Citat:
Ursprungligen postat av
psonpson
Jisses, den såg jag inte komma. Jag struntade i den matchen. En kortväxt herre med 0-9 i matcher mot Nadal, det skulle bli 0-10 det. ”Kortväxt, då ska man få problem med Nadals topspin.” ”Man behöver nog vara lång som Söderling eller Djokovic”. Så tänkte jag. Ska bli kul att se matchen.
Vete fan, Nazisten tog ett set på Nadal i förra(?) franska, och sen hade man lite känslan att Nadal blev räddad av regnet. Han var dessutom och störde Nadal en del i USO 2019. Kändes ändå som en tuff motståndare, där 9-0 i h2h inte var helt rättvisande.
Såg inte hela matchen, men den verkar ha påmint en del om hur Fognini slog han rätt rejält i Monte Carlo förra året. Peakade och slog vinnare efter vinnare.
Plus att Nadal verkar ringrostig: förstaserve på under 50%? När jag kollade i set ett hade Nadal förlorat 9 av de 10 senaste poängen vid ett tillfälle.
Sen the bigger picture: Rafa blir äldre, det är bara att acceptera. Förra året var det torsk i MC, Barcelona och Madrid, och han såg rätt sårbar ut, tills han vann i Rom. Han får stryk då och då, så är det.
Bara tre matchers uppvärmining för FO är också rätt suboptimalt.
Finns många som kan hota honom i FO. Dessutom i en turnering som sker under så exceptionella förutsättningar, i oktober med andra bollar, på kvällen och inomhus(?) etc. Han må vara en av favoriterna, men det är fan ingen säker affär att han vinner. Djoko, Thiem, Fognini, Schwartzman, Zverev, Tsitsipas och andra kan säkerligen slå honom om allt går vägen för dem.
Djocovic verkar ha blivit lite irriterad när domaren sa "gioco (game) Federer" en gång i serbens match mot Koepfer.
Här är förresten en ung Djokovic när han härmar Fed och Nadal i omklädningsrummet. Tror inte de uppskattade det alltför mycket, för att vara ärlig.

:
https://www.youtube.com/watch?v=sLJohXgN9wM