2008-05-26, 07:49
Medlem
Citat:
Jag förstår ärligt talat inte värdet i den isolation från kommersiella intressen som delar av linuxvärlden verkar närmast besatta av.

Det handlar väl om isolation från alla särintressen. Börjar man förlita sig på proprietära lösningar kanske hela ens ekosystem spricker en dag när någon bestämmer sig för att surna till eller dyl.
Citera
2008-05-26, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Det handlar väl om isolation från alla särintressen. Börjar man förlita sig på proprietära lösningar kanske hela ens ekosystem spricker en dag när någon bestämmer sig för att surna till eller dyl.
Det är exakt det jag menar. Att kompromissa lite kan leda till mycket.
Citera
2008-05-28, 23:09
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed

I så fall får man väl helt enkelt bara återgå till en opensource-drivrutin istället (om det nu finns någon)

[quote=init]Du har missuppfattat XviD. XviD är en fristående implementation av samma codec som DivX är, och mediafilerna de producerar är helt kompatibla. De är inte olika format som t.ex. MP3 vs OGG.

Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag
Senast redigerad av X_surfer 2008-05-28 kl. 23:17.
Citera
2008-07-03, 08:05
Bannlyst
Här kan man läsa om massor med hårdvara som är (icke proprietär)=Supported:

http://www.tldp.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/

Vad säger att den supportade hårdvaran skulle vara sämre?

Supported = Icke Proprietär

Non Supported = Proprietär
Citera
2008-07-03, 09:33
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubuntu33
Här kan man läsa om massor med hårdvara som är (icke proprietär)=Supported:

http://www.tldp.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/

Vad säger att den supportade hårdvaran skulle vara sämre?

Supported = Icke Proprietär

Non Supported = Proprietär
Sämre är den säkert inte, men jag har oerhört svårt att tänka mig att folket som sitter och knackar drivrutiner hos nVidia skulle göra ett sämre jobb än vad hela open source-communityn åstadkommer. Snarare tvärt om eftersom de har kortare väg att gå om de vill fråga hårdvarufolket hur chipet verkligen fungerar. Min poäng är att när det gäller just drivrutiner så finns det få andra skäl än ideologiska att ha något emot icke-open source.
Sen har jag en liten fråga till Äcklig Gubbe. Hur gör du med BIOS och all firmware som finns i din datorutrustning? Öppen och fri källkod på allt det också?
Citera
2008-07-03, 20:51
Medlem
Skönt att Ubuntu erbjuder lättillgängligt stöd för propp-drivisar numera. När det gäller politiken bryr jag mig inte nämnvärt eftersom jag inte programmerar drivrutiner själv.
Citera
2008-07-04, 10:40
Bannlyst
Men proprietär hårdvara är väl dyrare än icke proprietär..?
Citera
2008-07-04, 10:44
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Men proprietär hårdvara är väl dyrare än icke proprietär..?
Vad yrar du nu om?
Citera
2008-07-04, 15:11
Bannlyst
Visste du inte om att det läggs på priset..?

Eftersom dom inte är fria så kostar det mera..
Citera
2008-07-04, 15:37
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Visste du inte om att det läggs på priset..?

Eftersom dom inte är fria så kostar det mera..
Så fri hårdvara är gratis menar du? Bara att plocka från hyllan i det fria varuhuset? Eller slänger du dig med uttrycket 'proprietär' utan att ha riktig koll på ordet?
Citera
2008-07-04, 23:58
Bannlyst
Ok..jag måste nog förklara lite djupare..

Ehh..det är så här att ingen sitter ju och gör gratis proprietära drivrutiner alltså måste det ju läggas på priset..

Ex: Du köper ett grafikkort med proprietära drivrutiner så brukar det följa med en cd-skiva med drivrutinerna..eller hur?

Dom kostar nämligen pengar både för jobbet och skivan i sig.

Med ett icke proprietärt grafikkort så får du inte med någon skiva utan du får ladda ner drivrutinerna gratis från nätet..(free)

Däremot inte sagt att det är (Open source)..

För att det ska vara (Open source) så krävs att det är fritt och lagligt kunna kopiera och att kunna förbättra/ändra drivrutinerna om det skulle visa sig vara nåt fel..

FOSS betyder detta:

To grant the right of users to study, change, and improve its design through the availability of its source code.
Citera
2008-07-05, 00:22
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ok..jag måste nog förklara lite djupare..

Ehh..det är så här att ingen sitter ju och gör gratis proprietära drivrutiner alltså måste det ju läggas på priset..

Ex: Du köper ett grafikkort med proprietära drivrutiner så brukar det följa med en cd-skiva med drivrutinerna..eller hur?

Dom kostar nämligen pengar både för jobbet och skivan i sig.

Med ett icke proprietärt grafikkort så får du inte med någon skiva utan du får ladda ner drivrutinerna gratis från nätet..(free)

Däremot inte sagt att det är (Open source)..

För att det ska vara (Open source) så krävs att det är fritt och lagligt kunna kopiera och att kunna förbättra/ändra drivrutinerna om det skulle visa sig vara nåt fel..

FOSS betyder detta:

To grant the right of users to study, change, and improve its design through the availability of its source code.
du säger ju bara saker alla vet, vad är poängen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in