• 1
  • 2
2008-05-22, 19:00
Medlem
TiniZs avatar
God kväll!

Sitter och läser lite om olika utbildningar nu inför lumpen, och jag är oerhört intresserad av att göra en marin tjänst. Det är väl egentligen den enda tjänsten jag vill göra i stort sett, om man inte får något riktigt kul någon annan stans.

Jag har läst igenom lite trådar här på Flashback, men jag har inte riktigt fått svar på de frågor och den information jag letar efter. Jag behöver egentligen bara lite tränings- och andra råd inför kustjägaretjänst eller någon annan marin tjänst.

Vad bör jag tänka på? Hur ska jag träna? Mycket styrka? Mycket kondition? Vad är det egentligen för krav rent fysiskt och psykiskt?

Hur är tjänsten i helhet (nu syftar jag mest på kustjägaretjänsten)?
Vad finns det för alternativa tjänster?

Tack på förhand!
Citera
2008-05-22, 19:14
Medlem
Kan rekomendera amfibiekåren.
Hårt och slitsamt, men jävligt mkt skjutande =)

Träningstips: Spring och gå med packning. Om du inte är jävligt vattenvan så öva dig på dyka, hålla andan, simma och trampa vatten.
Citera
2008-05-22, 19:21
Medlem
109740s avatar
Konditionsträning är absolut viktigast. Resten är mest psykisk trötthet. Sen är det självklart en fördel om du orkar bära tung packning långa sträckor.

Vad gäller befattningar så finns amfibie, kustjägare och marinens bassäk. Vet inte om det är några större skillnader mellan marin bassäk och Flygbassäk.

I korthet
Citera
2008-05-22, 19:32
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfksp
Kan rekomendera amfibiekåren.
Hårt och slitsamt, men jävligt mkt skjutande =)

Träningstips: Spring och gå med packning. Om du inte är jävligt vattenvan så öva dig på dyka, hålla andan, simma och trampa vatten.

Amfibiekåren? Var och vad innebär det?

Gå med packning läste jag om, får bli att göra det. Hur stor och tyng packning bör det vara?

Vad menar du med vattenvan? Jag har stuga och har bott i hela mitt liv vid vattnet och har simmat ihjäl mig nästintill varje sommar (inte i träningssyfte, dock). Dyka? Menar du att dyka I vattnet eller att dyka under vattnet?
Citera
2008-05-22, 19:33
Medlem
JEzuss avatar
http://www.lumpen.se/Lumpen/Berattel...arplutonbefal/

Läs!
Googla, sök på FB
Har varit uppe 1001 gånger...

mvh
Citera
2008-05-22, 19:47
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEzus
http://www.lumpen.se/Lumpen/Berattel...arplutonbefal/

Läs!
Googla, sök på FB
Har varit uppe 1001 gånger...

mvh

Det där såg ju utan tvekan ut som ett oerhört jobbigt mål. Frågan är om jag kommer att palla det, trots att jag tränar ihjäl mig innan.

Vad finns det för alternativ? Sniper i marinen? Finns det något sådant? (Jag brainstormar bara nu).
Citera
2008-05-22, 20:19
Medlem
TiniZs avatar
Om vi ändrar lite annan inriktning på tråden då, men ändå stannar kvar på frågorna som var i tråden.

Jag vill ha lite mer egen erfarenhet. Lite berättelser och hur man bör välja inför lumpen. Gärna träningsråd, men även andra råd att tänka på innan och under lumpens gång.

Jag gillar sjön och därför passar det mig ypperligt att lägga mig i en marin tjänst. Vad finns det för alternativ? Jag ser ingen nytta i att ligga och nöta lera i någon skogsdunge som en bevakningssoldat. Jag vill åka båt, jag vill ligga i skärgården. Är det svårt att komma in i marinen?
Citera
2008-05-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TiniZ
Jag ser ingen nytta i att ligga och nöta lera i någon skogsdunge som en bevakningssoldat. Jag vill åka båt, jag vill ligga i skärgården. Är det svårt att komma in i marinen?

Då kan du juh skita i att söka till ett jägarförband.
Citera
2008-05-22, 21:10
Medlem
Äsch vem bryr sig?
Citera
2008-05-22, 21:18
Medlem
Tigerhund79s avatar
Tja om du inte ser någon nytta med att ligga ute i en buske eller lera så ska du nog inte söka dig till Amfibiebataljonen (där bland annat Kustjägarna ingår) över huvud taget. Inte ens bataljonens båtförare slipper ifrån det där, för du är först och främst soldat. Vill du åka båt och ligga i skärgården så är det flottan som gäller. Då tjänstgör du på något av marinens ytfartyg. Du får ligga i skärgården, men när du gör det är du på båten och inte på land. Här är du inte soldat utan sjöman.

Och om du ska göra lumpen så kan du passa på att redan nu lära dig lite terminologi. I försvarsmakten finns inget som heter "sniper", men däremot finns det prickskytt. Den bjuder jag på. Och ja, det utbildas prickskyttar i marinen.
Senast redigerad av Tigerhund79 2008-05-22 kl. 21:23.
Citera
2008-05-22, 21:47
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerhund79
Tja om du inte ser någon nytta med att ligga ute i en buske eller lera så ska du nog inte söka dig till Amfibiebataljonen (där bland annat Kustjägarna ingår) över huvud taget. Inte ens bataljonens båtförare slipper ifrån det där, för du är först och främst soldat. Vill du åka båt och ligga i skärgården så är det flottan som gäller. Då tjänstgör du på något av marinens ytfartyg. Du får ligga i skärgården, men när du gör det är du på båten och inte på land. Här är du inte soldat utan sjöman.

Och om du ska göra lumpen så kan du passa på att redan nu lära dig lite terminologi. I försvarsmakten finns inget som heter "sniper", men däremot finns det prickskytt. Den bjuder jag på. Och ja, det utbildas prickskyttar i marinen.

Hur funkar det med att bli sjöman? Vad finns det för olika uppgifter? Visserligen är det för mig skillnad att ligga och nöta lera i en dunge ute i skärgården än att ligga och nöta leran i Jukkasjärvi.

Prickskytt då... Vad krävs för det?
Citera
2008-05-22, 21:50
Medlem
Som prickskytt kmr du nöta mer lera än ngn annan. DU kommer frysa, krävla o svära. När du inte pluggar balistik vill säga. Skitbefattning om du frågar mig.

FÖr att svara på din fråga. Sök till KJ. När du klarat extramönstring och GSU får du anmäla intresse att bli prickskytt. Om du har tur blir du uttagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in