2014-04-03, 15:25
Medlem
Jag tror att detta är sista tiden som Nadal kommer att vara etta. Detta har jag sagt förut och haft fel men denna gång så tror jag det blir så, kanske får jag fel två gånger men det känns ändå som att Djokovic kommer att vara nästa etta och kommer förbli det ganska länge tills nån annan tar över.

Nu kan det ju vara så att Djokovic och Nadal byter plats lite mellan första och andra framöver men på det stora hela så tror jag Djokovic kommer att ta över igen och att Nadal inte kommer att göra nån sån där vansinnessäsong som han gjorde 2010 och 2013 igen.

Rent spelmässigt så tror jag Djokovic kommer vara etta de närmaste åren framöver.

Håller dock en liten dörr öppen för att Nadal gör en bra inomhussäsong nån gång, för det har han inte riktigt lyckats med om man jämför med hur bra han är utomhus. Han kanske plockar en titel i slutspelet och/eller i Paris.

Grus tror jag dock att Nadal kommer vara bäst på så länge han spelar tennis, dock så tror jag att Djokovic kommer att ta en del stora titlar ifrån honom där.

Murray hade jag förhoppningar på men jag tror faktiskt inte att han kommer att bli etta när det ser ut som det gör. Jävligt typiskt att han fick problem med ryggen, han hade behövt vara 100% frisk hela tiden för att kunna utmana om förstaplatsen. Han kan inte göra som Nadal och ta långa uppehåll, så bra är han inte och ingen annan heller skulle jag vilja påstå.

Kan möjligen vara så att jag tar ut lite väl mycket i förskott när jag säger detta för ATP-touren är likt WTA-touren fylld med ganska många losers. När vi kastar skit på damerna så kan vi lika gärna göra det på herrarna för det finns saftigt med kritik man kan dela ut även där faktiskt. Det finns jättemånga talangfulla spelare som underpresterar något kopiöst. Sen finns det även spelare som har varit med ett bra tag som gör detsamma. med tanke på det så kan faktiskt Nadal dominera en lång tid framöver, det räcker bara med att Djokovic blir borta eller spelar dåligt så är han ju bäst i alla fall de närmaste åren.

Dimitrov är den enda unga spelaren som jag ser potential i att bli etta just nu och det säger ganska mycket om hur illa det ser ut i och med att han bara har vunnit två titlar än så länge. Sen vet man ju aldrig om det dyker upp en raket från ingenstans som man inte har nån koll på, men det känns föga troligt.
Citera
2014-04-03, 16:06
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Nadal kommer säkert att fortsätta vara världsetta, åtminstone fram till US Open. Han har inga poäng alls att försvara från Wimbledon och han kommer säkert fortsätta spela bra på grus. Utöver det så har han en seger i US Open och en final i Australian Open.

Men sen håller jag med om att det ser tufft ut. Har hela tiden sett Nadal som den spelaren som egentligen är bäst när allt stämmer, men det gör jag inte riktigt längre. Den här säkerheten som Nadal hela tiden har levt på är delvis borta nu. De senaste månaderna har han faktiskt känts som mindre säker än Djokovic. Han har inte heller lyckats hålla uppe serveskickligheten från i höstas.

Dessutom märker man allt mer att när han spelar mot motståndare som spelare på topp så förlorar han mot dem. Det är bara det att det än så länge inte finns så många som kan hålla uppe det spelet så länge.

Samtidigt tycker jag att Djokovic har tagit ett steg till när det gäller säkerheten i spelet. Tycker han missar mindre nu än tidigare.

Däremot är Nadal nog fortfarande näst bäst.
Citera
2014-04-03, 16:24
Medlem
Nadal har massvis att försvara under grussäsongen och sommaren efter Wimbledon. Skulle förvåna mig väldigt mycket om han är etta när säsongen är slut. han må ha Wimbledon att inkassera men då har han också åkt ut innan tredje rundan där två år i rad...

Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Samtidigt tycker jag att Djokovic har tagit ett steg till när det gäller säkerheten i spelet. Tycker han missar mindre nu än tidigare.

Djokovic har ju varit för ojämn, både under matcherna och under och mellan turneringar de senaste två åren. Som han spelade säsongen 2011 innan han blev sliten och skadad på hösten är en tennis som jag aldrig har sett förr, inte ens från Nadal. Det var som att han inte kunde missa, han släppte knappt games på klass-spelare och slog självaste Nadal i 7(!) finaler på raken. Att han ska nå den felfriheten igen har jag svårt att se. Men som det har sett ut de senaste två åren räcker inte riktigt när spelare som Federer och Nadal finns på touren. Så det gäller att han skärper till sig.

Att en spelare är bra när en annan är lite sämre osv tycker jag är totalt irrelevant. Det är ungefär som att säga att Björn Borg är sämre än James Blake då de spelade i två helt olika tider och det är säkert rent tennismässigt helt korrekt att säga så men det är totalt irrelevant. Det är vad man vinner som räknas och inte hur man spelar eller mot vem man vinner.

Sen att det skulle vara som vissa påstår att Nadal och Djokovic aldrig har mötts när båda är på sin högsta nivå tycker jag är rent nonsens. Folk glömmer alldeles för lätt vilken säsong Nadal hade år 2010. För att sedan vara den totalt helt obestritt den näst bästa spelaren säsongen 2011 när han förlorade sju finaler i rad mot Djokovic.
Senast redigerad av terribilis 2014-04-03 kl. 16:35.
Citera
2014-04-03, 16:31
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Nadal har massvis att försvara under grussäsongen och sommaren efter Wimbledon. Skulle förvåna mig väldigt mycket om han är etta när säsongen är slut. han må ha Wimbledon att inkassera men då har han också åkt ut innan tredje rundan där två år i rad...

Å andra sidan skall Novak försvara hela hösten (hela). Fruktasnvärt tufft. Men det känns som att det är större chsna att Novak försvarar hela Asien och Super-mastern, än att Nadal försvarar fram til gräset.
Citera
2014-04-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.
Å andra sidan skall Novak försvara hela hösten (hela). Fruktasnvärt tufft. Men det känns som att det är större chsna att Novak försvarar hela Asien och Super-mastern, än att Nadal försvarar fram til gräset.

Det är mycket större chanser att Djokovic försvarar sitt på hösten. Då han störste kokurrent inte alls är lika bra på inomhustennis

Nadal har ett bra läge i Wimbledon men sen kommer hardcourt och där är ändå Djokovic en bättre spelare. Där kan nog Nadal försvara väldigt mycket dock men sen när taket kommer så lär det bli en annan historia som vanligt. Djokovic spelade inte bra i USA förutom US Open heller.

Federer blir dock ett allvarligt hot mot Djokovic inomhus.
Citera
2014-04-03, 21:09
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Som sagt, fram till US Open kommer Nadal alldeles säkert fortsätta vara världsetta, men sen blir det tufft. Han kommer antagligen inte att tappa jättemycket poäng under grussäsongen. Dessutom lyckades inte Djokovic ta så mycket poäng i årets AO.

Gällande Nadal- Djokovic, så anser jag normalt att. Nadal inte är den som har den bästa högstanivån. Men han har normalt varit den som varit jämnast på sin högsta nivå, det är därför som jag har sett honom som den egentligen bästa spelaren fram till i år. Nu tycker jag att Nadal har tappat en del av den jämnheten, medan jag fått känslan av att Djokovic har förbättrat den delen till i år.

Nåja. Nu är det Davis Cup. Vad tror vi?
Frankrike-Tyskland
Italien-Storbritannien
Japan - Tjeckien
Schweiz - Kazakhstan

Det blir jobbigt för Kazakhstan, tror att Federer kommer gå in för Davis Cup på allvar i år. Kan även konstateras att UK är hyfsat beroende av Andy Murray. I övrigt verkar många lag spela med b-trupper. Japan utan Nishikori hade förmodligen varit chanslösa om det inte vore för att Tjeckien samtidigt ställde undan Berdych till exempel.
Senast redigerad av theRulerOfBethos 2014-04-03 kl. 21:22.
Citera
2014-04-03, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Som sagt, fram till US Open kommer Nadal alldeles säkert fortsätta vara världsetta, men sen blir det tufft. Han kommer antagligen inte att tappa jättemycket poäng under grussäsongen. Dessutom lyckades inte Djokovic ta så mycket poäng i årets AO.

Gällande Nadal- Djokovic, så anser jag normalt att. Nadal inte är den som har den bästa högstanivån. Men han har normalt varit den som varit jämnast på sin högsta nivå, det är därför som jag har sett honom som den egentligen bästa spelaren fram till i år. Nu tycker jag att Nadal har tappat en del av den jämnheten, medan jag fått känslan av att Djokovic har förbättrat den delen till i år.

Nåja. Nu är det Davis Cup. Vad tror vi?
Frankrike-Tyskland
Italien-Storbritannien
Japan - Tjeckien
Schweiz - Kazakhstan

Det blir jobbigt för Kazakhstan, tror att Federer kommer gå in för Davis Cup på allvar i år. Kan även konstateras att UK är hyfsat beroende av Andy Murray. I övrigt verkar många lag spela med b-trupper. Japan utan Nishikori hade förmodligen varit chanslösa om det inte vore för att Tjeckien samtidigt ställde undan Berdych till exempel.

Varför så säker på det? Nadal har jättemycket att försvara under grussäsongen. Djokovic åkte i semifinal i franska förra året och vann "bara" Monte Carlo, han åkte tidigt i Rom och Madrid. Det är bara Wimbledon där han lyckades under sommaren, han hade faktiskt med hans mått mätt en usel vår/sommar bortsett från Wimbledon och sen US Open när han ryckte upp sig. Sen räknar jag inte US Open till sommarn eftersom jag bor i Sverige, bara för att förtydliga det.

Han åkte redan i kvarten i Cincinnati och rök "redan" i semifinal i Kanada. Två turneringar som Nadal vann.

Djokovics chanser att bli etta redan innan US Open är mycket goda som jag ser det. Spelar han bara bra och jämnt på gruset och sedan ökar takten på hans bättre underlag så går det vägen tror jag. Dessutom så är han kapabel att slå Nadal i franska.

Davis Cup tror jag Schweiz vinner och gör dem inte det så tror jag dem aldrig gör det (Federer och Wawrinka alltså).
Senast redigerad av terribilis 2014-04-03 kl. 22:54.
Citera
2014-04-03, 23:47
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Var lite för snabb där med tippandet. Ser nu att det bara är 2000 poäng som skiljer. Ja då är det inte så säkert i alla fall. Jag tror visserligen att Nadal kommer göra en hyfsat bra grussäsong och förbättra sig en del i Wimbledon. Men det räcker i princip med att Djokovic går och vinner franska öppna för att ta igen en stor del av försprånget, och det kan han mycket väl göra. Är faktiskt inte alls uteslutet att jokern gör en supersäsong och kommer ikapp ser jag nu.

Kan dock bli så att jokern tar över ledningen tillfälligt efter franska öppna och förlorar den igen efter Wimbledon. Jaja mitt tips är i alla fall att Nadal håller ledningen till Us Open, men jag tar tillbaka det där om att vara säker på det.
Citera
2014-04-04, 10:23
Medlem
Citat:
Varför så säker på det? Nadal har jättemycket att försvara under grussäsongen. Djokovic åkte i semifinal i franska förra året och vann "bara" Monte Carlo, han åkte tidigt i Rom och Madrid. Det är bara Wimbledon där han lyckades under sommaren, han hade faktiskt med hans mått mätt en usel vår/sommar bortsett från Wimbledon och sen US Open när han ryckte upp sig. Sen räknar jag inte US Open till sommarn eftersom jag bor i Sverige, bara för att förtydliga det.

Han åkte redan i kvarten i Cincinnati och rök "redan" i semifinal i Kanada. Två turneringar som Nadal vann.

Djokovics chanser att bli etta redan innan US Open är mycket goda som jag ser det. Spelar han bara bra och jämnt på gruset och sedan ökar takten på hans bättre underlag så går det vägen tror jag. Dessutom så är han kapabel att slå Nadal i franska.

Davis Cup tror jag Schweiz vinner och gör dem inte det så tror jag dem aldrig gör det (Federer och Wawrinka alltså).

Måste väl hoppas på skräll av Sverige också
Citera
2014-04-04, 12:12
Medlem
Svenskkollen: Ymer vinner några grusmatcher i Egypten ,klar för semi , tycker det är konstigt han inte spelat mer på grus,tycker det borde passa han ganska bra .
Citera
2014-04-04, 12:54
Medlem
Mikael.s avatar
Ja, på tal om Sverige- Vad ska man göra för att Sverige ska sluta suga så himlans mycket i tennis? Vi är ju ett U-land och finns inte ens med på kartan ö.h.t. Hade det inte varit för 2st ATP250 så hade inte en jäkel vetat om att vi ens fortfarande spelar tennis här. Hur ska man vända trenden- förslag?
Citera
2014-04-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.
Ja, på tal om Sverige- Vad ska man göra för att Sverige ska sluta suga så himlans mycket i tennis? Vi är ju ett U-land och finns inte ens med på kartan ö.h.t. Hade det inte varit för 2st ATP250 så hade inte en jäkel vetat om att vi ens fortfarande spelar tennis här. Hur ska man vända trenden- förslag?

Det år svårt ,dom skulle ju behöva få fram någon spelare topp 100 igen så att ungdomar får blodad tand och börja spela tennis .Det finns ju ingen riktig morot för ungdomarna just nu .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in