Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Framförallt har Serena varit fantastisk. Det gäller ännu mer när man tittar på hennes fysik. Serena väger 70 kg och är 175 cm och måste hela tiden flytta på ganska mycket vikt. Att flytta vikt brukar slita hårt på fysiken men hon har lyckats hålla kroppen igång på ett fantastiskt sätt.
Jag har följt Serena ända sedan hon var i tonåren och jag tycker mig se en liten avmattning i hennes spel. Hade Kerbers servar varit lite mer stringenta så hade Serena förlorat...hon lever mycket på att hennes servande sparar på hennes kropp. Lätta poäng innebär mindre spring.
Min känsla är att Serena har haft sin peak.
Nu tror jag Serena väger mer än 70 kg men jag tror hennes fysiska styrka och uthållighet övervinner det som krävs för att "frakta" kroppen.
Fast man får väl ändå statistiskt slå fast att hon peakar just nu. Hennes senaste åtta grand slam resultat är: Vinst, Vinst, Vinst, Vinst, Semi, Final, Final, Vinst. I australian open och i franska öppna var hon extremt stabbig och allmänt vilsen. I wimbledon nu såg hon väldigt vältränad, fokuserad och bra rent tekniskt.
Hennes serve är väl det som gör henne så överlägsen, men om man skulle reducerat hennes serve hade hon ändå bäst statistik vad gäller vinnare på alla delar av planen idag.