Citat:
Ursprungligen postat av GREKEN1980
Jag sager inte att Federer inte har en chans men jag tror personligen inte han kommer bli etta igen.
Djokovic spelar for ojamt for att bli etta.
När man säger något borde man gärna också backa upp det uttalandet. Varför kan inte Federer bli etta igen?
Jag har några argument:
Han kommer inte ge förrän han slår Sampras rekord i mest antal veckor som världsetta.
Nu till våren har han inte mycket att försvara alls. Vinner han AO eller går långt så har han nästan inget av värde att försvara sen. Han åkte ut tidigt i både Miami och Indian Wells. I grusturneringarna åkte han också ut relativt tidigt i de flesta. Det vara bara i Madrid han kom till final om jag inte minns fel.
Fram till Wimledon nästa år har Federer 3435 poäng att försvara. (2960 av dessa poäng är från AO (2000) Wimledon (360) och Madrid (600).
Nadal har å andra sidan 3 st Masters att försvara inom loppet av en månad. Han kom till semifinal i både Miami och Indian Wells. Han vann RG och Wimbledon.
Fram till Wimledon nästa år har Nadal 8275 poäng att försvara.
Så Federer har väldigt goda chanser att bli etta igen. Djokovic och Murray är allt för ojämna för de ska ha en chans att utmana under en längre tid. Samma med Del Potro.
Det ska bli kul och se hur nästa säsong utvecklar sig.