2008-05-22, 17:16
Bannlyst
En del av er synth/elektro-diggare av det äldre gardet känner säkerligen igen namnet i rubriken. Jag bestämde mig för att damma av mina CD-skivor i veckan (lyssnar inte mycket på CD's nu för tiden överhuvudtaget då MP3'orna har tagit över) och fann då Ticket to Wonderland's LP "Dream of a Purple Turtle" i samlingen, vilken släpptes på Energy Records år 1994.

Lyssnade igenom skivan och upptäckte hur jäkla bra denna gruppen egentligen var. Musikstilen påminner i mångt och mycket om Front Line Assembly, och man kan nog utan vidare påstå att Ticket to Wonderland var Sveriges direkta motsvarighet till FLA - om än med en lite mer ambient/drömlik överton i låtarna.

Totalt släppte gruppen två fullängds-LP, varav "Dream of a Purple Turtle" tydligen blev den sista. Har åtminstone inte lyckats hitta något ytterliggare material efter sökningar på Google.

Nu undrar jag om det finns någon här på FB som sitter inne på lite mer info kring gruppen och varför de splittrades.

Tacksam för all info!
Citera
2025-08-04, 18:41
Medlem
Så här 17 år senare hade jag samma fundering efter att ha djupdykt i min cd-samling. Ja "Dream of a Purple Turtle" är en fantastisk platta och den håller fint än idag. Ett av 90-talets bästa svenska synth-släpp enligt min ringa mening. Vad som hände med bandet efter det verkar ingen riktigt veta. Men Kristian Pettersson som var hjärnan bakom bandet har fortsatt göra musik. En kul upptäckt jag gjorde på Spotify idag är att han så sent som 2020 släppte demo-versioner, remixer och osläppta spår från Ticket to Wonderland-tiden. Den plattan heter: "Tickets from the Wonderland Archives 1991-1998".

I ungefär samma veva som Dream of släppte han också en platta under bandnamnet Shapeshifter. Jag minns att jag gillade den också på 90-talet. Nu märker jag att det är svårare eftersom jag inte är så förtjust i sångerskan som medverkar på flera spår. Men några kanonlåtar innehåller den.

När jag kollar vad han i övrigt gjort på hans hemsida https://pepparkaka.nu/ märker jag att han helt snöat in på drone/ambient. Det började redan med projektet Mindpop på 90-talet och alla senare projekt går åt samma håll. Det senaste han släppte var 2024. Inte min grej riktigt dessvärre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in