Citat:
Ursprungligen postat av
Psykoton
Tjena!
Jag känner igen det du beskriver, hade också daglig ångest, GAD och panikångest och prövade många antidepressiva, buspiron, troligen alla antihistaminer som finns men fick till slut börja med pregabalin (Lyrica) som hjälper riktigt bra. Gabapentin fungerar på samma sätt men ska vara mindre vanebildande. Skulle rekommendera Lyrica i första hand, den hjälper bättre mot ångest tycker jag åtminstone men du kommer säkert bli hjälpt av gabapentin med. Lycka till, hoppas du mår bättre snart!
Varken Lyrica eller gabapentin verkar på GABA (som bensodiazepiner gör) utan påverkar spänningskänsliga kalciumkanaler i nervsystemet.
Från Wikipedia; "Gabapentin (kemiskt namn 1-(aminometyl)cyklohexanättiksyra[1]) är ett antiepileptikum som används vid epilepsi och smärtsam diabetesneuropati. Det är en GABA-analog; däremot agerar den inte på GABA-receptor utan inhiberar specifika kalciumkanaler. Det marknadsförs under varunamnen Neurontin. Den förskrivs också vid ångest och Willis–Ekboms sjukdom.
Tack för svar!
Pregabalin kommer jag nog inte få utskrivet. Gabapentin var högst tveksamt. De menade på att Gabapentin har så vansinnigt mycket biverkningar, men jag har tidigare fått utskrivet Quetiapin och där kan vi verkligen snacka biverkningar, dessutom fler biverkningar på den än Gabapentin vad jag kunnat läsa mig till.
Läkarna tror inte att medicin överlag kommer att fungera för mig, jag har provat flera ssri/snri, mirtazapin, buspiron, voxra och brintellix.
Alla dessa påverkar ju signalsubstanser på ett eller annat sätt så jag bad de kika lite utanför boxen, kanske beror min ångest inte på signalsubstanser.
Vi får se vad det landar i i slutändan.