2008-05-21, 12:26
Medlem
Tjena!

Skulle hjälpa till med att fixa min polares dator. Felet är att när man startar datorn och skrivbordet kommer upp så finns det varken några ikoner eller lister, det är bara muspekaren som syns och den går att röra. Så jag tänkte att jag skulle installera om XP på nytt så jag gick in i BIOS och ändrade boot-ordning och allt sådant, men det går bara inte att starta med skivan. Det är samma sak varje gång att ett tomt skrivbord kommer upp och det går inte att klicka på någonting, bara flytta musen och det hjälper ju föga.

Jag söker då hjälp först och främst för vad det kan vara som gör att datorn startas upp med ett helt tomt skrivbord och för det andra hur jag ska kunna boota från skivan och installera om XP.

Tacksam för svar.
Citera
2008-05-21, 12:33
Medlem
Har han haft datorn kopplad till tv'n eller eventuellt 2 monitorer så kan det vara så att han har fel "skärm" som primär skärm.

Och för att starta från skivan så måste du ställa in boot ordningen i bios som du redan har testat med... Borde komma upp en text som säger något i ordning med: "Tryck på valfri tangent för att boota från Cd-Rom"..
Citera
2008-05-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kEMi0Ne
Har han haft datorn kopplad till tv'n eller eventuellt 2 monitorer så kan det vara så att han har fel "skärm" som primär skärm.

Och för att starta från skivan så måste du ställa in boot ordningen i bios som du redan har testat med... Borde komma upp en text som säger något i ordning med: "Tryck på valfri tangent för att boota från Cd-Rom"..
Kollade det där med två skärmar, händer ingenting, trodde också att det var något liknande först.

På tal om bootningen är själva grejen att det aldrig kommer upp texten där man ska trycka på en tangent, så allt är jäkligt märkligt.
Citera
2008-05-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajm00n
Kollade det där med två skärmar, händer ingenting, trodde också att det var något liknande först.

På tal om bootningen är själva grejen att det aldrig kommer upp texten där man ska trycka på en tangent, så allt är jäkligt märkligt.

hmm skumt, om du har ställt in boot ordningen i bios till att den ska läsa cd-rom först så ska det komma upp. Finns det någon annan boot meny på datorn?

Tänkte på det med 2 skärmar, om du tar egenskaper på skrivbordet får du då upp inställningar?
Citera
2008-05-21, 14:30
Medlem
Japp, boot-ordningen är inställd i allt som går. När det gäller skrivbordet så går det inte att klicka överhuvudtaget, endast flytta runt muspekaren.
Citera
2008-05-21, 14:33
Medlem
hmm ledsen så kan jag nog inte hjälpa dig.

Går det trycka CTRL-ALT-DELETE och få upp aktivitetshanteraren?

Om det funkar så kan du alltid testa starta explorer.exe.
Citera
2008-05-21, 15:22
Medlem
Ingenting funkar. Tack ändå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här