2011-04-07, 19:19
Medlem
camejos avatar
Varför väljer Söderling bort Monte Carlos mastersturnering?
Citera
2011-04-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Låter som en riktigt sömnpiller. Nåja, Isner är faktiskt ganska rörlig för att vara så lång, men nog lär det bli en servefest. Kanske inte lika illa som Krajicek-Ivanisevic i Wimbledon, men illa nog...

Hehe okej, den matchen missade jag, följde inte tennis stenhårt under just den tiden, i alla fall inte wimbledon.

Vad tyckte du om Isner- Mahut då? Det är i alla fall den värsta servmatchen jag har sett, även Roddick - Federer i wimbledon-finalen 2009 var ruggigt sömnig ett tag. Mycket effektivt servande av båda speciellt Roddick, även fast han inte hade flest äss så måste han nog ändå ha haft flest vinnande poäng direkt på serven(?) Faktiskt en av de få gånger jag har sett Roddick faktiskt "serva bort" Federer, så nära att det gick hem. Tror aldrig att han vinner wimbledon, synd för honom för han var ruggigt nära där.

Citat:
Ursprungligen postat av camejo
Varför väljer Söderling bort Monte Carlos mastersturnering?

Jag vet inte varför men jag kan tänka mig att det är för att han vill vila, det finns ändå två 1000-turneringar som han åkte ut i första rundan på förra säsongen, så det är ingen panik med att försöka plocka poäng eller så. Han ska spela i Estroil och Barcelona, vilket jag tror är rätt smart, han har 300p att försvara i Barcelona, dvs en finalplats, skulle han missa finalen där så har han ändå en bra chans att vinna i estroil eller ta sig till final, så chansen är god att han försvarar sina 300p innan det är dags för Madrid.

Är en del andra toppspelare som också står över MC, de tar väl chansen attt vila när de får det.
Senast redigerad av terribilis 2011-04-07 kl. 20:28.
Citera
2011-04-08, 18:05
Medlem
Maglors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jag vet inte varför men jag kan tänka mig att det är för att han vill vila, det finns ändå två 1000-turneringar som han åkte ut i första rundan på förra säsongen, så det är ingen panik med att försöka plocka poäng eller så. Han ska spela i Estroil och Barcelona, vilket jag tror är rätt smart, han har 300p att försvara i Barcelona, dvs en finalplats, skulle han missa finalen där så har han ändå en bra chans att vinna i estroil eller ta sig till final, så chansen är god att han försvarar sina 300p innan det är dags för Madrid.

Han får inte vila så mycket för att han står över MC. Tvärtom så är han anmäld fem tävlingar i rad innan franska startar. Barcelona - Estoril - Rom - Madrid - WTC Dusseldorf. http://www.atpworldtour.com/Tournaments/Event-Calendar.aspx
Hur sjukt är inte det. Jag hoppas för hans skull att han inte vinner någon match i varken Barca eller Estoril, utan samlar poängen i Mastertävlingarna som man som topp femspelare ska göra.

Om han nu mot förmodan går och trilskar sig till final i Barcelona i år igen så gör det precis noll skillnad i poäng även om han vinner hela turneringen i Estoril iom att hans poängkonto i 250facket är knökfullt.
http://www.atpworldtour.com/Tennis/Players/Top-Players/Robin-Soderling.aspx?t=rb

Enda anledningen till att han åker till Portugal jag kan se är för att plocka hem en fet startbonuscheck.
Citera
2011-04-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maglor
Han får inte vila så mycket för att han står över MC. Tvärtom så är han anmäld fem tävlingar i rad innan franska startar. Barcelona - Estoril - Rom - Madrid - WTC Dusseldorf. http://www.atpworldtour.com/Tournaments/Event-Calendar.aspx
Hur sjukt är inte det. Jag hoppas för hans skull att han inte vinner någon match i varken Barca eller Estoril, utan samlar poängen i Mastertävlingarna som man som topp femspelare ska göra.

Om han nu mot förmodan går och trilskar sig till final i Barcelona i år igen så gör det precis noll skillnad i poäng även om han vinner hela turneringen i Estoril iom att hans poängkonto i 250facket är knökfullt.
http://www.atpworldtour.com/Tennis/Players/Top-Players/Robin-Soderling.aspx?t=rb

Enda anledningen till att han åker till Portugal jag kan se är för att plocka hem en fet startbonuscheck.

Håller med dig angående matchandet, bäst om det blir lagom med matcher. Men du glömmer en sak och det är att det är ganska mycket större risk att man förlorar första matchen i en masters 1000 turnering. Risken är att man kan stå där med två matcher som uppvärmning alldeles innan RG.

Givetvis ska han spela i Barcelona i och med att han gjorde bra ifrån sig där förra året och i och med att det i alla fall är en 500-turnering. Håller med om Estroil dock, det är nog mest pga bra bonus han åker dit.

Grejen är att Söderling inte har några poäng att försvara i Madrid eller Rom, han behöver inte vinna någon match alls där, han tappar inga rankingpoäng. Har han spelat många matcher, låt oss säga att han spelar alla matcher i Estroil och Barcelona så är det ingen katastrof att inte ge allt och åka ut i dessa turneringar om han känner sig sliten, för han förlorar inget på det. Har han lyckats spela alla matcher i Estroil och Barcelona så har han nog tillräcklig med självförtroende och vet hur formen är. Jag tycker upplägget är bra bortsett från Estroil, hade varit roligare med Monte Carlo såklart.
Senast redigerad av terribilis 2011-04-08 kl. 22:19.
Citera
2011-04-09, 13:57
Medlem
Djokovic är knäskadad och kommer inte till start i Monte Carlo

Synd, hade varit roligt att se honom mot Nadal på grus. Men vi får helt enkelt vänta lite längre då.
Citera
2011-04-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Djokovic är knäskadad och kommer inte till start i Monte Carlo

Synd, hade varit roligt att se honom mot Nadal på grus. Men vi får helt enkelt vänta lite längre då.
Antar att han väntar grässäsongen.
Citera
2011-04-09, 23:45
Medlem
Brakkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maglor
ATP-upplägget är sådant att man försvarar sina poäng från i fjol. Så långt lätt att fatta. Men utöver det? Hur ser regelverket ut. "hans poängkonto i 250facket är knökfullt". Vad betyder till exempel det?

Kan någon förklara eller tipsa om en klargörande länk.
Citera
2011-04-10, 09:17
Medlem
Du får bara räkna ett visst antal turneringar till din totala poäng för året.
Spelarna i topp 30 förväntas delta i samtliga Grand Slam,
8 av 9 M1000
4 ATP 500,
2 ATP 250 eller Challenger

Detta är vad de får räkna till sin totala poängskörd för året. Att Robin är knökfull i 250 facket innebär att han redan har maxat ut vad han kan få av sina 2 tillåtna ATP-250 turneringar i och med segrar i Marseille och Brisbane tidigare i år. Ytterligare segrar i 250-klassen ger alltså inga ytterligare poäng.

För spelare utanför topp 30 gäller andra regler, de kan räkna fler 250 och 500 turneringar.
Citera
2011-04-12, 13:30
Medlem
camejos avatar
Jag tror inte Nadal kommer förlora ett set i MC. Tveksamt om han ens kommer tappa servegem.
Citera
2011-04-12, 17:21
Bannlyst
Intressant match mellan två stora ynglingar Gulbis o Raonic, tror säkert f.i.ö. att Djokovic kan slå Rafa i RG.
Citera
2011-04-12, 18:57
Medlem
Federer såg riktigt bra ut idag mot Kohlschreiber. Spelade ut honom totalt.

Tror på Ferrer och Federer i semi, om det inträffar så har Ferrer sin stora chans att äntligen slå Federer, ser att Federer har 11-0 på Ferrer, ska det vara nån gång han vinner så ska det nog vara på grus. Ferrer har dock sett lite slö ut på sistone, fast faktumet att det är grus borde ju pigga upp honom lite tycker man.

Det var väntat att Raonic skulle vinna mot Llodra som är serv och volley spelare, sen att han slog Gulbis var knappast en skräll heller, ska bli roligare att se honom mot Ferrer, trodde ganska mycket på att Raonic skulle vinna matchen i AO men inte då, skulle inte förvåna mig om han vinner nu på det underlaget han inte bör vinna på, bara för att allt ska vara ologiskt

Robredo tror jag också på istället för Verdasco, dock är nog Verdasco den spanjor som är mest oberäknelig, kan vara lika bra som dålig, men Robredo har gått bra i år.

Nadal borde vinna hela turneringen ganska lätt om han är hel. Under 20 game i finalen är väl ett rimligt tips.
Citera
2011-04-14, 17:21
Bannlyst
Det blir förhoppningsvis minst två utmaningar på grus för Nole mot Rafa, i Rom och Madrid Masters. Tror som sagt att han absolut kan klå Rafael. Cant wait!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in