Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-21, 07:55
  #1
Medlem
Fredrikb82s avatar
Hur tar man reda på var alla filer hamnar när man installerar ett program (via apt-get eller själv kompilerat) i linux? (ubuntu i detta fallet)

Skulle vilja flytta ett par program från ubuntu till Openfiler (rpath linux).

Programmen som gäller är rtorrent, libtorrent, feedparser amt rssdler . Kan hitta rtorrent utan problem den ligger i usr/bin, samma med rssdler (om desasa nu enbart består av en fil var). Fast libtorrent är lite svårare dessa filer hittar jag inte.


Alt någon som har en guide för hur man kompilerar program i i openfiller (rpath linux)
Via pakethanteraren kan man få ner en lite äldre version av rtorrent/libtorrent men inte rssdler vilket är något jag absolut måste ha. Vill dock helst ha senaste versionen av allt.
Citera
2008-05-21, 09:37
  #2
Medlem
hanumans avatar
Jag tror att det enklaste du kan göra är det du faktiskt nämner själv. Kompilera ihop de program du behöver själv. Om du skulle börja flytta runt program så tappar du allt vad beroendehantering heter. Dessutom känns det jävligt roddigt att börja pilla med sånt...
Citera
2008-05-21, 10:06
  #3
Medlem
Sconemans avatar
Jag håller med hanuman att det förmodligen inte är någon bra idé att flytta program på det sättet du beskriver. Men, om du vill göra det med program du själv kompilerar så brukar det funka att sätta ett prefix när du installerar. Sen kan du göra en tarball av installationen och packa upp den på den dator du vill ha den. Skapa katalogen /tmp/foo och använd "make install prefix=/tmp/foo" så bör du få installationen där och kan sen flytta den.

/ Sconeman.
Citera
2008-05-21, 13:13
  #4
Medlem
e5150s avatar
De viktiga filerna för libtorrent är /usr/lib/libtorrent.* (alternativt /usr/local/lib/.. beroende på om (och i så fall hur) du har kompilerat libtorrent själv)
Jag är dock väldigt skeptisk till huruvida det kommer att fungera, hade det varit samma underliggade distribution så skulle det inte vara några problem (borsett från eventuellt "bruten" beroendedatabas).
Men med lite tur så kan det nog gå, det värsta som kan hända är väl att programmen segfaultar..

Sconeman:
"make install DESTDIR=/tmp/foo" är väl att föredra, så får man hela mappstrukturen, t.ex. "/tmp/foo/usr/bin/rtorrent" osv, och om man har angett --sysconfdir=/etc eller liknande till configure så ska det följa med under DESTDIR också.
Dock är det inte alla Makefiler som hedrar DESTDIR, så prefix=/tmp/foo är väl mer universellt. ;)
Citera
2008-05-21, 15:31
  #5
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e5150
Sconeman:
"make install DESTDIR=/tmp/foo" är väl att föredra, så får man hela mappstrukturen, t.ex. "/tmp/foo/usr/bin/rtorrent" osv, och om man har angett --sysconfdir=/etc eller liknande till configure så ska det följa med under DESTDIR också.
Dock är det inte alla Makefiler som hedrar DESTDIR, så prefix=/tmp/foo är väl mer universellt.

Båda delarna verkar göra jobbet och jag har varit med om tillfällen då "prefix" argumentet inte har hedrats. Att inte få med hela strukturen upplever jag inte som något problem, brukar ändå skapa den i den byggmiljö jag använder. Alla sätt är bra så länge de fungerar.

/ Sconeman.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback