2008-05-21, 15:42
Medlem
_maze_s avatar
Hejsan allihopa! Är dags att uppgradera (något)!
Det ligger till så här, att jag är grymt sugen på att spela Age of Conan men att jag för tillfället har en dator som precis klarar minimum. Moderkortet jag har klarar inte av PCI express bl.a. och lite annat vilket gör att uppgradering av någon enkel del inte är möjligt utan jag får uppgradera en hel del.
Min budget är riktigt tajt så jag har endast max 2500:- att lägga på ett antal delar. Datorn behöver inte vara en dator som varar länge utan bara så att jag klarar AoC =)

Jag behöver endast följande delar:

MODERKORT
GRAFIKKORT
PROCESSOR
MINNE

Budget (kr): 2500:-

Hur snart behöver du datorn: Snart (1-2 veckor)

Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej): Ja
-Bildredigering (Ja/Nej): nej
-Videoredigering (Ja/Nej): Nej
-Musikproduktion (Ja/Nej): nej
-Annat (ange vad): Kommer användas till blandade saker, mest surf och till AoC såklart.

Typ av spel kommer att spelas: AoC

Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): nej

Ska skärm ingå (Ja/Nej): nej

Kommer du att bygga datorn själv (Ja/Nej): ja

Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): nej

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): nej

Andra speciella krav/önskemål: Minnet ska helst vara 2GB. Kommer att köra XP på den.

Som sagt, behöver endast moderkort, grafikkort, cpu och minne!

Tack på förhand!
Citera
2008-05-21, 15:50
Medlem
Naikons avatar
2.700:-... hoppas det är ok

Gainward GeForce 8600GT 512MB GDDR3, PCI-Express, DVI/HDMI/VGA/HDCP,SilentFX 769.00:-

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's 429.00:-

Intel Core 2 Duo E4600 2.4GHz Socket 775, 2MB, BOXED 975:-

Gigabyte GA-P31-DS3L, P31, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH7, PCI-Ex16 569:-

från komplett.se
Citera
2008-05-21, 16:25
Medlem
_maze_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
2.700:-... hoppas det är ok

Gainward GeForce 8600GT 512MB GDDR3, PCI-Express, DVI/HDMI/VGA/HDCP,SilentFX 769.00:-

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's 429.00:-

Intel Core 2 Duo E4600 2.4GHz Socket 775, 2MB, BOXED 975:-

Gigabyte GA-P31-DS3L, P31, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH7, PCI-Ex16 569:-

från komplett.se
Tack! Det där moderkortet har jag inte kollat på innan, men det ser ju riktigt bra ut för priset! Gärna fler förslag! Är det något stor skillnad på CPUn i ditt förslag och den här?
Intel Pentium® Dual-Core E2200 2.2GHz, Socket LGA775, 1MB, 800MHz, BOXED w/fan
Denna är några hundralappar billigare!
Citera
2008-05-21, 18:31
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _maze_
Tack! Det där moderkortet har jag inte kollat på innan, men det ser ju riktigt bra ut för priset! Gärna fler förslag! Är det något stor skillnad på CPUn i ditt förslag och den här?
Intel Pentium® Dual-Core E2200 2.2GHz, Socket LGA775, 1MB, 800MHz, BOXED w/fan
Denna är några hundralappar billigare!

Tror att Core 2 Duo'n går (ganska så bra mycket) fortare, möjligen också kallare och med överklocksvänlig men jag kan inte så mycket om Dual Core-serien annat än att Core 2 Duo-serien är bättre i de flesta fall.
Grejjerna han ovan tipsat om är en bra setup. Var bara noga att kolla att allting kommer passa om du nu ska trycka in detta i en äldre dator eller vad du nu ska göra. Nätagg ska passa, kablar till tex S-ATA/IDE ska finnas, grafikkort ska få plats i chassit, luftflödet ska inte gå helt åt helvete etc etc.
Citera
2008-05-21, 20:12
Medlem
_maze_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Tror att Core 2 Duo'n går (ganska så bra mycket) fortare, möjligen också kallare och med överklocksvänlig men jag kan inte så mycket om Dual Core-serien annat än att Core 2 Duo-serien är bättre i de flesta fall.
Grejjerna han ovan tipsat om är en bra setup. Var bara noga att kolla att allting kommer passa om du nu ska trycka in detta i en äldre dator eller vad du nu ska göra. Nätagg ska passa, kablar till tex S-ATA/IDE ska finnas, grafikkort ska få plats i chassit, luftflödet ska inte gå helt åt helvete etc etc.
hej!
Jag har det här förtillfället:
AMD Athlon 64 3200+ 2,2Ghz Newcastle
MSI k8n neo
AOpen Geforce 6600 GT 128 MB DDR3 AGP

Nätagget jag har fick jag med chassit (Aspire X-Dreamer II Blue 400w nätagg) och det nätagget fungerar förvånansvärt bra och har så gjort i 3 år nu. Möjligt att det kanske inte längre orkar om jag sätter i dessa nya delarna? Om det inte skulle det så har jag ett annat inte så använt qtek 400w nätagg liggandes, fast det kanske inte pallar det heller :P
Citera
2008-05-21, 20:50
Medlem
Naikons avatar
jag tror ( är 70 % säker ) att ditt 400watts, borde klara av paketet. det är inte så värst "törstig på el". annars får det ju bli att köpa till ett för en femhundring
fast jag tror faktiskt inte det ska vara något besvär
Citera
2008-05-21, 20:53
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _maze_
hej!
Jag har det här förtillfället:
AMD Athlon 64 3200+ 2,2Ghz Newcastle
MSI k8n neo
AOpen Geforce 6600 GT 128 MB DDR3 AGP

Nätagget jag har fick jag med chassit (Aspire X-Dreamer II Blue 400w nätagg) och det nätagget fungerar förvånansvärt bra och har så gjort i 3 år nu. Möjligt att det kanske inte längre orkar om jag sätter i dessa nya delarna? Om det inte skulle det så har jag ett annat inte så använt qtek 400w nätagg liggandes, fast det kanske inte pallar det heller :P

Det bör inte bli några problem med nätagget, det är trots allt inte allt för "elslukande" komponenter du skall köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in