Citat:
Ursprungligen postat av
terribilis
Jo han är en av dem nya som är en besvikelse. Dock så tycker jag han är lite överskattad. Man måste förstå att killen är enormt stor, troligtvis lite för stor för tennis. Det ger honom vissa fördelar men det ger också nackdelar. Sen så har han en lite speciell personlighet som spelare, han är en riktigt "humörspelare" som man brukar säga, han är verkligen extrem på det, det kan vara till hans fördel men spelare som är så blir sällan riktigt stora spelare i en sport som tennis. Det behövs en enorm jämnhet, man måste spela bra även när det är tråkigt att spela.
Han gjorde det bra i Paris inomhusturnering 2012 men hans semifinal i Wimbledon berodde mest på att det blev en massa skrällar, alltså att Federer och Nadal föll bort tidigt. Han ska givetvis ha all beröm han kan få för sin prestation där men det jag menar är att folk lite för lätt glömmer bort det faktumet och därav överskattar honom lite. "Semifinal i Wimbledon" det låter häftigt när man säger det, vilket det också är men det var inte han som slog Nadal och Federer.
Med det sagt så kan han säkert nå väldigt långt ändå, mycket bättre än vad han presterar nu ska man kunna förvänta sig. Kanske vore på sin plats med ett tränarbyte för honom?
Jag ska erkänna att jag trodde rätt mycket på Janowicz efter att han slog igenom i Paris 2012 (har jag för mig). Han kom från ingenstans och gick till final efter att ha slagit ut flera ruskigt bra spelare, bla Andy Murray, och han vann för att han själv spelade enormt bra, och inte för att de andra var dåliga. Men han har inte kommit upp i den nivån igen i någon match jag har sett honom efter det, inte ens i Wimbledon förra året, och nu börjar jag tappa tron på honom.
Kan nämna som kuriosa att när jag som mest följde oddsen för vilka favoriter som aldrig gjorde bort sig och vilka som gjorde det ofta så fann jag ett rätt roligt mönster. Nästan varje gång jag snubblade över en helt otippat förlust när en spelare eller ett lag förlorade helt obegripliga matcher så rörde sig det nästan alltid om någon från det gamla östblocket, antingen gamla jugoslavien eller någon gammal sovjetstat. Detta gällde inte bara tennis utan alla möjliga sporter (framförallt fotboll). Vet inte om detta är en slump eller inte

.
Gällande Wawrinka tror jag att vi får ge honom lite mer tid, åtminstone fram till hardcourtsäsongen. Jag har sett honom visa upp riktigt bra spel i några enskilda matcher efter AO, men han är fortfarande alldeles för ojämn. Skärpning nu Stan!