2008-05-23, 08:00
Medlem
Men vänta nu!

Ändra dig inte för detta vad det gäller din benägenhet att vittna..

Det kan likaväl bedömas som misshandel....

3 kap. 5§ BrB:

Citat:
Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom
eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller
något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse
i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller
fängelse i högst sex månader.

Så säg som det är på förhöret..

Jag kan inte med säkerhet säga vad det kommer bedömas som.. Jag kan dock säga att domstolar dömer till den lägre delen av straffskalan. Det innebär att även om han döms för grov fridskränkning, så hamnar det antagligen på någonstans mellan 6 mån och 1 ½ år. Detta är en uppskattning, och jag vet som sagt inget om det enskilda fallet. Bedöms det som misshandel så kan det nog i värsta fall hamna på 1 års fängelse.

Lägg korten på bordet och få det överstökat.

Det blir säkert jobbigt, men det blir bättre om man ser i ett mer långsiktigt perspektiv.

Var stark och berätta, det är det bästa du kan göra.

Han är din far, men han kan inte bete sig hur som helst. Han är vuxen och få ta ansvar för sina handlingar.
Ni var försvarslösa barn.

/J
Citera
2008-05-23, 08:04
Medlem
shuffles avatar
Jag vill helst inte sätta någon i fängelse, men vill verkligen inte att han förstör mina små bröder heller, dem kan bli helt förstörda om våldet har fortsatt efter att dem skiljde sig.
Citera
2008-05-23, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shuffle
Jag vill helst inte sätta någon i fängelse, men vill verkligen inte att han förstör mina små bröder heller, dem kan bli helt förstörda om våldet har fortsatt efter att dem skiljde sig.

DU kommer inte sätta någon i fängelse. Du lägger fokus fel.

Det är din far som sätter sig själv i fängelse. När han la hand på er så visste han precis vad som gällde. Han kunde spelreglerna. Därför få HAN ta ansvar för vad han har gjort.

Det är inte, och kommer ALDRIG att bli ditt fel.

/J
Citera
2008-05-23, 08:11
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jecke86
DU kommer inte sätta någon i fängelse. Du lägger fokus fel.

Det är din far som sätter sig själv i fängelse. När han la hand på er så visste han precis vad som gällde. Han kunde spelreglerna. Därför få HAN ta ansvar för vad han har gjort.

Det är inte, och kommer ALDRIG att bli ditt fel.

/J

Precis. Det är det jag försöker säga, i mitt sömndepraverade tillstånd. Du får fanimig inte klandra dig själv för någonting som han har gjort eller kommer råka ut för. Det är hans eget fel, och enbart hans eget. Inte ditt fel, inte din mors fel, inte din brors fel och inte dina småsyskons fel. Bara hans.
Citera
2008-05-23, 08:18
Medlem
Citat:

Han har slagit dej och din bror och antagligen förvandlat din uppväxt till ett helvete. Tycker du att han skall gå ostraffad för det?
Citera
2008-05-23, 08:23
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:

"Dont do the crime, if you cant do the time."

Han visste MKT VÄL om "spelreglerna" när han slog.

Berätta allt för polisen, oavsett om det är jobbigt. Som någon sa i ovanstående inlägg, kommer nog det mesta ur själen och du kan troligtvis lägga det bakom dig.

För du vill väl inte att han går fri?

Lycka till Pojk!

/ Bruc3
Citera
2008-05-23, 08:41
Bannlyst
Trassla inte in dig i massa nya problem genom att ljuga för polisen. Självklart ska du berätta hela sanningen. Det kan bli början på den läkeprocess din familj verkar behöva.
Citera
2008-05-23, 08:48
Medlem
shuffles avatar
Det är bara det att jag var 100 % säker att han skulle gå fri, efter 2 års tid, utan att något hände (jag vågade inte anmäla, eller trodde inte heller att nåt skulle hända för den delen), men när jag fick samtalet blev jag som sagt väldigt chockad, bara jobbigt att tänka på det igen.

Jag tänkte enbart på att flytta hemifrån direkt vid 18 års ålder, och brydde mig inte riktigt om han fick fängelse eller inte, ville bara bort, just nu inser jag dock att det inte är så lätt att flytta hemifrån vid 18 års ålder, tragiskt nog.

Tack för stödet, behöver det verkligen, ska iväg till polisen om runt 3-4 timmar.
Citera
2008-05-23, 08:50
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Det är bara det att jag var 100 % säker att han skulle gå fri, efter 2 års tid, utan att något hände (jag vågade inte anmäla, eller trodde inte heller att nåt skulle hända för den delen), men när jag fick samtalet blev jag som sagt väldigt chockad, bara jobbigt att tänka på det igen.

Jag tänkte enbart på att flytta hemifrån direkt vid 18 års ålder, och brydde mig inte riktigt om han fick fängelse eller inte, ville bara bort, just nu inser jag dock att det inte är så lätt att flytta hemifrån vid 18 års ålder, tragiskt nog.

Tack för stödet, behöver det verkligen, ska iväg till polisen om runt 3-4 timmar.
Lycka till var stark
Citera
2008-05-23, 08:53
Medlem
shuffles avatar
Nej da, ska inte ljuga, undrade bara om det var emot lagen att ljuga, vid 03:00 tiden var jag 100 % inställd på att strunta att gå på mötet, har ändrat mig nu dock, efter att jag ringt mamma för råd och fått hjälp av er på Flashback
Citera
2008-05-23, 09:03
Bannlyst
Citat:
Nej da, ska inte ljuga, undrade bara om det var emot lagen att ljuga, vid 03:00 tiden var jag 100 % inställd på att strunta att gå på mötet, har ändrat mig nu dock, efter att jag ringt mamma för råd och fått hjälp av er på Flashback

Bra! Skit ska skit ha som jag alltid säger.
Citera
2008-05-23, 10:04
Avslutad
Citat:

Låter kanon, rätt val av dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in