2008-05-22, 15:35
#1
Den traditionella definitonen av kunskap var:
S har kunskap om P omm
(i) P är sann
(ii) S tror att P
(iii) S är rättfärdigad i att anta P
Gettier attackerade den tidigare till synes fullgoda definitionen av kunskap genom två exempel där alla punkterna höll men där man ändå inte hade kunskap.
Exempel 2 är i följande stil:
Smith har starka skäl för följande:
(q) Jones äger en Ford
Smiths skäl kan vara att Jones alltid i det förflutna, som Smith känner till, ägt en Ford och att Jones sittandes i bilen har erbjudit Smith en tur med densamma. Smith har en annan vän, Brown, som Smith inte har en aning om var han är. På måfå väljer Smith en stad och konstruerar följande sats:
(p) Antingen äger Jones en Ford eller så är Brown i Barcelona.
Smith inser att q för med sig p och sluter sig till att p är sann. Eftersom han har skäl nog för q, så, har han också skäl nog för p. Men anta nu att Jones inte äger en Ford (han satt i en hyrbil när han erbjöd Smith skjuts), men också att, som ett sammanträffande, Brown faktiskt är i Barcelona. Detta betyder att (i) p är sann, (ii) Smith tror att p, och (iii) Smith är rättfärdigad i att anta p. Men Smith har inte kunskap om p.
Enligt Gettier visar detta på att vår ursprungliga definition av kunskap inte håller.
Men en annan filosof, Alvin I Goldman, menar att det som gör p sann är det faktum att Brown är i Barcelona, men att detta faktum inte har något att göra med Smiths tro att p. Det finns ingen kausal kedja mellan faktumet att Brown är i Barcelona och Smith tror att p. Om det fanns en sådan kedja så hade vi kunnat säga att Smith hade kunskap om p. Goldman anser att vi genom att lägga till en sådan kausal kedja som villkor till de övriga villkoren i den traditionella definitionen av kunskap är den bästa lösningen på Gettiers exempel
Jag anser att Alvin Goldmans försök att lösa problemet - genom att påstå att det måste finnas en kausal kedja mellan p och S tror att p för att S ska kunna ha kunskap om p, och att denna kausala kedja inte fanns i Gettiers exempel - är en god lösning.
Därför undrar jag om jag inte missat något problem som Goldmans lösning ger upphov till. Känner ni till några?
Vad anser ni om problemet i dess helhet och andra försök till lösningar av den?
(Det kanske finns slarvfel eller felaktigheter i texten, hojta till i så fall)
EDIT: Den nedan infogade diskussionen handlar inte bara om Goldmans invändning, utan om problemet i stort. /Mod
S har kunskap om P omm
(i) P är sann
(ii) S tror att P
(iii) S är rättfärdigad i att anta P
Gettier attackerade den tidigare till synes fullgoda definitionen av kunskap genom två exempel där alla punkterna höll men där man ändå inte hade kunskap.
Exempel 2 är i följande stil:
Smith har starka skäl för följande:
(q) Jones äger en Ford
Smiths skäl kan vara att Jones alltid i det förflutna, som Smith känner till, ägt en Ford och att Jones sittandes i bilen har erbjudit Smith en tur med densamma. Smith har en annan vän, Brown, som Smith inte har en aning om var han är. På måfå väljer Smith en stad och konstruerar följande sats:
(p) Antingen äger Jones en Ford eller så är Brown i Barcelona.
Smith inser att q för med sig p och sluter sig till att p är sann. Eftersom han har skäl nog för q, så, har han också skäl nog för p. Men anta nu att Jones inte äger en Ford (han satt i en hyrbil när han erbjöd Smith skjuts), men också att, som ett sammanträffande, Brown faktiskt är i Barcelona. Detta betyder att (i) p är sann, (ii) Smith tror att p, och (iii) Smith är rättfärdigad i att anta p. Men Smith har inte kunskap om p.
Enligt Gettier visar detta på att vår ursprungliga definition av kunskap inte håller.
Men en annan filosof, Alvin I Goldman, menar att det som gör p sann är det faktum att Brown är i Barcelona, men att detta faktum inte har något att göra med Smiths tro att p. Det finns ingen kausal kedja mellan faktumet att Brown är i Barcelona och Smith tror att p. Om det fanns en sådan kedja så hade vi kunnat säga att Smith hade kunskap om p. Goldman anser att vi genom att lägga till en sådan kausal kedja som villkor till de övriga villkoren i den traditionella definitionen av kunskap är den bästa lösningen på Gettiers exempel
Jag anser att Alvin Goldmans försök att lösa problemet - genom att påstå att det måste finnas en kausal kedja mellan p och S tror att p för att S ska kunna ha kunskap om p, och att denna kausala kedja inte fanns i Gettiers exempel - är en god lösning.
Därför undrar jag om jag inte missat något problem som Goldmans lösning ger upphov till. Känner ni till några?
Vad anser ni om problemet i dess helhet och andra försök till lösningar av den?
(Det kanske finns slarvfel eller felaktigheter i texten, hojta till i så fall)
EDIT: Den nedan infogade diskussionen handlar inte bara om Goldmans invändning, utan om problemet i stort. /Mod
__________________
Senast redigerad av adequate 2009-09-02 kl. 00:08.
Senast redigerad av adequate 2009-09-02 kl. 00:08.