunn matta som innehåller bly.
Den är speciellt utvecklad för att ta bort lågfrekventa ljud (dbc) typ väg, lastbil, fläkt ljud.
Den är bara 2mm tjock, och kan med enkelhet sys in i gardiner.
Grymt effektiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in