2008-05-23, 04:44
Medlem
shuffles avatar
Nu är det så att min bror har polisanmält vår styv pappa för misshandel, att han blev slagen under sin uppväxt. Nu är det så att polisen vill prata med mig, det jag undrar är om jag är "tvungen" att gå till polisen och prata om det här, saken är att jag inte vill prata om det hära.

Är det Lag på att jag måste gå?(vill verkligen inte gå)

Undrar även om jag måste berätta sanningen för polisen? vad händer om jag ljuger för polisen ?

Snälla, snabba svar, då jag ska infinna mig på mötet inom några dar.
Citera
2008-05-23, 04:53
Medlem
Krackshots avatar
Är du officiellt kallad till förhör så är du tvungen att infinna dig, vare sig du vill eller inte.
Om dom vill "bara prata" så tror jag att du kan stå över, men borde du inte känna dig moraliskt skyldig att göra så, för att på ett sätt hjälpa din bror? (förlåt för moralkakan)
Citera
2008-05-23, 04:57
Medlem
shuffles avatar
okej =/, kanske bäst att gå på mötet allafall, vill inte ha polisbilar utanför huset.

men saken är den att jag inte klarar av att sitta där och berätta om vår uppväxt, om våldet och allt. Vill bara glömma bort det, min bror vill att han ska få fängelse, vilket det nog finns ganska stora chanser att han får, men jag klarar verkligen inte mentalt av att skicka nån till fängelse.

Ska allafall ringa polisen och fråga om jag måste infinna mig på mötet, jag klarar helt enkelt inte av det.

Vad händer om jag ljuger för polisen ? kan det bli jobbiga konsekvenser ?

edit: fick inget brev, utan polisen ringde min mobil och sa vilken tid och datum jag skulle infinna mig på mötet.
Citera
2008-05-23, 05:03
Medlem
Krackshots avatar
Jag är inte på något sätt utbildad i juridik, så jag vågar fanimig inte svara på någonting med absolut säkerhet (förutom förhörsbiten, den är jag relativt jättesäker på). Bäst att vänta lite på att juridikfolket vaknar, eller att du kan ringa till polisen och fråga om du absolut måste.
Säg som det är, det är för jobbigt för dig. Samtidigt så tycker jag att du ska tala sanning, att ha en fadersfigur som misshandlar är fanimig inte bra, och det lär ha satt spår i dig med (uppfattar det som att han gett sig på din bror mest). Att tala ut om det är bra, det kanske inte känns så nu, men när du sitter där och får prata om det känns det bättre. Gjorde det för mig iallafall (inte misshandel i mitt fall, men likväl svåra tider).
Att du skickar honom i fängelse: Han lär nog hamna där ändå, varesig om du är tyst eller inte. Tycker inte du att han ska få stå för vad han har gjort, och kanske få möjligheten att inse att det han har gjort är otroligt fel?
Citera
2008-05-23, 06:02
Medlem
shuffles avatar
Jo, det är som du sa, min bror utsattes för mer våld än mig, då han bråkade ganska mycket. Saker som vi blev slagna för var bla om vi ljög för han eller bråkade med varandra(jag och min bror), och andra saker.

Det är ganska kompliserat, ska försöka förklara situationen kortfattat.

*Vi bodde med vår styvpappa i 8 år, han slog oss när vi gjorde fel (dem gör så i det landet han var född i,uppfostrar barn med att "aga" dem)

*Mamma skiljde sig för 2 år sen, polisnamällan gjordes för ett halvår sen av min bror, har tagit ett halvår innan polisen tar tag i saken ...

*Det var så att om vi gjorde "fel" så blev vi slagna ett visst antal gånger med en pinne, med åren blev det värre och värre, tillslut försvann pinnen, och ersattes av slag,sparkar,armbågar.

*Även "kontrollen" försvann mer och mer. Med att han sade att han ska slå ett visst antal gånger, så visste man när det skulle sluta efter t.ex 3-5 slag på rumpan/handen. Detta försvann ju äldre vi blev, när han tappade kontrollen, slog han utan kontroll, utan att man visste inte när det skulle sluta eller föränn han insett att han gått för långt.

*Kan även tilllägga att han kan kampsport, och är fysiskt stark. Saken är också att han har egna barn som är under 10 år, just nu. Vill inte att dem ska hamna på foster hem, Då vår mamma är alkolist och inte kan ta hand om dem.(vad som händer om han åker till fängelse)

*Han slår inte sina egna barn som han slog mig och min bror.

Ni som har bra koll på juridik, vad kan straffet bli ?, polisen jag pratade med nämnde skadestånd eller fängelse.

Vill gärna veta vad det kan bli för straff på ett sånt här fall?

Edit: ganska desperat för svar, ska faktiskt infinna mig på mötet idag på eftermiddagen.
Senast redigerad av shuffle 2008-05-23 kl. 06:04.
Citera
2008-05-23, 07:23
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shuffle
Han slår inte sina egna barn som han slog mig och min bror.

Är du säker på det? Jag, som inte känner någon av er, är definitivt inte säker. En man som slår, fortsätter att slå tills han antingen blir för gammal eller blir stoppad.

Gå dit, och berätta sanningen. Det kommer att bli oerhört svårt, det kommer att vara enormt smärtsamt, men jag tror att du behöver få ut det ur själen, och du kommer att må bra av att hjälpa din bror. Och hans barn.

Däremot tror jag faktiskt att du kan få stöd under själva samtalet med polisen, jag är inte erfaren på den punkten, men jag vet att de har kontakter med brottsofferjouren etc., som kan stå till tjänst med en stödperson som kan närvara. Och tro inget annat - du är ett brottsoffer.

Tala med polisen - de är inte alls oresonabla, om du tror det. De allra flesta är mer än schyssta att prata med.

Lycka till i eftermiddag, jag kommer att tänka på dig.
Citera
2008-05-23, 07:35
Medlem
Jag har några korta svar.

Du är tvungen att infinna dig på förhör.

23 kap. 6§ RB:
Citat:
6 § Under förundersökningen må förhör hållas med envar, som antages
kunna lämna upplysning av betydelse för utredningen.

Infinner du dig inte så kan två saker hända.

1. Du blir ålagd att betala vite (en avgift) för att du inte följt kallelsen.

23 kap. 6a§ RB:
Citat:
Den som skall höras under förundersökningen får vid vite
kallas att infinna sig vid förhöret, om det är lämpligt med
hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. Vite får
inte föreläggas, om förhöret avses ske per telefon eller om
väglängden till den plats där förhöret skall hållas överstiger
tio mil från den plats där den kallade har sin bostad eller
stadigvarande uppehåller sig och det inte är av synnerlig vikt
för utredningen att förhöret äger rum.

2. Du blir antagligen i slutändan hämtad till förhör.

23 kap. 7§ 1st RB:

Citat:
Den som utan giltig orsak underlåter att följa en kallelse
att inställa sig till ett förhör får hämtas till förhöret, om
det har satts ut att hållas på en plats inom en väglängd av tio
mil från den plats där han eller hon har sin bostad eller vid
kallelsens mottagande uppehöll sig.

I 23 kap. 7§ 4st RB så står även något som kan vara till förmån för att du ska slippa. Men antagligen kommer du i slutändan bli hämtad ändå.

Citat:
Hämtning till förhör av den som skall höras som vittne eller
annars utan att vara misstänkt för brott, bör äga rum endast
när det föreligger skäl av särskild vikt för en sådan åtgärd.

Däremot så har du ingen som helst skyldighet att säga något under förhöret. Alltså kan du gå dit och berätta för förhörsledaren att du inte tänker säga något, att du inte orkar prata om det. Han kan du inte tvinga ur dig informationen, och resultatet blir antagligen att du får lämna. Du är dock skyldig att kvarstanna 6 timmar för förhör.

Om jag nu får ge en moralkaka så tycker jag dock att du borde berätta allt för polisen och få det här överstökat. Din far har gjort fel, oavsett om han är den bästa pappan i världen. Att berätta detta igen kan ju kanske tvärtom vara en form av terapi och ett sätt att lämna detta bakom dig. Berätta allt, genomlid rättegången och gå sedan vidare och lämna det här bakom dig. Din bror lär ju inte ge sig så länge det inte blir prövat i domstol, och det är lika bra att ta tjuren vid hornen.

Det finns även något som heter målsägandebiträde, vilket fungerar som ett stöd för dig under rättsprocessen. Be förhörsledaren att få åklagaren att fixa så att du får en sådan förordnad. Det kan vara skönt att ha någon bredvid sig, då rättsprocessen kan vara påfrestande.

Lycka till.

/J
Senast redigerad av jecke86 2008-05-23 kl. 07:39.
Citera
2008-05-23, 07:41
Medlem
shuffles avatar
Ah, tack för svar, har inte kunnat sova inatt, himla ångest man har =/

Ringde mamma och pratade med henne, och hon skulle tydligen också dit och prata ...

Hon sa att jag skulle säga sanningen, så det är väl lika bra att göra det antar jag, hoppas jag verkligen har det som krävs att komma iväg till mötet, ska ringa min kontakt person och fråga om hon kan närvara, klarar kanske inte av detta själv =/, har försökt glömma detta under 2 års tid.

Jag vet faktiskt inte hur mina små bröder har det just nu(hoppas dem mår bra), men det kommer nog komma fram om han fortfarande slår dem, har inte bott och enbart sett honom 2-3 tillfällen under dessa 2 år.

Tack för stödet
Citera
2008-05-23, 07:43
Medlem
Brottet kallas antagligen grov fridskränkning, och gärningsbeskrivningen låter såhär.

4 kap. 4a§ BrB:

Citat:
4 a § Den som begår brottsliga gärningar enligt 3, 4 eller 6
kap. mot en närstående eller tidigare närstående person, döms,
om var och en av gärningarna utgjort led i en upprepad
kränkning av personens integritet och gärningarna varit ägnade
att allvarligt skada personens självkänsla, för grov
fridskränkning till fängelse, lägst sex månader och högst sex
år.

Alltså fängelse i minst sex månader, och högst sex år.

/J
Citera
2008-05-23, 07:49
Medlem
shuffles avatar
Tack, Ska fråga efter en "målsägandebiträde" isåfall, ifall min social secreterare inte kan komma, tack för informationen

Jag vet inte så mycket om juridik, men jag tror att det blir kanske ett halvår eller ett års fängelse?
Citera
2008-05-23, 07:49
Medlem
shuffles avatar
Oj gud, 6 månader - 6 års fängelse, tack, ville verkligen veta detta.
Citera
2008-05-23, 07:57
Moderator
evilhoneys avatar
Jag är inte heller någon laglärd person men jag har bestämt för mig att jag hör att man inte kan tvinga folk att vittna mot familjemedlemmar, även om det inte är din biologiska pappa så tror jag att du kan få slippa unden om du verkligen inte orkar.
Annars är det ju bra om du orkar berätta vad som hänt och minns att du bär ingen skuld i det hela även om du "kasta honom i fängelse" som du säger, det har han dragit på sig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in