Det känns ganska surt just nu. US-Open är den snabbast banan och Nadal leker sig igenom. Kan man ens hoppas på någon annan inför AO? Ska dock bli intressant och se vad Del Potro kan lyckas ställa till med. Han kommer tappa en del på rankningen och kanske ställs han mot någon topseedad tidigt
Som stort Federer-fan måste jag ändå hylla Nadal. Han krossar allt och alla i sin väg. Vad mer kan man begära av honom? Alla kan inte spela variationsrik tennis som t.ex Federer. Men jag tror knappast att Nadal bryr sig om det när det är han som till slut står med pokalen i handen och biter. Nu är det upp till de andra spelarna att försöka hitta ett sätt att besegra Nadal på. Inget verkar bita på honom i dagsläget dock. Han svaga serve har blivit mycket vassare, vilket är starkt jobbat av honom. Enligt mig så kändes det som att Djokovic fick så mycket mer utdelning på Nadals backhand. Han har inte alls samma kraft och tappar oftast längd jämför med forehanden som han kan smasha till överallt.
Det verkade heller inte vara speciellt smart att spela bollen ut mot sidorna utan att gå för en vinnare. Nadal var hela tiden där och avgjorde poängen med antigen en rak passering eller hans makalösa "crosscourt". Det kändes som de flesta UE kom när han fick bollen rakt mot sig. Att lägga stoppbollar är väl inte heller så tokigt mot Nadal, men då ska de vara i det närmaste perfekta, vilket inte alltid är så lätt även för de bästa spelarna.
Någon länkade en intressant artikel om Nadals racket och strängningen han har. Den finns att hitta i US-Open tråden någonstans vid regnavbrottet i matchen.
Vet inte vad det var som gjorde att Murray och Baghdatis lyckades besegra Nadal nu när jag såg honom nu i US-Open. Han känns omöjligt i dagsläget. När inte ens en Djokovic i absolut topform kan vinna mot Nadal på de snabba underlaget i US-Open, ja då känns det rätt hopplöst inför nästa säsong.