2024-03-31, 14:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Vad tjänar en sådan som Leo Borg på sin tennis? Klarar han sig eller måste han ha ett jobb vid sidan om?

Han tjänar nog ungefär som en vanlig årslön just nu, kanske lite mindre.
LB har dragit in ca 90.000 dollar på sina 2 år som proffs.

Dessutom ska han betala husrum, tränare, samt flygbiljetter.
Så tror inte det blir mycket över.

Leo Borg slutar nog 2025-26 om han inte får ett rejält uppsving, men just nu har han 1-7 denna säsong och endast tjänat 1500 dollar vilket inte går att leva på.
Citera
2024-03-31, 15:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Jag är förövrigt 10 timmar in på min nya sträng, Grapplesnakes flaggskepps-sträng - 'Grapplesnake Tour m8'. Tysk ingenjörskonst i sitt esse. Bra skit! Olivgrön färg också, bara en sån sak. Jag har garanterat den snyggaste strängbädden i klubben.

Har du testat Powerstrings eller Kirschbaum? Också tyska. Najs med lite färger på strängarna!
Citera
2024-03-31, 21:23
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Har du testat Powerstrings eller Kirschbaum? Också tyska. Najs med lite färger på strängarna!

Nej, ingen av dem. Har du någon favorit? Lite färg är nice, bara det inte blir en skrikig "neon"-känsla över det. Mina är milt olivgröna, tycker det är perfekt. Jag var inne på någon obskyr amerikansk strängtillverkares hemsida för ett tag sedan. Trodde först jag hade hamnat på en sida för godissnören eller något, så jävla många "tilltalande" färger, nästan självlysande.

Jag har annars i snart 10 år kört hybridbädd med natursena(main) och Luxilon Alu Power(crosses) varvat med fullbädd rpm blast. Det är först senaste åren som jag har experimenterat med lite andra senor. Tidigare körde jag alltid på tills en sträng gick av. Numera strängar jag om efter 5-7 sessioner, och då är det ju fint att slippa slanta upp för natursenan varje gång.

Kör fortfarande hybriduppsättningen i ett av mina racketar, men har kört mest med lite "udda" stängval annars.

Såg för ett tag sedan en kille på tuben som testat 70 strängar och gjort en rangordning. Det är såklart inget som säger särskilt mycket, men bestämde mig ändå för att beställa ett set av varje sträng som han hade listat som topp3, nämligen Tourna Big Hitter Silver 7, Solinco Confidential, och Grapplesnake Tour Sniper.

Tyckte faktiskt alla tre var trevliga. Tourna-strängen hade jävligt vassa kanter, formad som ett heptagon(eller vad det heter), alltså att tvärsnittet har 7 kanter. De andra strängarna är inte heller runda, men kanterna är lite mer milda i jämförelse. Vet ifan hur mycket det gör för spinn, eftersom snapback(som också påverkar spinn) blir mindre än för runda strängar. Men visst, känslan är ändå att man får lite mer grepp om bollen.

Även om de tre strängarna ovan var nice, så är det ändå den här andra senan från Grapplesnake som jag gillar bäst, alltså den jag kör med nu, Tour m8(inte Tour Sniper)

Nu är matchen igång!
Citera
2024-03-31, 22:09
Medlem
Fattar ej vad Grigor gör just nu. Han måste göra sitt livs match, men enkla misstag, dåliga beslut etc etc har inte råd med sånt mot sinner
Citera
2024-04-02, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Jag har annars i snart 10 år kört hybridbädd med natursena(main) och Luxilon Alu Power(crosses) varvat med fullbädd rpm blast. Det är först senaste åren som jag har experimenterat med lite andra senor. Tidigare körde jag alltid på tills en sträng gick av. Numera strängar jag om efter 5-7 sessioner, och då är det ju fint att slippa slanta upp för natursenan varje gång.

Lyxigt så det förslår! Såg just för nån dag sen nån review på youtube (racquets and runners, eller nåt) med nån kille som sa att hans favorit en hybridsetup med natursenor och luxilon alu power rough. Kommer ej ihåg vilka som var på längd och vilka bredd. Även Federer verkar ha kört det: finns ju också att köpa som nån "Champion's choice" av Wilson (som ju äger Luxilon), men ett set går ju fan på 500-700 riksdaler, vilket är mer än vad jag är villig att lägga ut.

Testat Alu power rough i hybriden? Föreställer mig att skillnaden inte är jättestor mot vanliga Alu power.

Min PowerString black rök på en timme, så fuck den. Strängarna knistrade som nylon redan från början. Skumt.

Kirschbaum är oranga, ser rätt nice ut.

Kan inte säga att jag alltid märker så stor skillnad, men det är kul att lattja runt med lite olika strängar. Precis som med rack, vikt, headsize osv. Och bollar.

Apropå formade strängar så finns det nån triangelformad jävel, att kombinera med nån rund i bredden.

Annars är jag lite sugen på "restring zero" eller de här "caviar" och "wasabi" från Toroline. Men har kanske läst och sett för mycket skit på youtube på senaste tiden.
Citera
2024-04-04, 23:33
Medlem
WTA-slutspelet ska alltså spelas i Saudiarabien. Får kvinnor ens spela tennis där? Får de tjäna pengar? Måste de vara gifta? Blir det krav på svarta burkakläder för alla spelare? Frågorna hopar sig.
Citera
2024-04-06, 19:22
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
WTA-slutspelet ska alltså spelas i Saudiarabien. Får kvinnor ens spela tennis där? Får de tjäna pengar? Måste de vara gifta? Blir det krav på svarta burkakläder för alla spelare? Frågorna hopar sig.
Människorättsgruppen Human Rights Watch passar på att anklaga saudierna för sportswashing.

HRW (Saudi Arabia: Global Tennis ‘Sportswashes’ Abuses):
The global governing bodies of men’s and women’s professional tennis have effectively enabled the Saudi government’s efforts to “sportswash” its egregious human rights record through the announcement of two separate deals with Saudi Arabia’s Public Investment Fund (PIF) and the Saudi Tennis Federation, Human Rights Watch said today. Neither of the public announcements of the deals mentioned any measures to address human rights.

On April 4, 2024, the Women’s Tennis Association (WTA) announced that its next three finals, from 2024 to 2026, will be hosted in Riyadh following an agreement with the Saudi Tennis Federation. On February 28, the Association of Tennis Professionals (ATP) and the PIF announced a “multi-year strategic partnership.”

“Global tennis organizations should not contribute to serving up repression in Saudi Arabia,” said Minky Worden, director of global initiatives at Human Rights Watch. “The Women’s Tennis Association and the Association of Tennis Professionals should demand improvements to Saudi’s rights record before making deals that launder Saudi government abuses.”
Citera
2024-04-06, 19:33
Medlem
Masingas avatar
Berretini klar för final i Marrakech, kul hoppas han kan komma tillbaka till den absoluta toppen. Har gett upp hoppet om Thiem helt.
Citera
2024-04-06, 19:39
Avslutad
Lite islamofoba tongångar i tråden nu. Kanske läge att citera Infantino:
Today I feel Arab. Today I feel African. Today I feel gay.
Här i tennistråden står vi upp för alla människors lika värde.

Ons Jabeur:
It’s great that the WTA has decided to go and play the Finals there in Saudi Arabia. As an Arab woman, I am proud to be part of this. I hope I could qualify and play there; it would definitely be special.
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Människorättsgruppen Human Rights Watch passar på att anklaga saudierna för sportswashing.

Känns spontant att man skulle ta dem mer seriöst om de inte använde fjanttermer som "sportswashing" (förminskar frågan), plus att jag inte är helt säker på vad de här HRW har för kredibilitet. Inte som det där FN-förbundet eller vad det hette som i tid och otid brukar kritisera Sverige för att vi inte är snälla mot "papperslösa" och liknande nonsens?

Tror jag väntar till Greta uttalat sig innan jag tar ställning här.
Citera
2024-04-06, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Berretini klar för final i Marrakech, kul hoppas han kan komma tillbaka till den absoluta toppen. Har gett upp hoppet om Thiem helt.

Såg en del av hans förlust idag i kvalet till Monte Carlo mot Roberto Bautista Agut. 1-6, 2-6, tror jag det blev. Han är slut.

Tror han sagt själv att han kör det här året, och har det inte blivit bättre lägger han av. Jävligt synd.

Nadal hoppar MC.

Nadal, Murray, Wawrinka, Thiem -- alla de kommer sluta mycket snart. Faktum är att de två första i praktiken kanske redan har slutat: osäkert om Murray kommer tillbaks från senaste skadan, och Nadal kan uppenbart heller inte förbli skadefri för mer än fem minuter. Inte säkert de spelar FO eller Wimbledon eller USO om de inte ens kan stå på benen.

Kul med Berrettini dock! Ser gärna honom spöa Sinner nån gång på gräs eller en snabb HC.
Citera
2024-04-06, 20:08
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Såg en del av hans förlust idag i kvalet till Monte Carlo mot Roberto Bautista Agut. 1-6, 2-6, tror jag det blev. Han är slut.

Tror han sagt själv att han kör det här året, och har det inte blivit bättre lägger han av. Jävligt synd.

Nadal hoppar MC.

Nadal, Murray, Wawrinka, Thiem -- alla de kommer sluta mycket snart. Faktum är att de två första i praktiken kanske redan har slutat: osäkert om Murray kommer tillbaks från senaste skadan, och Nadal kan uppenbart heller inte förbli skadefri för mer än fem minuter. Inte säkert de spelar FO eller Wimbledon eller USO om de inte ens kan stå på benen.

Kul med Berrettini dock! Ser gärna honom spöa Sinner nån gång på gräs eller en snabb HC.
Ja, otroligt tråkigt med Thiem gillar verkligen hans spel, fantastiskt fin enhands backhand. Hur blev det såhär illa? Skadan?

Nadal borde lägga av, börjar faktiskt bli pinsamt detta. Du har gjort ditt, gå va med din familj, kroppen har gjort sitt.

Murray förvånar oss alla att han hållit ihop såhär länge men nya höften har gjort under.

Kollar på Ruud - Martinez nu, Rudd kommer gå kämpa hela vägen. Dessa spanjacker och grus.
Citera
2024-04-11, 21:02
Medlem
Rune, som ägnade mer än två set åt att slå värdelösa stoppbollar, hittade något annat i tredje sets tiebreak mot Grigor. Inga mer stoppbollar. Istället höjde han tempot och slog vinnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in