2016-07-09, 18:22
Medlem
Slötittade bara på damfinalen, verkade som Kerber inte riktigt kom åt Wiliams i hennes serve games.

Nu har hon tagit 22 grand slam titlar, vilket är tangerat rekord. Helt sjukt stort egentligen. Minns ju att man såg henne vinna sin första när man precis hade börjat på högstadiet ungefär. Helt sjukt att hon klarat vara så bra så länge. Ännu mer imponerande också med tanke på att hennes karriär inte har enbart varit en dans på rosor, hon har haft en hel del problem men ändå lyckats komma tillbaka.

Med tanke på hur usel återväxten är i damtennis, ungefär lika usel som på herrsidan (skillnaden är att herrsidan har en bredare och bättre topp) så tror jag det kommer att ta enormt lång tid innan någon går om Serena Williams i antal vunna grand slams. Hon har säkerligen inte vunnit sin sista, det kan gå enormt lång tid innan någon kan upprepa hennes bedrifter.
Citera
2016-07-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Flera, men de är knutna till andra kanaler. Vore bättre att ta in frilansare de få tillfällen SVT sänder tennis.

Ja helt klart. Det är svårt att begripa varför man inte bara väljer någon föredetta svensk storspelare som expert, finns ju skitmånga att välja på så det kan ju inte vara så svårt.

Men det är väl beviset att svensk bevakning av tennis är så gott som stendöd, precis som det diskuterades om i tråden för ett tag sedan. Men det är ju i alla fall positivt att de väljer att sända finalerna i Wimbledon. Nu fattas det bara att man anställer en bättre expert till dessa tillfällen.
Citera
2016-07-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Slötittade bara på damfinalen, verkade som Kerber inte riktigt kom åt Wiliams i hennes serve games.

Nu har hon tagit 22 grand slam titlar, vilket är tangerat rekord. Helt sjukt stort egentligen. Minns ju att man såg henne vinna sin första när man precis hade börjat på högstadiet ungefär. Helt sjukt att hon klarat vara så bra så länge. Ännu mer imponerande också med tanke på att hennes karriär inte har enbart varit en dans på rosor, hon har haft en hel del problem men ändå lyckats komma tillbaka.

Med tanke på hur usel återväxten är i damtennis, ungefär lika usel som på herrsidan (skillnaden är att herrsidan har en bredare och bättre topp) så tror jag det kommer att ta enormt lång tid innan någon går om Serena Williams i antal vunna grand slams. Hon har säkerligen inte vunnit sin sista, det kan gå enormt lång tid innan någon kan upprepa hennes bedrifter.

Fast nu har du ju fel om man ser till resultaten. Det har varit fyra olika vinnare i de senaste fyra grand slamen på damsidan. Tre av dem förstagångsvinnare, en av dem bara 22 år gammal och väldigt lovande. På herrsidan har det varit två olika (inräknat morgondagens final).

Men Serena är fantastisk, vore kul om hon håller till 2019 och vinner US Open det året och knyter ihop säcken efter 20 års slit.
Citera
2016-07-09, 19:06
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
På hans Twitter står det att han jobbar åt SVT Sport och Sveriges Radio.

Jobbar åt är väl inte samma sak som anställd? Det är knappast så att han kommenterar tennis 3 veckor om året och kokar kaffe åt resten av redaktionen de resterande 49...
Citera
2016-07-09, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Jobbar åt är väl inte samma sak som anställd? Det är knappast så att han kommenterar tennis 3 veckor om året och kokar kaffe åt resten av redaktionen de resterande 49...

Han är dock rätt flitig på Sveriges Radio så han slipper nog koka kaffe åt Svt.
Citera
2016-07-09, 19:32
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:

Sant, men han intervjuas även ibland i Sportnytt och skriver på text-tv. Plus att han arbetar åt Sveriges Radio som väl ingår i samma koncern som SVT? Skulle vara intressant att se hur hans avtal ser ut med SVT. Tvivlar på att det är lika frikostigt som avtalet med Glenn Strömberg. SVT har väl tidigare varit rätt restriktiva med att TV-profiler får göra uppdrag åt grannkanaler och ställa upp på diverse reklamkampanjer.
Citera
2016-07-09, 19:53
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Han är dock rätt flitig på Sveriges Radio så han slipper nog koka kaffe åt Svt.

Ok, det visste jag inte. Jag antar att han inte kommenterar direktsänd tennis utan anlitas som "expert" för att "analysera" aktuella händelser?
Citera
2016-07-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ok, det visste jag inte. Jag antar att han inte kommenterar direktsänd tennis utan anlitas som "expert" för att "analysera" aktuella händelser?

Ja typ, men han skriver även artiklar samt knäpper en hel del bilder åt dem, vad jag sett i alla fall.
Citera
2016-07-09, 21:11
Medlem
Positiva besked angående Mikael Ymer, snart tillbaka på tennisbanan , går tydligen för fullt på träning nu,kunde spelat Båstad men skippar den eftersom han inte haft några tävlingar innan , får man hoppas han kan komma igång relativt snabbt.

edit: Celik vidare i kvalet i Bukarest ,motståndaren bröt efter första,hoppas hon kan kvala in där.

edit:2 I Gstaad går både Rebecca Pettersson och Johanna in på ranking, Pettersson möter en kvalare, hoppas hon tar chansen , mycket svenskt hålla koll på nästa vecka med andra ord.
Senast redigerad av pederN 2016-07-09 kl. 21:21.
Citera
2016-07-09, 21:35
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Fast nu har du ju fel om man ser till resultaten. Det har varit fyra olika vinnare i de senaste fyra grand slamen på damsidan. Tre av dem förstagångsvinnare, en av dem bara 22 år gammal och väldigt lovande. På herrsidan har det varit två olika (inräknat morgondagens final).

Men Serena är fantastisk, vore kul om hon håller till 2019 och vinner US Open det året och knyter ihop säcken efter 20 års slit.

Framförallt har Serena varit fantastisk. Det gäller ännu mer när man tittar på hennes fysik. Serena väger 70 kg och är 175 cm och måste hela tiden flytta på ganska mycket vikt. Att flytta vikt brukar slita hårt på fysiken men hon har lyckats hålla kroppen igång på ett fantastiskt sätt.

Jag har följt Serena ända sedan hon var i tonåren och jag tycker mig se en liten avmattning i hennes spel. Hade Kerbers servar varit lite mer stringenta så hade Serena förlorat...hon lever mycket på att hennes servande sparar på hennes kropp. Lätta poäng innebär mindre spring.

Min känsla är att Serena har haft sin peak.
Citera
2016-07-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Framförallt har Serena varit fantastisk. Det gäller ännu mer när man tittar på hennes fysik. Serena väger 70 kg och är 175 cm och måste hela tiden flytta på ganska mycket vikt. Att flytta vikt brukar slita hårt på fysiken men hon har lyckats hålla kroppen igång på ett fantastiskt sätt.

Jag har följt Serena ända sedan hon var i tonåren och jag tycker mig se en liten avmattning i hennes spel. Hade Kerbers servar varit lite mer stringenta så hade Serena förlorat...hon lever mycket på att hennes servande sparar på hennes kropp. Lätta poäng innebär mindre spring.

Min känsla är att Serena har haft sin peak.

Nu tror jag Serena väger mer än 70 kg men jag tror hennes fysiska styrka och uthållighet övervinner det som krävs för att "frakta" kroppen.

Fast man får väl ändå statistiskt slå fast att hon peakar just nu. Hennes senaste åtta grand slam resultat är: Vinst, Vinst, Vinst, Vinst, Semi, Final, Final, Vinst. I australian open och i franska öppna var hon extremt stabbig och allmänt vilsen. I wimbledon nu såg hon väldigt vältränad, fokuserad och bra rent tekniskt.

Hennes serve är väl det som gör henne så överlägsen, men om man skulle reducerat hennes serve hade hon ändå bäst statistik vad gäller vinnare på alla delar av planen idag.
Citera
2016-07-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Positiva besked angående Mikael Ymer, snart tillbaka på tennisbanan , går tydligen för fullt på träning nu,kunde spelat Båstad men skippar den eftersom han inte haft några tävlingar innan , får man hoppas han kan komma igång relativt snabbt.

edit: Celik vidare i kvalet i Bukarest ,motståndaren bröt efter första,hoppas hon kan kvala in där.

edit:2 I Gstaad går både Rebecca Pettersson och Johanna in på ranking, Pettersson möter en kvalare, hoppas hon tar chansen , mycket svenskt hålla koll på nästa vecka med andra ord.

Lovande med Mikael, för det lät tidigare som att det inte skulle bli spel innan september eller så.

Damernas Båstad-turnering får en hyfsad boost av Wimbledonfinalen, Kerber är nämligen det största namnet man har anmäld. Bättre bredd än herrturneringen med en cutoff innanför 100 också, men ändå så där lagom för att Johanna och övriga svenskor kan överleva några omgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in