Citat:
Ursprungligen postat av
Castlevania
Låter positivt att banorna är snabbare. Det ger iaf en liten större chans för skrällar, plus att spelare som Tsonga tjänar mer på det, fransmannen är en av få som slagit Djokovic i AO. Å andra sidan blir ju inte Djokovic sämre med snabbare spel. Snarare gynnar det hans starka returspel än mer.
Ja, sen så sätter han bra fart på bollen själv om han vill. Djokovic är inte lika beroende av ett mästerligt försvarsspel som Nadal är. Absolut är det så att Djokovic vinner mycket på att han har en solid defensiv men om man t.ex skulle ta bort deras defensiv så skulle Djokovic klara sig bättre, i alla fall på snabba banor, han är inte riktigt lika beroende av det som Nadal är. Sen så tycker jag han har lite bättre serve också, Nadal servar bra i viktiga lägen men han slår väldigt få serveäss vilket gör att han måste kämpa mer. Djokovic kan dunka in många bra servar när han har en bra dag, på snabbare underlag blir det viktigare.
Annars så hoppas jag att Monfils får vara skadefri och spela bra. Han kan verkligen överraska, högstanivån är väldigt hög, en riktigt joker är han, men han får hoppas på en bra lott. Det hade varit bra om han fick möta Ferrer av de som är toppseedade. Han brukar spela bra mot honom, Ferrer borde ju fått respass efter kvarten förra året.
Djokovic - Wawrinka
Nadal - Monfils
Hade varit trevligt att se som semifinaler, givetvis med skrällsegrare i båda
Man kan ju alltid hoppas, känns ändå som att Nadal och Djokovic är så otroligt överlägsna alla andra så det känns helt meningslöst att tippa ändå.
En intressant sak är att om man kollar på de senaste 10-15 åren i AO så har det varit väldigt mycket skrällar, fram tills för några år sedan när Nadal, Federer, Djokovic och Murray har varit bra, jag tycker det säger en hel del om varför det inte är lika kul att titta på tennis längre, skrällpotentialen är för låg. Samtidigt som den kanske var för hög just i denna turnering ett tag