2009-05-03, 17:39
Bannlyst
Nu börjar tennisen bli lika trist igen som för några år sedan då Federer var totalt överlägsen förutom i Paris.
Nu är ju Nadal lika överlägsen och vinner alla större turneringar *gäsp*
Citera
2009-05-03, 18:43
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Nu börjar tennisen bli lika trist igen som för några år sedan då Federer var totalt överlägsen förutom i Paris.
Nu är ju Nadal lika överlägsen och vinner alla större turneringar *gäsp*

Nja, det är väl bara på grus han är totalt överlägsen. Vi ska inte glömma bort att Verdasco gav honom en bra match i Australien och att Federer är regerande i US Open.
Citera
2009-05-03, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Nja, det är väl bara på grus han är totalt överlägsen. Vi ska inte glömma bort att Verdasco gav honom en bra match i Australien och att Federer är regerande i US Open.

Ja men det var ju förra året. Nu är ju Nadal minst en klass bättre och Federer tre klasser sämre.
Citera
2009-05-03, 20:27
Medlem
moviemovies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Ja men det var ju förra året. Nu är ju Nadal minst en klass bättre och Federer tre klasser sämre.

Tror att Federer tar sig i kragen när det väl gäller i Roland Garros. Han hade inte förlorat mot Djokovic i en GS-semi (Roland Garros) om matchen sett likadan ut som senast fram till regnet.

Sen att han tänder till lite extra i en match mot Nadal tror jag är rätt uppenbart. Så ytterligare en final mellan de två skulle nog kunna bli en riktigt bra en, även om det är på det röda gruset. Federer skulle absolut ge Nadal en match. Gäller bara att han tar fram sin bästa tennis.

Murray är jag inte helt hundra på. Han kan utmana Nadal om han vill. Han är för loj ibland och verkar inte vilja vinna matchen. Vet att han inte är starkast på gruset. Men han är ändå så pass bra att han ska kunna ge Nadal en match.

Djokovic visar idag att han är att räkna med. Han kan absolut rubba Nadal på gruset. Dock måste sluta sura och klaga på allt. Bara han lugnar ner sig och håller nere sina UE så är Nadal ingen omöjlighet.

Både Verdasco och Del Potro har gett Nadal tuffa matcher detta året. Lite av bubblare, men har Nadal en dålig dag så kan jag mycket väl tänka mig att de kan slå honom på gruset.

Är det bara jag som längtar till Roland Garros

Dock längtar jag mer till grässäsongen. Då snackar vi riktig tennis som den ska spelas. Där är ändå alla topp-spelare ganska jämna och jag kan tänka mig att Federer är oerhört revanschsugen från förra året, och när han är det, ja då är han riktigt bra. Speciellt med tanke på att det är hans bästa underlag.

Så ännu en final mellan Federer och Nadal i Wimbledon, vad sägs?
Citera
2009-05-03, 20:35
Bannlyst
Är Federer så bra när han är revansch-sugen då? Förut har han aldrig behövt vara det och nu har hans form-svacka pågått i många månader. Det gör ont i mig att se hur han ger bort matchen till Djokovic, jag blir förbannad på att han sätter så stor press på att hans slag måste vara dödande. Ibland kan det vara bra att variera lite, istället för att alltid vara den styrande.

Har hoppats på Federer i flera månader nu, och kommer fortsätta göra så. Men det ser inte ljust ut just nu.
Citera
2009-05-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
I svenskväg blev det en tredje omgång som bäst i veckan. Söderling spelade bra men Nadal gjorde kanske sin bästa grusmatch för året och sifforna blev därefter stora. På Teneriffa nådde både Filip Prpic och Björn Rehnquist andra omgången. Prpic tog en meriterande seger i första rundan mot Fernando Vicente som varit rankad 29 som bäst.

Trodde inte Federer skulle göra om samma misstag som i Miami. Då vann han också första set men tappade sen matchen. Skillnaden idag var att han även hade greppet i andra set och var uppe med ett break. Om det inte varit för regnavbrottet hade Federer mest troligt vunnit. Nu fick Djokovic ett välbehövligt brake där han kunde rannsaka sitt spel. Efter braket spelade han bättre.
Federer är på nedåtgång, tror han slutar vid årets slut.
Glädjande är att Vinci har vunnit första kvalmatchen till Estoril, möter en Brasse i andra kvalmatchen.
Citera
2009-05-03, 21:08
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Federer är på nedåtgång, tror han slutar vid årets slut.
Glädjande är att Vinci har vunnit första kvalmatchen till Estoril, möter en Brasse i andra kvalmatchen.

Jag tror det ska mkt till ifall Federer slutar vid årsskiftet. Jag tror han kommer att försöka på GS turneringar och lägga mindre vikt på atp turneringar. Tror han vill och längtar efter sampras rekord innan han lägger av. Då kommer han med största sannolikhet att bli kallad DEN största genom tiderna.
Citera
2009-05-03, 21:11
Medlem
Mulatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Jag tror det ska mkt till ifall Federer slutar vid årsskiftet. Jag tror han kommer att försöka på GS turneringar och lägga mindre vikt på atp turneringar. Tror han vill och längtar efter sampras rekord innan han lägger av . Då kommer han med största sannolikhet att bli kallad DEN största genom tiderna.

Tror jag knappast, det har Nadal sätt till... Ifall han ska ses som den största genomtiderna måste han börja besegra Nadal oftare!
Citera
2009-05-03, 21:14
Medlem
moviemovies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeMancini
Är Federer så bra när han är revansch-sugen då? Förut har han aldrig behövt vara det och nu har hans form-svacka pågått i många månader. Det gör ont i mig att se hur han ger bort matchen till Djokovic, jag blir förbannad på att han sätter så stor press på att hans slag måste vara dödande. Ibland kan det vara bra att variera lite, istället för att alltid vara den styrande.

Har hoppats på Federer i flera månader nu, och kommer fortsätta göra så. Men det ser inte ljust ut just nu.

Sant det du säger. Men jag kan tänka mig att revanschlusten i kombination med att han spelar Wimbledon och har chansen att tangera Sampras rekord, gör att han blir livsfarlig.

Han får det svårt nu i Roland Garros, men kanske kan förlusten från förra året och tanken på att han inte vunnit en GS där ännu, få honom att tända till.

Låter kanske dumt, men han förlorar inte för att han är dålig, han förlorar för att han slutar spela. Som du säger så vill han ha dödande slag och det känns som om han måste bevisa något för alla. Att han inte är slut. Sen när han missar något slag så kommer nästa miss snabbt. Han måste tänka positivt.
Tennisen har han i sig. Anställa en coach skulle vara guld för honom.

Ser ut som om han mitt i en match kan tänka, vad fan gör jag detta för? Jag har ju redan vunnit denna turnering/denna turnering är inte värd så mycket, eller liknande. Att han inte är motiverad tillräckligt. Tror inte att han slutar innan han har rekordet dock. Det skulle vara riktigt tråkigt om det hände.

Vill inte tro att han är slut. Nästa GS kommer bli mycket viktig för honom.
Citera
2009-05-03, 21:45
Bannlyst
Ja det känns som att han vill förlora ibland, iaf undermedvetet. För så fort det går för lätt för han i en match så vänder matchen inte för att motståndaren blir bättre utan för att han själv börjar med misstag. Varit så i hur många matcher som helst nu.
Citera
2009-05-03, 22:26
Medlem
pirates avatar
Tror denna förlust kommer att bita ganska hårt på Djokovic som har iom förlusten idag halkat ner till fjärde plats på atp-rankingen.
Citera
2009-05-04, 00:35
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Tror denna förlust kommer att bita ganska hårt på Djokovic som har iom förlusten idag halkat ner till fjärde plats på atp-rankingen.

Nja, tror Djokovic är mer nöjd med sitt spel på sistone än förtvivlad över att tappa 3:e platsen. Han vet att han är bättre på grus än Murray och kan återta 3:e platsen. Serben var inte alltför nedslagen efter matchen och sa att han var nöjd med veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av MikeMancini
Ja det känns som att han vill förlora ibland, iaf undermedvetet. För så fort det går för lätt för han i en match så vänder matchen inte för att motståndaren blir bättre utan för att han själv börjar med misstag. Varit så i hur många matcher som helst nu.

Det var ju den gamle Federer före regnavbrottet. Sedan hade han inget svar då Djokovic höjde sitt spel. Självförtroendet har nog fått sig en törn av alla förluster mot toppspelare. Det tar på psyket att gå från överlägsen världsetta till att se Nadal gå om och till med vinna på favoritunderlaget gräs. Det, plus att åldern börjar ta ut sin rätt. Han har ju varit på touren sedan 1998! Då inte spelet funkar hundraprocentigt kanske det inte är lika kul att ta på sig blåstället och fysiskt hålla sig i topptrim. Det har ju florerat rykten om att han slarvat med fysträningen. Dessutom har han fått annat än tennis att tänka på. Gift sig och ska snart bli farsa. Många faktorer som spelar in till att han tappat.

Angående dödande slag slår han massvis med vinnare då spelat funkar. Då han spelar dåligt får han inte lika många enkla poäng på serven som Sampras var bra på.

Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro

Tyvärr blev det stop mot Mello
Senast redigerad av Castlevania 2009-05-04 kl. 00:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in