Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Blev riktigt besviken på Nadals insats igår. Besviken kanske är fel ord, snarare konfunderad hur seg och "oskärpt" han såg ut. Och frågan som jag ställer mig är om Nadal är bara trött eller om fler och fler på touren har lärt sig hur man vinner mot honom. Trött borde han inte vara då han spelat minst av alla i top-10 med ett långt uppehåll mellan FO och USO. Hans statistik mot top-10 sedan Madrid i år är allt annat än lysande....
1. Federer – Madrid
2. Söderling – RG
3. Del Potro – Canada
4. Djokovic – Cincinati
5. Del Potro – US Open
6. Davydenko – Shanghai
7. Tsonga – Paris
8. Djokovic – Paris
9. Soderling – WTF
10. Davydenko – WTF
Vad säger den samlade expertisen här?
Om jag ingår i någon samlad expertis får väl andra bedömma, en teori om Nadals relativt svaga andra halva av 2009 har jag i alla fall....
Vi vet ju alla att hans knän har spökat för honom, säkerligen pga hans krävande spelstil på grus. Vi kan även se att han har "dimensionerat om" sin kropp, mindre muskler och försök till att öka snabbheten.
Frågan är om knäna har återhämtat sig, och om inte, om de någonsin kommer göra det? Om inte är det skrämmande då pojkvaskern bara är 23 år och ska ha tio års karriär kvar om motivationen finns där...
Min teori är i alla fall att han inte är helt 100 än, och inte kommer komma upp i gammal klass när han blir det heller. Han är inget utan sin kraft, han måste åtminstone bli mycket bättre i egen serve först innan han kan utmana om en plats i den absoluta toppen på rankingen. I annat fall ser jag honom någonstans i spannet kring plats 8-12, dvs jämbördig med Tsonga, Monfils, Verdasco och det gänget.