2008-05-22, 18:48
Medlem
Jag har en 250GB-hårddisk med en massa behövliga filer, inte vitala dock. Problemet är att hårddisken har något fel, för man kan börja kopiera filer tills den helt plötsligt börjar ticka på ett distinkt vis.
Datorn låser sig sedan i ca 30 sekunder, fungerar i 10 sekunder och så håller det på tills man stänger av datorn.

Jag har försökt med en del "cluster repair"-program, men problemet verkar vara att hårddisken strular när man använder dens felande klustrar. Därför låser sig skiten när man kör med sådana program.

Är det någon som har något tips?
Citera
2008-05-22, 18:57
Medlem
slamberts avatar
kör check disk om du inte redan har gjort det, den brukar ju "skärma" skadade cluster.

Du hittar den om du tar egenskaper på hårddisken..
Citera
2008-05-22, 19:06
Medlem
sommarlovs avatar
Försök rädda dina filer först.

Gör du en "sector repair" så kommer du inte åt filerna som ligger där de dåliga sectorerna var.

Kör alltid tillverkarens egna testprogram.

Kolla om garanti finns från affären eller tillverkaren.
Citera
2008-05-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slambert
kör check disk om du inte redan har gjort det, den brukar ju "skärma" skadade cluster.

Du hittar den om du tar egenskaper på hårddisken..
Jag har för mig att jag testat det innan, men jag kan göra det igen. Den har legat på hyllan i några månader, efter att den började strula, så jag minns inte riktigt vilka åtgärder jag tagit till med innan.
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Försök rädda dina filer först.

Gör du en "sector repair" så kommer du inte åt filerna som ligger där de dåliga sectorerna var.

Kör alltid tillverkarens egna testprogram.

Kolla om garanti finns från affären eller tillverkaren.
Hur gör man en "sector repair", något speciellt program för det eller? Eller är det "bara" check disc, som slambert skrev om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in