2014-01-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Som sagt Nadal skickade verkligen ut ett meddelande med segern i Doha. Klar favorit att ta hem AO.

Nadal är inte huvudfavorit i AO, det är regerande mästaren Djokovic.

Nadals spel imponerade inte på mig i Doha och har så inte gjort sedan USO i höstas.

Man kan väl få hoppas på en repris från 2012, dvs en final som avgörs i fem set mellan ettan och tvåan i världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
AO börjar natten mot måndag svensk tid. Bara lite drygt 5 dagar. Av nån anledning känner jag mig inte så laddad för det i år Känns förutsägbart åter igen.

Ja tyvärr så håller jag med, känns inte som att jag kommer följa tennis lika mycket detta år då det börjar bli en aning för enformigt för min smak. Murray lär inte hinna komma i form för att på allvar hota. Tydligen så har han känningar i ryggen fortfarande? Hoppas det inte är nåt allvarligt, vore tråkigt om det skulle sätta stopp för hans karriär.

Del Potro spelar inte alls på den nivån som man kan hoppas på i AO. Han är ungefär som Söderling, han får av nån anledning inte till sitt spel lika bra i AO.

Wawrinka kan ta sig en bit tror jag, han spelar bra i AO. Det gäller att han får en bra lottning.
Senast redigerad av terribilis 2014-01-08 kl. 14:09.
Citera
2014-01-08, 19:17
Medlem
barnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Nadal är inte huvudfavorit i AO, det är regerande mästaren Djokovic.

Nadals spel imponerade inte på mig i Doha och har så inte gjort sedan USO i höstas.

Man kan väl få hoppas på en repris från 2012, dvs en final som avgörs i fem set mellan ettan och tvåan i världen.

Ja tyvärr så håller jag med, känns inte som att jag kommer följa tennis lika mycket detta år då det börjar bli en aning för enformigt för min smak. Murray lär inte hinna komma i form för att på allvar hota. Tydligen så har han känningar i ryggen fortfarande? Hoppas det inte är nåt allvarligt, vore tråkigt om det skulle sätta stopp för hans karriär.

Del Potro spelar inte alls på den nivån som man kan hoppas på i AO. Han är ungefär som Söderling, han får av nån anledning inte till sitt spel lika bra i AO.

Wawrinka kan ta sig en bit tror jag, han spelar bra i AO. Det gäller att han får en bra lottning.

Djokovic vann förra året eftersom Nadal Missade turneringen. Nadal har ett psykiskt övertag på Djokovic som i mina ögon gör Nadal till tveklös favorit.
Citera
2014-01-08, 19:19
Medlem
barnets avatar
Wawrinka kan definitivt hota i år. Jag tror han kan ta sig till final.
Citera
2014-01-08, 20:18
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Djokovic vann förra året eftersom Nadal Missade turneringen. Nadal har ett psykiskt övertag på Djokovic som i mina ögon gör Nadal till tveklös favorit.

Du menar att Nadal är tveklös favorit = odiskutabel favorit, mot Djokovic som älskar AO och vunnit turneringen tre raka år? Definitivt inte säger jag. Dessutom har Djokovic slagit Nadal i AO så sent som 2012. Generellt kan man väl säga att Nadal har ett litet mentalt övertag på Djokovic i GS. Men då ska man tänka på att många möten varit på Nadals favoritunderlag grus i Franska. Som jag ser det är det 55-45 till Djokovic. Med Becker vid sin sida tror jag det lyfter honom till en fjärde raka.
Citera
2014-01-08, 22:29
Medlem
Citat:
Du menar att Nadal är tveklös favorit = odiskutabel favorit, mot Djokovic som älskar AO och vunnit turneringen tre raka år? Definitivt inte säger jag. Dessutom har Djokovic slagit Nadal i AO så sent som 2012. Generellt kan man väl säga att Nadal har ett litet mentalt övertag på Djokovic i GS. Men då ska man tänka på att många möten varit på Nadals favoritunderlag grus i Franska. Som jag ser det är det 55-45 till Djokovic. Med Becker vid sin sida tror jag det lyfter honom till en fjärde raka.

Håller med dig igen

55-45 till Djokovic om man räknar bara mellan dessa två spelare, som tillsammans är storfavoriter med tanke på att Murray inte har kommit tillbaka i storform efter sitt uppehåll.

AO ska dessutom vara snabbare i år än vad det har varit de senaste åren. Det kommer gynna spelare som Djokovic mer än Nadal, samt spelare som Del Potro, Wawrinka, Tsonga och även Berdych (om han hittar toppformen). Federer tror jag tyvärr är slut, jag tror att han kommer att tappa ännu mer denna säsong.

Har inte kollat in all statistik eller så men om jag inte är helt fel ute så blir Djokovic ensam med fem titlar i AO om han skulle vinna. Han och Federer är väl de två aktiva spelarna som har flest just nu med fyra titlar.

AO tror jag faktiskt att Djokovic kan vinna fler gånger än fem, han trivs där och det var ju där han tog sin första GS-titel för sex år sedan, en tidpunkt då han var väldigt outvecklad som spelare jämfört med vad han är nu.
Senast redigerad av terribilis 2014-01-08 kl. 22:31.
Citera
2014-01-09, 02:24
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
AO ska dessutom vara snabbare i år än vad det har varit de senaste åren. Det kommer gynna spelare som Djokovic mer än Nadal, samt spelare som Del Potro, Wawrinka, Tsonga och även Berdych (om han hittar toppformen). Federer tror jag tyvärr är slut, jag tror att han kommer att tappa ännu mer denna säsong.

Låter positivt att banorna är snabbare. Det ger iaf en liten större chans för skrällar, plus att spelare som Tsonga tjänar mer på det, fransmannen är en av få som slagit Djokovic i AO. Å andra sidan blir ju inte Djokovic sämre med snabbare spel. Snarare gynnar det hans starka returspel än mer.

Citat:
Har inte kollat in all statistik eller så men om jag inte är helt fel ute så blir Djokovic ensam med fem titlar i AO om han skulle vinna. Han och Federer är väl de två aktiva spelarna som har flest just nu med fyra titlar.

Stämmer. Av icke aktiva spelare är det bara Agassi som vunnit fyra titlar under öppna eran.
Citera
2014-01-09, 04:13
Medlem
Sofia Arvidsson förlorade första omgången av kvalet, 1-2 i set.
Citera
2014-01-09, 11:20
Medlem
Otroligt oväntat att Arvidsson skulle vara i denna sits, det trodde man inte under säsongen 2012

Kanske dags att hon byter tränare eller nåt, om hon inte gjort det redan? Tydligen så ska hon vara jättemotiverad osv. Jag trodde inte att hon inte var det men tydligen så vill hon verkligen fortsätta spela. Det är ett riktigt dåligt tecken om man har den inställningen men bara blir sämre och sämre.
Senast redigerad av terribilis 2014-01-09 kl. 11:23.
Citera
2014-01-09, 11:40
Medlem
Citat:
Låter positivt att banorna är snabbare. Det ger iaf en liten större chans för skrällar, plus att spelare som Tsonga tjänar mer på det, fransmannen är en av få som slagit Djokovic i AO. Å andra sidan blir ju inte Djokovic sämre med snabbare spel. Snarare gynnar det hans starka returspel än mer.

Ja, sen så sätter han bra fart på bollen själv om han vill. Djokovic är inte lika beroende av ett mästerligt försvarsspel som Nadal är. Absolut är det så att Djokovic vinner mycket på att han har en solid defensiv men om man t.ex skulle ta bort deras defensiv så skulle Djokovic klara sig bättre, i alla fall på snabba banor, han är inte riktigt lika beroende av det som Nadal är. Sen så tycker jag han har lite bättre serve också, Nadal servar bra i viktiga lägen men han slår väldigt få serveäss vilket gör att han måste kämpa mer. Djokovic kan dunka in många bra servar när han har en bra dag, på snabbare underlag blir det viktigare.

Annars så hoppas jag att Monfils får vara skadefri och spela bra. Han kan verkligen överraska, högstanivån är väldigt hög, en riktigt joker är han, men han får hoppas på en bra lott. Det hade varit bra om han fick möta Ferrer av de som är toppseedade. Han brukar spela bra mot honom, Ferrer borde ju fått respass efter kvarten förra året.

Djokovic - Wawrinka
Nadal - Monfils

Hade varit trevligt att se som semifinaler, givetvis med skrällsegrare i båda

Man kan ju alltid hoppas, känns ändå som att Nadal och Djokovic är så otroligt överlägsna alla andra så det känns helt meningslöst att tippa ändå.

En intressant sak är att om man kollar på de senaste 10-15 åren i AO så har det varit väldigt mycket skrällar, fram tills för några år sedan när Nadal, Federer, Djokovic och Murray har varit bra, jag tycker det säger en hel del om varför det inte är lika kul att titta på tennis längre, skrällpotentialen är för låg. Samtidigt som den kanske var för hög just i denna turnering ett tag
Citera
2014-01-10, 02:32
Medlem
Huvudlottningen ute, Nadal-Tomic, Johanna Larsson-Azarenka och Monaco-Gulbis är dom mest intressantaste första matcherna tycker jag...
Senast redigerad av Alessandro 2014-01-10 kl. 02:36.
Citera
2014-01-10, 11:12
Medlem
Det blir en hyfsad vecka för Bernard Tomic. Först ska han möta Del Potro i finalen i Sydney sen bär det av till Melbourne och där väntar Nadal i bäst av fem
Citera
2014-01-10, 11:34
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Kan hålla med om att tennisen är förutsägbar nu. Å andra sidan tycker jag inte att det finns anledning att klaga när tennisen de senaste 4-5 åren har varit kanske bättre än någon gång tidigare någonsin. Ta finalen i Us Open förra året till exempel eller Wimbledon-semin mellan Del Potro och Djokovic. Vi har dessutom ett gäng spelare som är ojämna men som kan bjuda på ruskigt bra matcher (Gasquet-Wawrinka). Så jag har svårt att klaga på dagens tennis.

Djokovic är favorit just nu. Nadal får väl räknas som främsta utmanare, men jag är rätt osäker på var han egentligen står just nu. Murray hade varit min främsta utmanare om det inte varit för skadan i höstas. Blir även intressant att se hur det går för Federer i år. Kommer han dala på rankingen eller har han fler toppår kvar i kroppen? Övriga spelare som jag kommer följa extra mycket i år (precis som förra året) är Gulbis, Janowitz, Wawrinka och eventuellt Dimitrov.

Jag hoppas fortfarande att Del Potro kan höja sig och ta sig in i översta skiktet. Han är tillräckligt bra för det. Måste bli jämnare bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in