Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-21, 14:31
  #1
Medlem
tinasluts avatar
Jag har vid något tillfälle för länge sedan sett en svensk erotisk tecknad serie där huvudpersonen var en blond tjej som hette Belinda. Ett par andra profiler i serien var Dr Piska och en dvärg som hette Gino. Dessa serier var starkt s&m-orienterade. Jag har för mig att serien gavs ut som en egen tidning. Är det någon som vet vilken serie jag menar? Finns något av den kanske till och med någonstans på nätet? Jag tror att det var en svensk originalserie och alltså ingen översättning av utländskt material.
Citera
2008-05-21, 15:18
  #2
Medlem
Tagelbergs avatar
Serien gjordes av en tecknare som hette Edmundo Marculeta speciellt för Hson förlag. Marculeta gjorde dussinserier för den europeiska marknaden.
Citera
2008-05-21, 15:23
  #3
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Serien gjordes av en tecknare som hette Edmundo Marculeta speciellt för Hson förlag. Marculeta gjorde dussinserier för den europeiska marknaden.

Intressant! Tack för svaret. Vet du om något av materialet finns tillgängligt idag?
Citera
2008-05-21, 15:32
  #4
Medlem
Tagelbergs avatar
Näh .Det blir att söka mer eller mindre kladdiga exemplar på lumpbodar. Den gick i Piff och som egen tidning, tror jag.

Det märkliga var att Marculeta gjorde en serie som gick i SerieNytt med samma figurgalleri men utan sex.
Citera
2008-05-21, 15:36
  #5
Medlem
Tagelbergs avatar
PS. Känner du till Gene Bilbrew som var gammal assistent åt själve Will Eisner och ägnade återstoden av sin karriär åt serier med kvinnor som var hopknutna på diverse krångliga sätt.

http://lambiek.net/artists/e/eneg.htm
Citera
2008-05-21, 16:03
  #6
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
PS. Känner du till Gene Bilbrew som var gammal assistent åt själve Will Eisner och ägnade återstoden av sin karriär åt serier med kvinnor som var hopknutna på diverse krångliga sätt.

http://lambiek.net/artists/e/eneg.htm

Jo, visst känner jag till Bilbrew och jag uppskattar hans stil mycket, liksom flera andra tecknare från förr. Apropå det: du verkar kunna mycket om serier och tecknare. Har du någon ledtråd till vem som kan ligga bakom serien som denna bild kommer från? Stilen antyder ju att det skulle kunna vara 40- eller 50-tal:

http://tinaslut.blogspot.com/2008/05...marketing.html

Visst finns det drag av både Bilbrew och Stanton men ändå är det annorlunda.
Citera
2008-05-21, 16:10
  #7
Medlem
Roseniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Den gick i Piff och som egen tidning, tror jag.
Jag har inga minnen av att ha sett den i Piff, däremot brukade den återfinnas längst bak i Veckans Brott.
Citera
2008-05-21, 16:12
  #8
Medlem
Tagelbergs avatar
Det där är inte någon "major artist". Det fanns mycket underjordiskt material i faggorna. Inte lätt att veta vem som gjorde vad.
Citera
2008-05-21, 16:16
  #9
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenius
Jag har inga minnen av att ha sett den i Piff, däremot brukade den återfinnas längst bak i Veckans Brott.

Jag kan ha fel i det fallet. Jag var inte precis prenummerant. Men tidningen Belinda köpte jag flera ex av. Har ett svagt minne av att det övriga materialet var tragiskt.
Citera
2008-05-21, 16:49
  #10
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Jag kan ha fel i det fallet. Jag var inte precis prenummerant. Men tidningen Belinda köpte jag flera ex av. Har ett svagt minne av att det övriga materialet var tragiskt.

Vet inte riktigt vad du menar med tragiskt men jag har å andra sidan bara sett ett par nummer av Belinda. Men dessa serier tyckte jag var riktigt erotiska och upphetsande, lite i stil med Berättelsen om O...
Citera
2008-05-21, 17:00
  #11
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Vet inte riktigt vad du menar med tragiskt men jag har å andra sidan bara sett ett par nummer av Belinda. Men dessa serier tyckte jag var riktigt erotiska och upphetsande, lite i stil med Berättelsen om O...

Serietidningen Belinda innehöll förutom serien Belinda diverse tafflig porr av normalt sunkigt Hson-stuk. Det var det som var tragiskt. Serien Belinda var väl ingen kanonserie, men för att vara en porrserie var den välgjord för sin tid.

Enligt vad jag kunnat utläsa kom tidningen ut med 18 nummer mellan 1971 och 1976.
Citera
2018-11-24, 00:40
  #12
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Jag har vid något tillfälle för länge sedan sett en svensk erotisk tecknad serie där huvudpersonen var en blond tjej som hette Belinda. Ett par andra profiler i serien var Dr Piska och en dvärg som hette Gino. Dessa serier var starkt s&m-orienterade. Jag har för mig att serien gavs ut som en egen tidning. Är det någon som vet vilken serie jag menar? Finns något av den kanske till och med någonstans på nätet? Jag tror att det var en svensk originalserie och alltså ingen översättning av utländskt material.
Var det Gino som hade ett huvud som en biljardboll nr. 8?

Minns en seriesekvens i Belinda som hette "Hängpatteloppet" eller liknande med Gino och dr. Piska. Sedan var det en finska som sa "Inte prata, bara knolla" samt som på frågan i fall hon kom från Finland svarade: "Jo tu, från Rövanjemi, närmare pestämt". Det var tider, det!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback