2018-11-24, 19:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Rätta mig om jag har fel, men det vi diskuterar här är väl den moderna användningen av "random" som slanguttryck, inte den vedertagna definitionen i ordböcker? Jag skulle säga att "random" som slangord betyder någonting i stil med "mystisk", "skum", sjukt galen" eller kanske "omotiverad" eller "oförklarlig". Och, ja, ibland också "slumpmässig".

Ge gärna exempel på meningar som skulle innehålla ett »modernt« användande. Går man igenom tråden [som egentligen är flera olika sammanfogade] så märker man att det i princip alltid handlar om grundbetydelsen i något avseende.
Citera
2018-11-24, 22:07
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ge gärna exempel på meningar som skulle innehålla ett »modernt« användande. Går man igenom tråden [som egentligen är flera olika sammanfogade] så märker man att det i princip alltid handlar om grundbetydelsen i något avseende.

Här är ett par länkar med definition av "random" som slangord med exempel. Det kommer säkert inte att undgå dig att det här handlar om användningen i det engelska språket, men jag tror aldrig att jag har sett ordet i skrift på svenska (innan jag läste det i den här tråden).

Däremot har jag hört ungdomar använda det på ett sätt som uppenbarligen korresponderar med det engelska maneret. "Det här är så jävla random" kan man säga när något oväntat händer, eller "den där snubben är så otroligt random", om man tycker att någon beter sig en smula excentriskt.

http://onlineslangdictionary.com/meaning-definition-of/random

http://languagelog.ldc.upenn.edu/nll/?p=2764
Citera
2018-11-24, 22:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Här är ett par länkar med definition av "random" som slangord med exempel. Det kommer säkert inte att undgå dig att det här handlar om användningen i det engelska språket, men jag tror aldrig att jag har sett ordet i skrift på svenska (innan jag läste det i den här tråden).

Däremot har jag hört ungdomar använda det på ett sätt som uppenbarligen korresponderar med det engelska maneret. "Det här är så jävla random" kan man säga när något oväntat händer, eller "den där snubben är så otroligt random", om man tycker att någon beter sig en smula excentriskt.

http://onlineslangdictionary.com/meaning-definition-of/random

http://languagelog.ldc.upenn.edu/nll/?p=2764

Dock bör understrykas att betydelse slumpmässig faktiskt korrelerar med oförutsägbar. Om man har det med sig kommer ett flertal exempel att ha stöd i grundbetydelsen. Sedan är det kanske med random som med legio. Ord som inte är helt enkla att bestämma ens i sin grundbetydelse. vilket gör att de kan glida iväg. Det är ju rätt många som använder legio i tron att det är en synonym till regel.

Det är väl i sig inte något att uppröras över att ord kan få ändrad betydelse över tiden. När de behåller sin grundbetydelse och dessutom utvecklar flera nya bibetydelser intill universalitetens gräns, då är det ett tecken på att de blivit modeord. Sådana brukar ha en avklingande popularitet även om de kan vara aktuella inemot ett decennium innan en avgränsad betydelse knäsätts.
Citera
2018-11-25, 16:52
Medlem
Citat:
För övrigt är det svenska uttrycket för random med betydelsen »random person« lika med »vem som helst«.

Eller "nå'n person", vilket med helt trycksvagt nå'n knappast kan misstolkas!

(Nå'n/någon har förövrigt en rätt skojig etymologi, där mitt användarnamn ingår som ett mellanled -- det härleds från den urgermanska frasen ne wait ek hwariR (=icke vet jag vem))!
Citera
2018-11-25, 17:06
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men det vi diskuterar här är väl den moderna användningen av "random" som slanguttryck, inte den vedertagna definitionen i ordböcker? Jag skulle säga att "random" som slangord betyder någonting i stil med "mystisk", "skum", sjukt galen" eller kanske "omotiverad" eller "oförklarlig". Och, ja, ibland också "slumpmässig".

Bra beskrivit. Jag håller med.
Citera
2018-11-25, 21:07
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Dock bör understrykas att betydelse slumpmässig faktiskt korrelerar med oförutsägbar. Om man har det med sig kommer ett flertal exempel att ha stöd i grundbetydelsen. Sedan är det kanske med random som med legio. Ord som inte är helt enkla att bestämma ens i sin grundbetydelse. vilket gör att de kan glida iväg. Det är ju rätt många som använder legio i tron att det är en synonym till regel.

Det är väl i sig inte något att uppröras över att ord kan få ändrad betydelse över tiden. När de behåller sin grundbetydelse och dessutom utvecklar flera nya bibetydelser intill universalitetens gräns, då är det ett tecken på att de blivit modeord. Sådana brukar ha en avklingande popularitet även om de kan vara aktuella inemot ett decennium innan en avgränsad betydelse knäsätts.

Du har ju rätt i så måtto att man aldrig klipper banden helt till ordets grundbetydelse. Men om du skulle översätta en text från engelska där en tonåring utbrister "that was so random", skulle du då översätta "random" med "slumpmässig"?
Citera
2018-11-25, 21:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du har ju rätt i så måtto att man aldrig klipper banden helt till ordets grundbetydelse. Men om du skulle översätta en text från engelska där en tonåring utbrister "that was so random", skulle du då översätta "random" med "slumpmässig"?

Nej, det skulle jag inte. Om jag hade möjlighet skulle jag fråga om tonåringen själv visste vad den menade. I förlängningen kommer ju random att kunna betyda vad som helst. En random betydelse med andra ord.
Citera
2018-11-25, 23:23
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Nej, det skulle jag inte. Om jag hade möjlighet skulle jag fråga om tonåringen själv visste vad den menade. I förlängningen kommer ju random att kunna betyda vad som helst. En random betydelse med andra ord.

Jag vill helst inte tjôta vidare, men det är ju det jag har hävdat hela tiden - att ordet har kommit att användas i nya sammanhang där det kan betyda lite vad som helst. Medan du tycks anse att detta ännu inte har inträffat, åtminstone inte innan du har fått källa på det, källa på det, källa på det. Men jag kan gärna korrigera mig och säga att det kanske inte handlar så mycket om en ny betydelse som att ordet har lämnat finrummet och nu används av lite random människor som inte alltid har grundbetydelsen helt klar för sig.
Citera
2018-11-25, 23:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag vill helst inte tjôta vidare, men det är ju det jag har hävdat hela tiden - att ordet har kommit att användas i nya sammanhang där det kan betyda lite vad som helst. Medan du tycks anse att detta ännu inte har inträffat, åtminstone inte innan du har fått källa på det, källa på det, källa på det. Men jag kan gärna korrigera mig och säga att det kanske inte handlar så mycket om en ny betydelse som att ordet har lämnat finrummet och nu används av lite random människor som inte alltid har grundbetydelsen helt klar för sig.

Jag har egentligen inte alls hävdat något annat än att de flesta exempel visat sig falla tillbaka på grundbetydelsen. Det är också detta som diskuterats i nästan samtliga fall. Det du förde fram kanske finns på något ställe i tråden som jag missat.
Citera
2018-11-26, 03:05
Medlem
Det är ibland roligt att gå tillbaka en smula i sina tankespår, och begrunda den ursprungliga betydelsen av ett ord (inte som att det nödvändigt ger en aning om hur det nyttjas i modernt språkbruk!)

Beträffande just ordet random förefaller det, om jag tolkat Wiktionary rätt, som om det ursprungligen varit en fackterm inom artilleriet, vilken gradvis övergått mellan betydelserna full laddning > största avstånd vid full laddning > träffsäkerheten vid artillerield på detta avstånd. Rätt kul betydelseutveckling; eller vad tycker ni andra språknördar här på forumet?
Citera
2018-11-26, 07:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det är ibland roligt att gå tillbaka en smula i sina tankespår, och begrunda den ursprungliga betydelsen av ett ord (inte som att det nödvändigt ger en aning om hur det nyttjas i modernt språkbruk!)

Beträffande just ordet random förefaller det, om jag tolkat Wiktionary rätt, som om det ursprungligen varit en fackterm inom artilleriet, vilken gradvis övergått mellan betydelserna full laddning > största avstånd vid full laddning > träffsäkerheten vid artillerield på detta avstånd. Rätt kul betydelseutveckling; eller vad tycker ni andra språknördar här på forumet?

Jag vet inte hur du läser texter, men det du anger som »ursprunglig betydelse« är ju bara ett påstått användningsområde. Läser man den här källan så kan man ganska snabbt se att betydelse snarare handlar om något som rör sig snabbt och därmed blir oförutsägbart:

https://www.etymonline.com/word/random
Citera
2018-11-26, 21:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det är stilenligt att konceptet »random« har galopperat fram och tillbaka mellan germanska sfären och franska sfären. Ett random koncept tar man inte där man lägger det. Grundbetydelsen är galoppera och »random« är så likt »ränna [omkring]« att det ser ut som en tanke. Ränner omkring på lagret är ju vad läshuvudet på en så kallad hårddisk gör när jag läser/skriver en random datafil. På ett RAM-minne eller SSD-minne sker i princip samma rännande efter/med data, men tyst.

Njae, en hårddisk är ett sekventiellt minne. Man kan inte adressera ett individuellt dataord utan att läsa en hel sekvens, fil, med data där dataordet finns. Läshuvudet letar inte efter enskilda dataord utan efter filen som kan vara utspridd på skivan men behöver inte vara det.

Om sekvensen förs över till ett RAM kan man hämta det aktuella dataordet med en unik adress. I ett RAM kan man alltså adressera godtyckligt dataord, "vilket som helst". Slumpdata vill man inte ha direkt.

I ett RAM kan man läsa datat E från adress 1 och därefter läsa datat N från adress 4. Från en hårddiska kan man läsa datasekvensen EGON till ett RAM och sen adressera de data man är intresserade av.

Kod:
Adress Data
1      E
2      G
3      O
4      N

Citat:
Random Access Memory eller RAM är ett minne där man kan nå varje minnescell direkt utan att behöva läsa igenom andra delar av minnet, till skillnad från minnen som läses sekventiellt.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-11-26 kl. 22:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in