• 1
  • 2
2008-05-21, 11:57
Medlem
mtkors avatar
Har sökt men inte hittat någon om sömnrelaterade problem när det gäller fullmåne.

Jag verkar inte vara ensam om att inte kunna sova ordentligt när det är fullmåne. Flera vänner och bekanta säger samma sak. Jag undrar om det finns någon särskild anledning till detta?

Att inte kunna somna in kommer lixom som ett brev på posten varje gång och jag tror inte att det är "psykiskt"; typ att jag ligger och tänker att 'nu är det fullmåne' och inte somnar pga det. Det händer att jag tittar i almanackan flera dagar efter och inser att det varit fullmåne och att jag inte somnat pga det.

Någon mer här som också har detta problem och vet vad det beror på?
Om man kan göra något åt det?
Citera
2008-05-21, 12:40
Medlem
Tjohildas avatar
Haha, hej vampyrkompis!! Själv sover jag inte alls vid fullmåne, möjligen några timmar i gryningen...*morr*
Citera
2008-05-22, 07:07
Medlem
Krafses avatar
Jag är oftast ovanligt pigg när det är fullmåne, vill också ut och gå då, ta frisk luft.
Ibland fantiserar jag om hur det skulle kännas att få tag på ett rådjur eller i bästa fall en älg. Jag vill döda och jaga och äta kött när det är fullmåne. Det är något som driver mig, jag MÅSTE JAGA OCH DÖDA!

Kanske är det för att det är bra förutsättningar för jakt? Tillräckligt ljust för att se och tillräckligt mörkt för att kunna dölja sig?
Citera
2008-05-29, 22:04
Medlem
saftad_burks avatar
Kanske har någonting med hjärnans olika delar att göra?
Någonting i R-komplexet kanske reagerar på månljuset?
Det skulle ju inte vara omöjligt att det var så, vi får gälar när vi är foster så vi kan säkert ha vargbeteende när vi är färdiga benmaskiner.
Citera
2008-06-02, 17:40
Medlem
Quad69s avatar
Är det inte många som tar livet av sig under fullmåne ? kanske har nått med det att göra ...
Citera
2008-06-05, 22:40
Medlem
Hejsan1s avatar
Får personligen äckligt tung huvudvärk ibland när det är fullmåne eller när det ligger mycket regn i luften fast inte regnar.
Så jag frågade en kompis som är läkare och han frågade runt lite och det svar han fick några gånger är att månen kontrollerar ebb och flod vilket på något vis kan påverka oss människor... fråga mig inte vad fan jag ska få ut av detta, men kanske du kan hitta något om det någonstans.
Citera
2009-04-03, 15:40
Bannlyst
Kan det vara så att dragnings kraften är starkare när det är full måne? Och att det skulle kunna ha någon inverkan på hjärnan?
Citera
2009-05-02, 23:27
Medlem
En polare som jobbar på strokeavd. på ett sjukhus berättade att när det är fullmåne kommer det in ännu fler patienter än vanligt. Så då borde det ju påverka kroppen på något sätt.

Själv drömmer jg helt sjuka drömmar vid fullmåne.
Citera
2009-07-09, 04:44
Medlem
Det stämmer verkligen, fan va jag hatar det. Hade varit kul att få det vetenskapligt förklarat.
Senast redigerad av spiritofhate 2009-07-09 kl. 04:46.
Citera
2009-07-10, 10:42
Bannlyst
Det stämmer faktiskt. Mycket annat också som förändras(till det negativa) under fullmåne.
Citera
2009-07-10, 11:17
Medlem
15steps avatar
Svenska forskare kom fram till att fenomenet berodde på att när det är fullmåne är det helt enkelt ljusare på kvällen/natten och därför har man svårare att sova. Det sa en polare. Jag är skeptiskt till det.

Jag blir varulv när det är fullmåne. Borde jag söka läkare?
Citera
2009-10-06, 22:55
Medlem
allearss avatar
Månens dragningskraft styr ju tidvattnet.

Kroppen består av cirka 70 procent vatten och hjärnan hela 85 procent

Alltid när jag har svårt att somna, går upp och kollar ut genom fönstret, tja...
i 4 fall av 5 är det fullmåne. Nog fan undrar man ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in