• 1
  • 2
2008-05-21, 19:11
Medlem
Kåwnans avatar
http://www.nymedicin.com/news/2000/0...d_traning.html

okej, rubbade min verklighetsuppfattning något.. Sant eller falsk?
Citera
2008-05-21, 19:12
Bannlyst
Referens: National Honey Board

Bra referens!
Citera
2008-05-21, 19:14
Medlem
Kåwnans avatar
jo, såg också det, gjorde juh en lite skeptisk... Men länken fungerade inte tyvärr, men iaf. Jag är juh inte så insatt i allt det här med kost, men ni skulle iaf avfärda det som ett falsk påstående eller?

"Richard Kreider och kollegor vid Exercise and Sport Nutrition Laboratory, University of Memphis, visar att honung - naturens eget sötningsmedel - är bättre än kolhydrater vid hård träning"

Låter juh iofs lite halvt seriöst
Citera
2008-05-21, 19:15
Medlem
WeeMaans avatar
Ööh honung är ju kolhydrater.?
Sen är ju det inte så värst trovärdig information hellér.
Citera
2008-05-21, 19:20
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kåwnan
http://www.nymedicin.com/news/2000/0...d_traning.html

okej, rubbade min verklighetsuppfattning något.. Sant eller falsk?

Haha, what Rolle said. ^^

Citat:
Blodsockernivån sjönk inom 60 minuter efter att atleterna intagit maltodextrin eller socker. Gruppen som fick honung behöll däremot sin normala blodsockerhalt efter träning. Honungsgruppen hade också bättre värden på indikatorer av återställning av muskler efter träning.

Malto är snabbare än honung, och självklart kan man inte ta lite maltodextrin och sedan inte äta senare..
Citera
2008-05-21, 19:21
Medlem
Kåwnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Ööh honung är ju kolhydrater.?
Sen är ju det inte så värst trovärdig information hellér.

ett stort jävla hmmm måste jag säga, du har helt rätt dock tänkte jag inte på det och kopierade i stort sett bara rubriken från artikeln

Men dom menar väll att honung ska vara bäst bland alla kolhydrater att äta osv.

"Forskarna analyserade 39 atleter som tränade viktlyftning och gav dessa personer efter träningarna proteiner blandade med olika källor av kolhydrater, socker, maltodextrin eller honung. "

och så lite olika resultat de kom fram till... blabla

slutsatsen var

"Honung leder således till bättre återställning av muskler efter hårdträning och till bättre lagring av glykogen (kolhydrater som lagras i muskler) samtidigt som den inte orsakar en lägre blodsockernivå efter träning."

ska man börja ta me en burk honung till gymmet nu eller?
Citera
2008-05-21, 19:27
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
ska man börja ta me en burk honung till gymmet nu eller?

Nej, det är protein som är det viktiga.
Citera
2008-05-21, 19:32
Bannlyst
Citat:
jo, såg också det, gjorde juh en lite skeptisk... Men länken fungerade inte tyvärr, men iaf. Jag är juh inte så insatt i allt det här med kost, men ni skulle iaf avfärda det som ett falsk påstående eller?

"Richard Kreider och kollegor vid Exercise and Sport Nutrition Laboratory, University of Memphis, visar att honung - naturens eget sötningsmedel - är bättre än kolhydrater vid hård träning"

Låter juh iofs lite halvt seriöst

Bättre än kolhydrater? Honung är väl också kolhydrater. Vad menar de med "bättre"? Kan de inte presentera vettig fakta, så är det knappast något jag ser upp till.

Wikipedia:

"Honey is a mixture of sugars and other compounds. With respect to carbohydrates, honey is mainly fructose (about 38.5%) and glucose (about 31.0%),[3] making it similar to the synthetically produced inverted sugar syrup which is approximately 48% fructose, 47% glucose, and 5% sucrose. Honey's remaining carbohydrates include maltose, sucrose, and other complex carbohydrates.[3]"
Citera
2008-05-21, 19:59
Medlem
Kåwnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Nej, det är protein som är det viktiga.

jojo men jag menade för att täcka kolhydrats intaget
Citera
2008-05-21, 21:02
Medlem
Drooms avatar
Citat:
jojo men jag menade för att täcka kolhydrats intaget

ja män honung va ju bättre en kolhydrater!
Citera
2008-05-21, 21:06
Medlem
fanns även lite fakta på ast's hemsida om honung efter träning och det verkar vara en bra kolhydratkälla efter träningen, bättre än malto enligt dom...trovärdigheten på källan får ni avgöra själv
http://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=4

från länken:
vår information visar att honung fungerar bra ur alla aspekter som associeras till efter träning, återhämtning och energipåfyllnad. Honung kanske till och med är en bättre kolhydratskälla än något annat intaget tillsammans med proteindrinken" tillade Dr. Kreider. "som tillägg för att hjälpa muskelåterhämtningen och glykogenförråden (kolhydratsförråden i musklerna), så verkar kombinationen honung-protein passa bra för bättre ihållande blodsockernivåer efter träningen."
Senast redigerad av optimum 2008-05-21 kl. 21:09.
Citera
2008-05-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rollebolle
"Honey is a mixture of sugars and other compounds. With respect to carbohydrates, honey is mainly fructose (about 38.5%) and glucose (about 31.0%),[3] making it similar to the synthetically produced inverted sugar syrup which is approximately 48% fructose, 47% glucose, and 5% sucrose. Honey's remaining carbohydrates include maltose, sucrose, and other complex carbohydrates.[3]"

Hmm en kombination av glukos och fruktos har väl beviserligen bäst effekt när det gäller påfyllning av glykogen efter träningen (speciellt konditionsträning)?

Docl nya stuk finns det om jag inte minns fel studier som visar att formen på kolisarna inte spelar nämnvärd roll om man inte haft ett "stenhårt" pass utan det är antalet som är det viktiga.

Men vadå, orka trycka i sig 80g honung efter träningen (som inte ens är gott), och tänk på tänderna sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in