2008-05-23, 09:40
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiebolaget
1. Hmm, ja, jag har skickat pm med en från SNUS och han verkar minst sagt subjektiv!
Det krävs inte så mycket läsning av deras kvasifilosofiska texter för att göra den upptäckten. Deras "manifest" är bland det mest förvirrade jag någonsin gett mig på, där de använder en förfärlig mängd filosofiska och psykologiska teorier för att bevisa sin poäng, vilken den nu är. Ändå kokar det hela ner i enkla självmotsägelser:
Citat:
Även med den enklaste uppfattning om värdenihilism (tex i form av emotivism) inser man att en "nihilist" som uttrycker sig så där faktiskt motsäger sig själv. Den korrekta formen för en värdenihilist borde vara att "Jag anser att nihilismen hjälper många att leva ett bättre liv". Hux flux är anspråken på universell giltighet borta!
Ursprungligen postat av Snus manifest
Nihilismen hjälper många att leva bättre liv.
Vi kan fortsätta mer mer rent trams från samma text:
Citat:
Det finns inte (a) en enda modern moraluppfattning, (b) det finns mängder av holistiska uppfattningar som inte har med nihilism att göra (som ekosofi), (c) författarna bryr sig inte om att förklara varför det senare skulle vara bättre än det förra med någon djupare argumentation (det finns gott om teorier om rationell egosim tex).
Ursprungligen postat av Snus manifest
Vår moderna moraluppfattning reglerar individers rättigheter, överlevnad och behandling, men den har ingen förmåga för en holistisk moralitet som betraktar individer, miljö och civilisation som enheter beroende av varandra och som följaktligen fattar beslut på den nivå som är bäst för enheterna tillsammans.
Hela manifestet är en enda illustration till att obegripliga texter inte alls blir bättre filosofi. Faktum är att i de texter du citerat finns få sammanhängande och begripliga tankar som ens går att kritisera på ett förnuftigt sätt.
Citat:
Ja, ja och ja. Därför att verklig nihilism handlar, som sagts ovan, om att förneka förekomsten av universella värden. Du kan vara för eller mot "rasblandning" (även om det inte är ett ord jag skulle använda) och det spelar ingen roll, därför att det är ett uttryck för dina personliga uppfattningar och inte uttryck för ett universellt värde. Du kan avsky nazism och fascism, men det du inte som nihilist kan säga är att de är objektivt fel, etc.
2. Alltså: Kan jag vara nihilist utan att vara för SNUS, kan jag tycka att rasblandning är helt okej och kan jag vara nihilsit och ändå avsky nazism och fascism? Och jag måste inte vara skapt med rak näsa och vara av nordid ras för att vara nihilist? Eller?
Personligen skulle jag gissa att de flesta värdenihilister (jag är alltså inte en sådan) skulle ta avstånd från allt vad SNUS står för. Istället skulle de argumentera för en samhällsmoral uppbyggd på ett slags kontrakt mellan människor, snarare än att söka efter objektiva värden. Egentligen är det själva grunden för det svenska rättssystemet (som tar ställning till vad som är olagligt, snarare än vad som är rätt eller fel).
Citat:
"Passiv" nihilism eller epistemologisk nihilism, som CurryCurre kallade den i en tidigare tråd förefaller vara fullständigt marginaliserad. Se tidigare diskussion:
3. Värdenihilism är inte det samma som passiv nihilism va? Passiv nihilism där man anser allt vara värdelöst är mer ovanligt va?
http://www.flashback.org/showthread.php?t=674734
Citat:
De flesta filosofiskt övertygade nihilister anser nog att Snus-folket kortfattat är tokstollar.
4. Såg andra som kallade sig nihilister på SNUS i nån debatt, men alla de kankse inte håller med SNUS?