2008-05-22, 20:08
Medlem
men nu undrar jag fr bvelen; finns det inte n't stt att frminska bilder direkt i iPhotos redigeringslge? eller ocks r jag blind fr jag hittar inget stt. Nu, om jag vill frminska en bild, mste jag gra det i annat bildhanteringsprogram - som dessutom kraschar ibland och jag pallar inte frminska rtio bilder en t gngen.
allts, enklaste sttet att frminska ett stort antal bilder (procentuell minskning, frslagsvis) p en och samma gng, please? det bsta vore om frminskningen dessutom sparades i iPhoto (s att de frminskade bilderna erstter orginalfilerna i iPhoto) s att man slipper sitta med dubbla uppsttningar. nr jag hade PC s gjorde jag det i Windows picture manager, eller vad det hette... n't motsvarande allts.
tack.
Citera
2008-05-22, 20:39
Medlem
Meursaults avatar
Om du vljer 'exportera' nr en bild r markerad s fr du alternativet att vlja storlek. P s stt kan du gra det i iPhoto.

Det enklaste sttet att gra det r dock att skapa ett arbetsflde i Automator. Programet finns p alla Macar tror jag. Du bara vljer bilderna du vill skala, skriver in 'Skala' i skfnstret s att du hittar handlingen, sen r det bara att stta igng arbetsfldet. Tror jag. Har aldrig gjort det sjlv.

Men det r vldigt ltt att automatisera prylar med Automator.
Citera
2008-05-22, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meursault
Om du vljer 'exportera' nr en bild r markerad s fr du alternativet att vlja storlek. P s stt kan du gra det i iPhoto.

Det enklaste sttet att gra det r dock att skapa ett arbetsflde i Automator. Programet finns p alla Macar tror jag. Du bara vljer bilderna du vill skala, skriver in 'Skala' i skfnstret s att du hittar handlingen, sen r det bara att stta igng arbetsfldet. Tror jag. Har aldrig gjort det sjlv.

Men det r vldigt ltt att automatisera prylar med Automator.

men gud, bttre svar gr ju inte att f. tusen tack!
Citera
2008-05-22, 22:29
Medlem
Meursaults avatar
Ok, jag har kollat lite nrmre p det.

Vlj "Bilder och grafik" som startpunkt nr du startar Automator.

Vlj att hmta material frn iPhoto-biblioteket och "Anvnd bilder och album som r markerade i iPhoto nr arbetsfldet krs".

Lgg till tgrden "Skala", vlj procent frn menyn och skriv in nskad procentsats.

Vlj "Spara som insticksprogram" i Arkivmenyn och dp arbetsfldet till tex. "Skala bilder till 25%" och vlj att lgga den i Scriptmenyn.

Skapa sedan ett liknande arbetsflde fr alla olika storlekar du kan tnkas behva, s att det bara r att markera bilderna du vill skala och sedan vlja ett storleksalternativ ur Scriptmenyn i menyraden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in