• 1
  • 2
2008-05-22, 20:34
Medlem
Don Toros avatar
Hejsan! Har ett väldigt konstigt fel med min dator. Det är såhär att jag har satt ihop ett par nya dator delar och fått allt att funka till en viss del.

När jag väl startar om datorn efter 6-7 timmar av användade så är den oandvändbar.

Att starta upp Windows tar runt 4 gånger så lång tid än vad den gjorde innan. Samt att försöka använda sig av datorn väl inne i XP går inte. Komma in på "Den här datorn" kan ta extremt lång tid. ALLT tar VÄLDIGT lång tid. Datorn kan tillslut hacka upp sig t.om

Den blir helt enkelt oandvändbar efter en viss tid.

Citat:
Operativsystem: Microsoft Windows Home edition
Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz
Processorkylare: Orginal en Zalman
Moderkort: Asus P5K SE, P35
Minne: 2x 2gb Corsair 6400
Grafikkort: XFX Geforce 6600gt 128 mb pci-express
Hårddisk: Tre stycken samma sak med alla. (IDE diskar)
Nätaggregat: Altis 550 watt
Temperaturer: 40 grader utan belasting, 55 grader vid 100%

Senast redigerad av Don Toro 2008-05-22 kl. 20:42.
Citera
2008-05-22, 21:05
Medlem
Hejsan1s avatar
Kolla ifall det är något som börjar dra mycket minne eller processorkraft genom aktivitetshanteraren (ctrl+alt+del) är väl allt jag kan komma på. Kanske också kika ifalldet dyker upp något återkommande fel i Event Viewer/Loggboken i Windows. Är det inget av det kanske det är något med hårddisken eller pagefilen, vet faktiskt inte. Testa köra någon form av hårddiskdiagnostik tex HDTune, eventuellt också stänga av pagefile om du har 4gb minne eller mer lite långsökt men kan vara värt ett försök.
Citera
2008-05-22, 21:13
Medlem
testa att hälla lite vatten på moderkortet så det blir rent.
Citera
2008-05-22, 21:41
Medlem
Don Toros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurraGe
testa att hälla lite vatten på moderkortet så det blir rent.

Jag testade ditt tips fast i ett badkar. Nu när jag satt tillbaka alla komponenter så går datorn inte alls igång.. Kan jag ha kopplat något fel? Eller måste man avkalka badkaret innan man stoppar i moderkortet där?
Citera
2008-05-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don Toro
Jag testade ditt tips fast i ett badkar. Nu när jag satt tillbaka alla komponenter så går datorn inte alls igång.. Kan jag ha kopplat något fel? Eller måste man avkalka badkaret innan man stoppar i moderkortet där?
För mycke vatten skulle jag tro
Citera
2008-05-22, 21:53
Medlem
yeah´ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Toro

Well. Du måste nog bada hela datorn om det ska funka.
Förmodligen sitter det damm mellan hårddiskarna och i kringkomponenter som är omöjliga att få bort utan vatten.

Öpnna chassiet, ställ datorn i badkaret och spola försiktigt med kallt vatten över datorn.
Torka med tex en hårfön och försök få igång den igen. Använd ingen tvål eller sprit på kretsarna bara.

peace / x
Citera
2008-05-22, 21:56
Medlem
black_devils avatar
..

allvarligt spola vatten på moderkortet???

ni måste va galna datorn lär paja
Citera
2008-05-22, 22:00
Medlem
Don Toros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeah´s
Well. Du måste nog bada hela datorn om det ska funka.
Förmodligen sitter det damm mellan hårddiskarna och i kringkomponenter som är omöjliga att få bort utan vatten.

Öpnna chassiet, ställ datorn i badkaret och spola försiktigt med kallt vatten över datorn.
Torka med tex en hårfön och försök få igång den igen. Använd ingen tvål eller sprit på kretsarna bara.

peace / x

Är kallvattnet vessentligt? För jag har kasst kallvatten (bor i lägenhet). I så fall får jag gå upp tidigt på morgonen.
Citera
2008-05-22, 22:02
Medlem
Foveas avatar
Du behöver egentligen inte kallvatten om du bara ska skölja den, om du däremot, som jag, använder badkaret som kylanläggning så är det ju positivt om vattnet är och håller sig kallt.
Citera
2008-05-22, 22:21
testa annars kokande vatten. sen lägger du in allt i en frys alt. snön om det hade vart någon. eftersom den nu kyls ner mycket sanbbt kommer den hålla bra temperatur senare.
Citera
2008-05-22, 22:32
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black_devil
allvarligt spola vatten på moderkortet???

ni måste va galna datorn lär paja

I japan kallas det "SARSkasm"!
Citera
2008-05-22, 22:39
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
I japan kallas det "SARSkasm"!

Hehe, den var lite rolig =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera