2014-04-05, 13:59
Medlem
Ymer framme i final i Egypten , inte tappat ett set hittils under veckan ,starkt gjort.
Citera
2014-04-05, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast jag måste faktiskt säga att domaren var rätt kass :P

Ja att domare är kassa är sånt som händer. Det säger jag inget om, det är hur man hanterar sånt som spelar roll i slutändan. Det är det som skiljer dåliga spelare från bra spelare och bra spelare från riktigt stora spelare.
Citera
2014-04-05, 18:55
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
När vi ändå är inne på spelare som man hoppats en del på men som underpresterar nåt enormt.
Janowicz säsong så här långt har varit en katastrof och igår toppade han det med att förlora mot 295-rankade Borna Coric.
Citera
2014-04-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
När vi ändå är inne på spelare som man hoppats en del på men som underpresterar nåt enormt.
Janowicz säsong så här långt har varit en katastrof och igår toppade han det med att förlora mot 295-rankade Borna Coric.

Jo han är en av dem nya som är en besvikelse. Dock så tycker jag han är lite överskattad. Man måste förstå att killen är enormt stor, troligtvis lite för stor för tennis. Det ger honom vissa fördelar men det ger också nackdelar. Sen så har han en lite speciell personlighet som spelare, han är en riktigt "humörspelare" som man brukar säga, han är verkligen extrem på det, det kan vara till hans fördel men spelare som är så blir sällan riktigt stora spelare i en sport som tennis. Det behövs en enorm jämnhet, man måste spela bra även när det är tråkigt att spela.

Han gjorde det bra i Paris inomhusturnering 2012 men hans semifinal i Wimbledon berodde mest på att det blev en massa skrällar, alltså att Federer och Nadal föll bort tidigt. Han ska givetvis ha all beröm han kan få för sin prestation där men det jag menar är att folk lite för lätt glömmer bort det faktumet och därav överskattar honom lite. "Semifinal i Wimbledon" det låter häftigt när man säger det, vilket det också är men det var inte han som slog Nadal och Federer.

Med det sagt så kan han säkert nå väldigt långt ändå, mycket bättre än vad han presterar nu ska man kunna förvänta sig. Kanske vore på sin plats med ett tränarbyte för honom?
Citera
2014-04-05, 20:01
Medlem
barnets avatar
Wawrinka har sjunkit som en sten efter AO. Sorgligt att hans svaga psyke tycks ha kommit tillbaka. Han är så jäkla kul att se när han är bra, men den här skiten han presterar nu är bara pinsam.
Citera
2014-04-05, 20:37
Medlem
Jag tror helt enkelt att luften gick ur honom, han har satsat allt för att vinna en GS och när han väl nått sitt mål finns det inte mer att ta av. Jag tror inte vi får se mer av Wawen i några stora sammanhang, han har brännt allt för att nå sitt mål, det kan gå fort utför detta tyvärr.
Citera
2014-04-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Jag tror helt enkelt att luften gick ur honom, han har satsat allt för att vinna en GS och när han väl nått sitt mål finns det inte mer att ta av. Jag tror inte vi får se mer av Wawen i några stora sammanhang, han har brännt allt för att nå sitt mål, det kan gå fort utför detta tyvärr.

Egentligen vill jag bara säga att du är helt ute och cyklar!

Men tyvärr så kan du mycket väl ha rätt, men jag hoppas verkligen att du har fel.

Vi får se nu hur det går mot Kukushkin, klarar han av att vinna där övertygande så tror jag inte att det är nån fara. Men skulle han spela bajs och förlora så kan det komma att sänka honom ännu mer framöver.

En sak är i alla fall säker och det är att Norman inte kommer att fortsätta att träna Wawrinka om han inte börjar ta på sig "blåstället" och arbeta hårt. Det är för tidigt att säga ifall han är helt slut eller inte. Vi får se hur grussäsongen går, efter det lär man kunna göra en bättre bedömning.
Citera
2014-04-05, 23:01
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jo han är en av dem nya som är en besvikelse. Dock så tycker jag han är lite överskattad. Man måste förstå att killen är enormt stor, troligtvis lite för stor för tennis. Det ger honom vissa fördelar men det ger också nackdelar. Sen så har han en lite speciell personlighet som spelare, han är en riktigt "humörspelare" som man brukar säga, han är verkligen extrem på det, det kan vara till hans fördel men spelare som är så blir sällan riktigt stora spelare i en sport som tennis. Det behövs en enorm jämnhet, man måste spela bra även när det är tråkigt att spela.

Han gjorde det bra i Paris inomhusturnering 2012 men hans semifinal i Wimbledon berodde mest på att det blev en massa skrällar, alltså att Federer och Nadal föll bort tidigt. Han ska givetvis ha all beröm han kan få för sin prestation där men det jag menar är att folk lite för lätt glömmer bort det faktumet och därav överskattar honom lite. "Semifinal i Wimbledon" det låter häftigt när man säger det, vilket det också är men det var inte han som slog Nadal och Federer.

Med det sagt så kan han säkert nå väldigt långt ändå, mycket bättre än vad han presterar nu ska man kunna förvänta sig. Kanske vore på sin plats med ett tränarbyte för honom?

Jag ska erkänna att jag trodde rätt mycket på Janowicz efter att han slog igenom i Paris 2012 (har jag för mig). Han kom från ingenstans och gick till final efter att ha slagit ut flera ruskigt bra spelare, bla Andy Murray, och han vann för att han själv spelade enormt bra, och inte för att de andra var dåliga. Men han har inte kommit upp i den nivån igen i någon match jag har sett honom efter det, inte ens i Wimbledon förra året, och nu börjar jag tappa tron på honom.

Kan nämna som kuriosa att när jag som mest följde oddsen för vilka favoriter som aldrig gjorde bort sig och vilka som gjorde det ofta så fann jag ett rätt roligt mönster. Nästan varje gång jag snubblade över en helt otippat förlust när en spelare eller ett lag förlorade helt obegripliga matcher så rörde sig det nästan alltid om någon från det gamla östblocket, antingen gamla jugoslavien eller någon gammal sovjetstat. Detta gällde inte bara tennis utan alla möjliga sporter (framförallt fotboll). Vet inte om detta är en slump eller inte .

Gällande Wawrinka tror jag att vi får ge honom lite mer tid, åtminstone fram till hardcourtsäsongen. Jag har sett honom visa upp riktigt bra spel i några enskilda matcher efter AO, men han är fortfarande alldeles för ojämn. Skärpning nu Stan!
Citera
2014-04-06, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Jag ska erkänna att jag trodde rätt mycket på Janowicz efter att han slog igenom i Paris 2012 (har jag för mig). Han kom från ingenstans och gick till final efter att ha slagit ut flera ruskigt bra spelare, bla Andy Murray, och han vann för att han själv spelade enormt bra, och inte för att de andra var dåliga. Men han har inte kommit upp i den nivån igen i någon match jag har sett honom efter det, inte ens i Wimbledon förra året, och nu börjar jag tappa tron på honom.

Kan nämna som kuriosa att när jag som mest följde oddsen för vilka favoriter som aldrig gjorde bort sig och vilka som gjorde det ofta så fann jag ett rätt roligt mönster. Nästan varje gång jag snubblade över en helt otippat förlust när en spelare eller ett lag förlorade helt obegripliga matcher så rörde sig det nästan alltid om någon från det gamla östblocket, antingen gamla jugoslavien eller någon gammal sovjetstat. Detta gällde inte bara tennis utan alla möjliga sporter (framförallt fotboll). Vet inte om detta är en slump eller inte .

Gällande Wawrinka tror jag att vi får ge honom lite mer tid, åtminstone fram till hardcourtsäsongen. Jag har sett honom visa upp riktigt bra spel i några enskilda matcher efter AO, men han är fortfarande alldeles för ojämn. Skärpning nu Stan!

Janowicz var bra i Paris men under den tiden så led jag mest av att se Ferrer slå ut min favorit Llodra i semin. Det är tveksamt om Janowicz hade slagit Llodra så som han spelade. Ferrer var riktigt stark i den turneringen. Sen så är det ett faktum att de stora spelarna, alla utom Ferrer underpresterade i den turneringen. De hade nog tankarna mer på slutspelet efter en tuff säsong, de var nog slitna och kände att det var bäst.

Angående Wawrinka, ja vi får vänta mer som sagt, det håller jag med om. Men det ser inte bra ut just nu. Det är en sak att han torskar i IW och Miami men att han spelar dåligt i DC i en bäst av fem set match är faktiskt lite oroväckande. Som sagt Golobev är en bra spelare dock, men sen får man ju kolla på Wawrinka själv också och tydligen så gör han för mycket misstag. Det gäller för honom att spela smartare helt enkelt, han måste lära sig vinna mot spelare som Golobev på dagar när bollträffen inte är så bra annars kommer han halka ur topp10.
Citera
2014-04-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.
Ja, på tal om Sverige- Vad ska man göra för att Sverige ska sluta suga så himlans mycket i tennis? Vi är ju ett U-land och finns inte ens med på kartan ö.h.t. Hade det inte varit för 2st ATP250 så hade inte en jäkel vetat om att vi ens fortfarande spelar tennis här. Hur ska man vända trenden- förslag?

Problemet är svenskens attityd, tror jag. Fokuset ligger för mycket på det negativa. Spelare som skulle kunnat nå riktigt långt slutar innan de uppnått sin potential. Spelarnas utveckling bromsas. Färre lockas att börja spela. Vi behöver mer karisma och mer glädje.

Ett exempel är den här tråden. Orden som används är "kass", "sopa", "suger", "värdelös", o.s.v. Det enda sådana ord gör, är att göra allt sämre. Jag är säker på att under Sveriges storhetstid i tennis pratade man inte på det sättet. Utan man diskuterade hur man kan bli bättre. Och så spelade man mycket mer än man pratade.
Citera
2014-04-06, 12:13
Medlem
är tennis en dyr sport, för en nybörjare? vad är rimligt att betala för ett "pass" någonstans, tycker ni?
Citera
2014-04-06, 12:18
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
är tennis en dyr sport, för en nybörjare? vad är rimligt att betala för ett "pass" någonstans, tycker ni?

Tennis är världens i särklass dyraste sport. Ett pass kostar från 100 kr "svart", till precis under tusenlappen i Sverige Då får du en tränare.

Börja med ett par kompisar som kan lära dig istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in