• 1
  • 2
2008-05-22, 16:06
Medlem
Akeeras avatar
Yes, som topic lyder; vilken dödssynd tycker du är värst att begå? Och varför?

Högmod, avund, lättja/likgiltighet, girighet, frosseri, otukt/vällust eller vrede.

Jag är mest inne på lättja/likgiltighet om det är till den grad att individen ifråga inte bryr sig om någonting alls.
Citera
2008-05-22, 16:09
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akeera
Yes, som topic lyder; vilken dödssynd tycker du är värst att begå? Och varför?

Högmod, avund, lättja/likgiltighet, girighet, frosseri, otukt/vällust eller vrede.

Jag är mest inne på lättja/likgiltighet om det är till den grad att individen ifråga inte bryr sig om någonting alls.
Likgiltighet är tragiskt, men de andra "synderna" har jag inga problem med alls, såvida man använder begreppen i deras mest försonande betydelser.
Citera
2008-05-22, 16:13
Medlem
Jag instämmer och pekar på likgiltighet med hela näven!
Citera
2008-05-22, 20:42
Medlem
Akeeras avatar
Om man ser det ur en religiös synpunkt då, vilken dödssynd är värst för kristna, hinduer, buddhister respektive muslimer?

För kristna borde likgiltigheten vara värst, för hinduer högmod, för buddhister frosseri eller girighet och för muslimer likgiltighet också, eller?
Citera
2008-05-22, 20:47
Bannlyst
Systemen är inte tillräckligt välbyggda för att kunna ge ett meningsfullt svar på din fråga. Anything goes.
Citera
2008-05-22, 21:00
Medlem
Likgiltighet är nog det värsta där... Likgiltighet ger främst förtur till allsköns ondskefullhet att fritt frodas.
Men ganska intressant att inte hyckleri finns med där... Men det var välan månne utifrån det denna lilla "lista" en gång uppstod.
Citera
2008-05-22, 22:24
Medlem
CurryCurres avatar
Omöjligt att ge ett vettigt svar på. För det första är dödssynderna formulerade ur ett Kristet perspektiv, så alla icke-kristna göre sig icke besvär. Tråden borde förpassas till Religion. Ett filosofiskt tillvägagångssätt vore ju att börja med att definiera om "synden" över huvud taget existerar?
Citera
2008-05-23, 05:10
Medlem
Spinnacers avatar
Är ingen vänster-tomte men..

Girighet har ju rört om det ordentligt här i grytan under de senaste millenierna och orsakat oändligt lidande i alla fall.
Senast redigerad av Spinnacer 2008-05-23 kl. 05:14.
Citera
2008-05-23, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akeera
Om man ser det ur en religiös synpunkt då, vilken dödssynd är värst för kristna, hinduer, buddhister respektive muslimer?

För kristna borde likgiltigheten vara värst, för hinduer högmod, för buddhister frosseri eller girighet och för muslimer likgiltighet också, eller?

Det är ju KRISTNA synder, konceptet med dödssynder är dessutom katolskt. Jag tror man får fråga en buddhist för att få reda på vad som är synd för dem, etc. (om dom ens sysslar med sånt nonsens).
Citera
2008-05-23, 10:26
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Girighet har ju rört om det ordentligt här i grytan under de senaste millenierna och orsakat oändligt lidande i alla fall.
Men girighet är en form snarare än ett innehåll. Huruvida girighet är bra eller ej beror ju på vad man är girig efter. Man kan vara girig efter dåliga saker eller bra saker. Själv är jag ytterst girig när det kommer till att kämpa för min egen lycka och att ha en bra relation till min flickvän - exempelvis. Och inte är det någon dålig eller omoralisk girighet inte.
Citera
2008-05-23, 18:50
Medlem
Giorgis avatar
Likgiltighet, enligt mig iaf.
Citera
2008-05-23, 21:50
Medlem
Maxieboys avatar
Ingen av dödssynderna är det fel på. Alla har sina fina egenskaper. Likgiltighet är väl den synd jag begår mest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in