• 3
  • 4
2008-07-05, 00:28
Bannlyst
Målet är att få fritt soch lagligt få sprida/kopiera drivrutiner och ändra i dom om nåt är fel!

Det andra målet är att hålla nere hårdvarukostnaderna!
Citera
2008-07-05, 00:41
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubuntu33
Målet är att få fritt soch lagligt få sprida/kopiera drivrutiner och ändra i dom om nåt är fel!

Det andra målet är att hålla nere hårdvarukostnaderna!
Det verkar som om vi får ta och gå igenom några grundläggande koncept här. Vi kan utgå från ett grafikkort eftersom det nog är det som kan kännas mest bekant. På ett grafikkort har du förutom en massa kringkomponenter två viktiga saker. Minne och grafikprocessorn - GPU'n. Minnet köper nVidia in från någon annan, så de utgår från att de funkar från början. GPU'n tar de däremot fram själva. Bara en ASIC-prototyp kostar några hundra tusen att få tillverkad. Då pratar vi ett fåtal chip. Dessa chip har då aldrig testats i verkligheten, utan bara körts genom ett gäng simulatorer till förbannelse, och ASIC-testarna är RIKTIGT nervösa för att de ska ha missat något viktigt eftersom det då innebär att nästa generation grafikkort blir sisådär ett halvår försenat och man får slänga prototyper för en halv miljon eller mer. Vad händer då när de får in sina prototyp-chip? Tar man fram sitt förstoringsglas ochkommenterar hur fin texten och loggan är på kislet? Eller kan det vara så att man monterar sitt prototyp-chip på ett prototyp-kort, och sen petar in hela alltet i en dator för att se om det funkar? Jag vet vilket av alternativen jag gissar på. Fråga dig sen om man kan utvärdera sin nya produkt utan att ha någon drivrutin. Fundera sen en stund till på om det känns rimligt att en hårdvarutillverkare inte lägger några resurser på att få fram drivrutiner bara för att spara några hundra tusen i utvecklingskostnader på drivrutiner i ett mångmiljonprojekt.

Sen vad det gäller att fritt och lagligt sprida drivrutiner... Vad ska du med drivrutinerna till om du inte har hårdvaran? Har du hårdvaran har du ju redan betalt, och då har du rätt till drivrutinerna.
Citera
2008-07-05, 00:45
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ex: Du köper ett grafikkort med proprietära drivrutiner så brukar det följa med en cd-skiva med drivrutinerna..eller hur?

Dom kostar nämligen pengar både för jobbet och skivan i sig.

Med ett icke proprietärt grafikkort så får du inte med någon skiva utan du får ladda ner drivrutinerna gratis från nätet..(free)
Så du vill slippa betala den femtioöringen extra som en massproducerad CD-skiva kostar och istället ladda hem sakerna över nätet? Vad är egentligen din poäng?
Citat:
För att det ska vara (Open source) så krävs att det är fritt och lagligt kunna kopiera och att kunna förbättra/ändra drivrutinerna om det skulle visa sig vara nåt fel..
Nu är det några år sedan jag läste upphovsrätt, men om inte lagarna har ändrats drastiskt så har du full rätt att köra reverse engineering på mjukvara för att förbättra och/eller anpassa den efter dina behov. Kopiering av drivrutiner bryr sig nog inte nVidia om att du gör så länge du köper deras grafikkort.
Citera
2008-07-05, 01:38
Medlem
Jag tror att om alla Debian GNU/Linux och Ubuntu-användare i protest skulle byta till t.e.x. gNewSense så skulle det sätta en jävla fart på fria drivrutiner.
Citera
2008-07-05, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Jag tror att om alla Debian GNU/Linux och Ubuntu-användare i protest skulle byta till t.e.x. gNewSense så skulle det sätta en jävla fart på fria drivrutiner.

Jag försökte använda GNewsense ..men ljudet pajade!

(integrerat ljudkort)

Annars fungerade det mesta ok!

Så..så fort ljudet funkar och /eller jag vet vilka drivrutiner jag ska ladda ner så går jag över på mindre än 2 sekunder!

Men tyvärr är jag HELT ensam då ALLA mina vänner använder Windows så jag måste lära mig precis ALLT helt ensam utan backup nånstans ifrån!

Och det är en hel del det!

Det är ingen lek på rosor att hålla koll på programförrådet och samtidigt hålla sig uppdaterad och samtidigt försöka hänga med i svängarna!

Men om man bara lär sig grunderna och "språket" så flyter det mesta på räls som vanlig användare!
Citera
2008-07-05, 02:41
Bannlyst
Ånkelkånkel:

Du verkar ha en väldigt konstig uppfattning om saker när det gäller proprietära drivrutiner och proprietär hårdvara..

Dom stämmer inte alls!

Låt oss inte göra saker svårare än vad dom är!

Släpp dom proptrietära drivrutinerna fria och gör dom til öppen källkod så får vi se vad som händer!

DU kommer INTE drabbas nämnvärt alls!

Så häng med i racet i stället för att bara jamsa emot!

Det är bara bra med positiv utveckling så...flyt med och var glad!

Citera
2008-07-05, 11:17
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ånkelkånkel:

Du verkar ha en väldigt konstig uppfattning om saker när det gäller proprietära drivrutiner och proprietär hårdvara..

Dom stämmer inte alls!
Jo, det gör de faktiskt. Om du själv inte har ett par års erfarenhet av att jobba på en uvecklingsavdelning samt vet hur det går till att ta fram en ASIC så gör du nog bäst i att lyssna på någon som vet.

Citat:
Låt oss inte göra saker svårare än vad dom är!
Låt oss heller inte förenkla det till den nivå att diskussionen inte längre är relevant.
Citat:
Släpp dom proptrietära drivrutinerna fria och gör dom til öppen källkod så får vi se vad som händer!
Kan du komma med ett enda vettigt argument till varför det skulle vara så hemskt att få drivrutinen som en binär från nVidia? Har du stenkoll på deras senaste chipset, samt är en brinnjävel på C? Eller är det så att du egentligen ändå inte kan göra ett skit med den öppna källkoden utan bara tjafsar för att det ger dig en mysig känsla i magen att kunna säga till polarna att man i Linux kan fixa saker själv och inte är beroende av att de elaka företagen fixar mjukvaran åt en?
Citat:
DU kommer INTE drabbas nämnvärt alls!
Jag kör Debian via terminal, och i övrigt Vista, så jag skiter i vilket.
Citat:
Så häng med i racet i stället för att bara jamsa emot!

Det är bara bra med positiv utveckling så...flyt med och var glad!

Jag tänker inte hålla med om din hittepå-syn av världen bara för att du i höstas fick en Ubuntu-skiva med en datortidning, och sedan dess är nyfrälst.
Citera
2008-07-05, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag tänker inte hålla med om din hittepå-syn av världen bara för att du i höstas fick en Ubuntu-skiva med en datortidning, och sedan dess är nyfrälst.

Varför har jag samma känsla beträffande ubuntu33

I övrigt om jag skall hålla mig till ämnet, så ser jag både fördelar och nackdelar med proprietära drivisar.
Senast redigerad av urandom 2008-07-05 kl. 11:57.
Citera
2008-07-06, 02:17
Bannlyst
Dom lär ju inte kunna konkurrera bort Linux från marknaden med propritära drivrutiner om dom nu trodde det..

Det finns ju faktiskt en Dist. som heter Linspire som innehåller just proprietra drivrutiner..

Det lättaste sättet att bevisa hur mycket dyrare det blir är genom att jämföra priset mellan Linspire och Gnewsense..

Vi får se vad hårdvarutillverkarna hittar på härnäst..
Senast redigerad av ubuntu33 2008-07-06 kl. 03:05.
Citera
2008-07-06, 09:44
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Dom lär ju inte kunna konkurrera bort Linux från marknaden med propritära drivrutiner om dom nu trodde det..

Det finns ju faktiskt en Dist. som heter Linspire som innehåller just proprietra drivrutiner..

Det lättaste sättet att bevisa hur mycket dyrare det blir är genom att jämföra priset mellan Linspire och Gnewsense..

Vi får se vad hårdvarutillverkarna hittar på härnäst..
Mitt problem nu är att bestämma mig för om du är ett troll eller bara ovanligt korkad. Menar du att det kostar att lägga in nVidias egna drivrutiner? Eller att hårdvarans pris återspeglas i Linspire, men inte gNewSense? Sen får du gärna förklara varför du tror att hårdvarutillverkarna vill försöka konkurrera bort en mjukvaruplattform.
Citera
2008-07-06, 19:29
Bannlyst
Ja..du har rätt!

Det var ovanligt korkat av mig att börja i denna änden..

Jag borde tänkt mig för innan jag började babbla om proprietära drivrutiner.

Jag lägger ner denna diskussionen tills vidare!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in