2024-12-13, 23:50
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billybilsson
Jag har gabapentin pga nervsmärta så dosen får jag reglera som jag vill ish. Jag har varit uppe på doser så höga som 12mg xanax men klarat mig ner till 1mg/dag. Nu börjar det tuffa för mig, förstår att det är psykiskt och läggas in är inte ett alternativ då min flickvän i princip inte vetat om någonting, fett fult men att slänga fram det nu efter 10år känns liksom skit. Har inte fått speciellt svåra utsättningssymtom som jag läst att många här fått, jag har klarat mig rätt bra, ökad ångest, tinnitus och sömnproblem samt 2 kramper har jag fått utstå. Men jag hävdade till ambulans och läkare att det var pga vätske och sömnbrist så det trodde man ju på.

Händer det nu igen så tror jag inte historien kommer att tros på, samtidigt så tror jag att jag kan do the jump från 1mg till noll. Men jag vet inte, hjärnan spökar hos mig.

Mvh billan.

Hej. Försök att inte få mer kramper.

Akta dig för LVM anmälan. Då kommer din flickvän garanterat få reda på ditt missbruk.

Du är på god väg att komma ur. Men var försiktig, inte värt att sitta o lida och försöka sluta så fort.

Har slösat så mycket tid av livet på att gå runt med utsättningssymtom.

Lycka till.
Citera
2024-12-14, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Hej. Försök att inte få mer kramper.

Akta dig för LVM anmälan. Då kommer din flickvän garanterat få reda på ditt missbruk.

Du är på god väg att komma ur. Men var försiktig, inte värt att sitta o lida och försöka sluta så fort.

Har slösat så mycket tid av livet på att gå runt med utsättningssymtom.

Lycka till.

Ja, jag har lyckats ducka socialtjänsten då jag verkar vara en trovärdig typ. Hon vet lite såklart, men långt ifrån den riktiga sanningen.

Tack för peppen. Har du tips på hur man undviker kramper o dylikt. Kontakt med vårdcentral har jag inte mer än ang min smärtproblematik, vill heller inte gå dit i "onödan"
Citera
2024-12-16, 00:44
Medlem
någon som tar gabapentin mot diskbråck o hur fungerar det? annars vilken medecin är bäst mot nervsmärta.
Citera
2024-12-16, 13:24
Medlem
ChatGPT 4o

Du sade:
Vilka användningsområden har gabapentin medicinskt o även för rekreation?
ChatGPT sade:
ChatGPT
Gabapentin används medicinskt och rekreationellt på olika sätt:

Medicinska användningsområden
Neuropatisk smärta: Gabapentin används främst för att behandla nervsmärta orsakad av tillstånd som diabetesneuropati, bältros (postherpetisk neuralgi), eller ryggmärgsskador.
Epilepsi: Det är en tilläggsbehandling för vissa typer av epileptiska anfall, särskilt fokala anfall.
Ångestsyndrom: Gabapentin kan användas off-label (ej godkänd indikation) för behandling av generaliserat ångestsyndrom eller social fobi.
Sömnstörningar: Ibland används det för att förbättra sömnkvalitet, särskilt hos personer med smärta.
Restless Legs Syndrome (RLS): Gabapentin kan hjälpa till att lindra obehagliga känslor i benen som gör det svårt att sova.
Fibromyalgi: Det kan lindra smärta och förbättra sömnen hos patienter med fibromyalgi.
Migränprofylax: I vissa fall används gabapentin för att förebygga migränattacker..

[I]Rekreationella användningsområden
Gabapentin har låg potential för missbruk, men rekreationell användning förekommer ibland, särskilt i höga doser. Syftena inkluderar:

Eufori och avslappning: I höga doser kan gabapentin orsaka känslor av lugn, avslappning och mild eufori.
Förstärkning av andra droger: Det används ibland i kombination med opioider, bensodiazepiner eller alkohol för att förstärka effekterna.
Ångestdämpning: Rekreationellt används det ibland för att minska ångest eller stress.
Hantering av abstinens: Vissa individer använder gabapentin för att lindra abstinenssymptom från
alkohol, opioider eller bensodiazepiner.[/i]
Citera
2024-12-17, 16:13
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarre1337
någon som tar gabapentin mot diskbråck o hur fungerar det? annars vilken medecin är bäst mot nervsmärta.

Lyrica.
Cannabis ska också funka mot nervsmärta, men det har jag inga egna erfarenheter av
Citera
2024-12-18, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad synd att den bara ger biverkningar för mig. Bara yrsel ser jag inte som ett rus. Haft gabapentin för nervsmärtor och testat Lyrica. De kändes identiska.
Jag blir lite gladare av skiten, och käften går. Jag blir väldigt pratglad. Men som jag skrev...
Citera
2024-12-19, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarre1337

Funkar superbra emot mina diskbråck, det var verkligen min räddning.
Citera
2024-12-19, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
ChatGPT 4o

Du sade:
Vilka användningsområden har gabapentin medicinskt o även för rekreation?
ChatGPT sade:
ChatGPT
Gabapentin används medicinskt och rekreationellt på olika sätt:

Medicinska användningsområden
Neuropatisk smärta: Gabapentin används främst för att behandla nervsmärta orsakad av tillstånd som diabetesneuropati, bältros (postherpetisk neuralgi), eller ryggmärgsskador.
Epilepsi: Det är en tilläggsbehandling för vissa typer av epileptiska anfall, särskilt fokala anfall.
Ångestsyndrom: Gabapentin kan användas off-label (ej godkänd indikation) för behandling av generaliserat ångestsyndrom eller social fobi.
Sömnstörningar: Ibland används det för att förbättra sömnkvalitet, särskilt hos personer med smärta.
Restless Legs Syndrome (RLS): Gabapentin kan hjälpa till att lindra obehagliga känslor i benen som gör det svårt att sova.
Fibromyalgi: Det kan lindra smärta och förbättra sömnen hos patienter med fibromyalgi.
Migränprofylax: I vissa fall används gabapentin för att förebygga migränattacker..

[I]Rekreationella användningsområden
Gabapentin har låg potential för missbruk, men rekreationell användning förekommer ibland, särskilt i höga doser. Syftena inkluderar:

Eufori och avslappning: I höga doser kan gabapentin orsaka känslor av lugn, avslappning och mild eufori.
Förstärkning av andra droger: Det används ibland i kombination med opioider, bensodiazepiner eller alkohol för att förstärka effekterna.
Ångestdämpning: Rekreationellt används det ibland för att minska ångest eller stress.
Hantering av abstinens: Vissa individer använder gabapentin för att lindra abstinenssymptom från
alkohol, opioider eller bensodiazepiner.[/i]

Åhfan, den hjälper mot Benzo abstinens? Halleluja!
Citera
2025-01-03, 19:12
Medlem
Volvo950s avatar
Fråga till er som använder gabapentin

Hur många mg för ångesten ska lätta? (jag har diagnosen GAD)

Spelar toleransen in när man använder den medicinskt? Dvs behöver jag ta mer för varje dag?

Använder den mot ångest inte för att flumma på.

Tacksam för svar
Senast redigerad av Volvo950 2025-01-03 kl. 19:14.
Citera
2025-01-03, 20:16
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo950

Spelar toleransen in när man använder den medicinskt? Dvs behöver jag ta mer för varje dag?

Tacksam för svar

Hej! Doser är olika från person till person.
Det viktigaste du måste tänka på när det gäller för ångest är att när du hittar rätt dos så ta exakt samma hela tiden och håll på tiderna helst. Men dosen är viktigaste att du tar exakt på samma sätt. Ångesten kan ta lite tid att få bukt på. Höga doser är inte alltid rätt utan det kan likaväl fungera på liten dosmängd. Men håll ut och följ gärna läkarens rekomendation. Den är svår att få utskrivet och därför är det bra att du kan ta hjälp av hen. Kanske är inte gabapentin det du behöver. Jag säger Big No till benzo. Då gör du ett misstag. Men som sagt tänk inte så mycket på effekten utan va observant på saker omkring dig som kanske startar ångesten mer. Gäller och hitta en balans. Lycka till nu. Va rädd om dig. Jag vet hur det känns🐺🌼
Citera
2025-01-03, 21:28
Medlem
Volvo950s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Hej! Doser är olika från person till person.
Det viktigaste du måste tänka på när det gäller för ångest är att när du hittar rätt dos så ta exakt samma hela tiden och håll på tiderna helst. Men dosen är viktigaste att du tar exakt på samma sätt. Ångesten kan ta lite tid att få bukt på. Höga doser är inte alltid rätt utan det kan likaväl fungera på liten dosmängd. Men håll ut och följ gärna läkarens rekomendation. Den är svår att få utskrivet och därför är det bra att du kan ta hjälp av hen. Kanske är inte gabapentin det du behöver. Jag säger Big No till benzo. Då gör du ett misstag. Men som sagt tänk inte så mycket på effekten utan va observant på saker omkring dig som kanske startar ångesten mer. Gäller och hitta en balans. Lycka till nu. Va rädd om dig. Jag vet hur det känns🐺🌼

Okej tack för utförligt svar, jag uppskattar det!
Hoppas att 2x400 mg räcker. Det känns bra än så länge!
Citera
2025-01-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo950

Tacksam för svar

Jag skulle säga att enbart för ångest 300*3/dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in