2025-10-04, 17:31
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steroidiskstesolid
Jag är på 3600 mg gabapentin, och har rökt en men ska man ta 2 innan man somnar eller ta det imorgon är rätt packad

Man kan ta Gabapentin både på kvällen och på dagen. Man sover väldigt bra på det! Då tar man det förslagsvis 1-2 timmar innan man går till sängen.
Jag blir pigg och glad när jag tar Gabapentin dagtid men en av mina kompisar blir dödstrött av det, så det är väldigt individuellt om man tycker om att ta det dagtid eller ej
Citera
2025-10-06, 13:19
Medlem
Går det ta gabapentin vid behov typ lite då och då utan att få några biverkningar osv?
Citera
2025-10-09, 19:09
Medlem
Jag har provat flertalet ssri, snri samt voxra, brintellix och mirtazapin mot daglig ångest. Inget hjälper. Oxascand hjälper men är ju inget man kan äta dagligen. Skulle Gabapentin kunna hjälpa mig med ångesten? Gissar på att min ångest inte är serotonindriven utan snarare gaba eftersom att antidepressiva inte fungerar.
Citera
2025-10-12, 03:25
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jozzanjozze
Jag har provat flertalet ssri, snri samt voxra, brintellix och mirtazapin mot daglig ångest. Inget hjälper. Oxascand hjälper men är ju inget man kan äta dagligen. Skulle Gabapentin kunna hjälpa mig med ångesten? Gissar på att min ångest inte är serotonindriven utan snarare gaba eftersom att antidepressiva inte fungerar.

Tjena!

Jag känner igen det du beskriver, hade också daglig ångest, GAD och panikångest och prövade många antidepressiva, buspiron, troligen alla antihistaminer som finns men fick till slut börja med pregabalin (Lyrica) som hjälper riktigt bra. Gabapentin fungerar på samma sätt men ska vara mindre vanebildande. Skulle rekommendera Lyrica i första hand, den hjälper bättre mot ångest tycker jag åtminstone men du kommer säkert bli hjälpt av gabapentin med. Lycka till, hoppas du mår bättre snart!

Varken Lyrica eller gabapentin verkar på GABA (som bensodiazepiner gör) utan påverkar spänningskänsliga kalciumkanaler i nervsystemet.

Från Wikipedia; "Gabapentin (kemiskt namn 1-(aminometyl)cyklohexanättiksyra[1]) är ett antiepileptikum som används vid epilepsi och smärtsam diabetesneuropati. Det är en GABA-analog; däremot agerar den inte på GABA-receptor utan inhiberar specifika kalciumkanaler. Det marknadsförs under varunamnen Neurontin. Den förskrivs också vid ångest och Willis–Ekboms sjukdom.
Senast redigerad av Psykoton 2025-10-12 kl. 03:31.
Citera
Idag, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Tjena!

Jag känner igen det du beskriver, hade också daglig ångest, GAD och panikångest och prövade många antidepressiva, buspiron, troligen alla antihistaminer som finns men fick till slut börja med pregabalin (Lyrica) som hjälper riktigt bra. Gabapentin fungerar på samma sätt men ska vara mindre vanebildande. Skulle rekommendera Lyrica i första hand, den hjälper bättre mot ångest tycker jag åtminstone men du kommer säkert bli hjälpt av gabapentin med. Lycka till, hoppas du mår bättre snart!

Varken Lyrica eller gabapentin verkar på GABA (som bensodiazepiner gör) utan påverkar spänningskänsliga kalciumkanaler i nervsystemet.

Från Wikipedia; "Gabapentin (kemiskt namn 1-(aminometyl)cyklohexanättiksyra[1]) är ett antiepileptikum som används vid epilepsi och smärtsam diabetesneuropati. Det är en GABA-analog; däremot agerar den inte på GABA-receptor utan inhiberar specifika kalciumkanaler. Det marknadsförs under varunamnen Neurontin. Den förskrivs också vid ångest och Willis–Ekboms sjukdom.

Tack för svar!
Pregabalin kommer jag nog inte få utskrivet. Gabapentin var högst tveksamt. De menade på att Gabapentin har så vansinnigt mycket biverkningar, men jag har tidigare fått utskrivet Quetiapin och där kan vi verkligen snacka biverkningar, dessutom fler biverkningar på den än Gabapentin vad jag kunnat läsa mig till.

Läkarna tror inte att medicin överlag kommer att fungera för mig, jag har provat flera ssri/snri, mirtazapin, buspiron, voxra och brintellix.
Alla dessa påverkar ju signalsubstanser på ett eller annat sätt så jag bad de kika lite utanför boxen, kanske beror min ångest inte på signalsubstanser.
Vi får se vad det landar i i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in