Instämmer i CurryCurres beskrivning, däremot kanske inte i rekommendationen om existentialismen (obegriplig kontinental filosofi

)
På den seriösa bogen: nihilism kan vara ganska mycket, beroende på i vilket sammanhang det används. Det kan vara en övergripande livsfilosofi (allt är meningslöst och all tro på mening är självbedrägeri). Ser man på t.ex. Wikipedia är det detta som avses. Mitt intryck är att det närmast är en provokation eller ett estetiskt, snarare än etiskt, ställningstagande.
En betydligt mer intressant form av nihilism är den sk värdenihilismen, som säger att värdepåståenden saknar sanningsvärde. "Det är fel att döda" är således inte rätt eller fel utan ett uttryck för vad talarens uppfattning. Alla värdepåståenden bör således uttryckas som att "jag anser att det är fel att döda", vilket lyfter fram det subjektiva i påståendena.
I Sverige har Uppsalaskolan som uppstod i spåren av Axel Hägerström varit tydligare förespråkare för detta. Den har då kommit att kallas "emotivism" (dvs värdepåståenden är uttryck för känslor snarare än fakta).
Nu slutar jag innan jag hamnar på alltför djupt vatten (jag har bara läst teoretisk filosofi på allvar)