Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Språkpolisargumentet är fortfarande inte giltigt. Språkpolis har en negativ klang, och det är du mycket väl medveten om. Man behöver nte vara språkpolis bara för att man är tvungen att "stanna upp" och läsa om en text som är dåligt formulerad.
Nej, men det är bara språkpoliser som reagerar negativt på sådant som inte ens strider mot deras egen inre grammatik. Jag är också någorlunda språkmedveten och noterar ofta att man skriver
varsin i böcker jag läser för min son, men jag kommer inte av mig eller behöver stanna upp bara för det.
Citat:
Uppenbarligen anser du att språkets kommunikativa del (vilket är nästan hela rasket) inte är viktigt eftersom du menar att det är mottagaren som skall bemöda sig - inte avsändaren.
Och därför beskrev jag i mitt ursprungliga inlägg vad man som avsändare bör tänka på innan man använder vissa former i stället för att rekommendera att man kör på en och samma form rakt av utan hänsyn till mottagare i de fall man har specifika målgrupper? Nej, jag tror knappast det.
Citat:
Men, förklara gärna mitt exempel utifrån din "liberala" hållning (som äger sin giltighet i vissa sammanhang, inte tu tal om annat).
Vilket exempel? ”när var tar sin ...”? Ja, jag är fullt medveten om att det urpsrungligen var två ord. Det finns inte mycket att förklara där. Men det äldsta är inte alltid det enda gångbara, och det tror jag knappast du tycker själv heller. Eller menar du att man bara ska använda ”var sin” med syftning på tredje person, då ju pronomenet ”sin” normalt inte kan användas om första eller andra person?
Vi tog var sin penna borde då vara lika orimligt som
*vi tog sina pennor.