Citat:
Ursprungligen postat av
yournotlikeme
Snälla du. Du förolämpar bara dig själv genom att kalla andra tappad. Gå om svenska A i grundskolan först så du lär dig stava och använda diverse tecken på rätt ställe.
Är det samma verkan på Gabapentin och Lyrica? Du har uppenbarligen inte testat preparaten för de skiljer sig väldigt rusmässigt. Det är som natt och dag. Testa ta 300mg Lyrica och 300mg Gabapentin och återkom när du gjort det istället.
Gabapentin är inte ens narkotikaklassat? Det är däremot Lyrica. Konsistensen är inte ens detsamma.
Det enda de har gemensamt är att de båda går på GABA-B receptorerna.
SÅ. Nu har DU lärt dig något nytt däremot!
Lyrica är Gabapentins efterträdare. De har samma mekanism, dvs. effekt men helt olika dospotens, biverkningar och biotillgänglighet. Dvs. Lyrica skapades för att vara "det nya gabapentinet" fast mycket potentare, mer biotillgängligt samt ha mindre biverkningar.
Det visade sig senare att Lyrica var lättare att missbruka då den är mycket dospotentare och har hög biotillgänglighet. Därför har den narkotikaklassats, inte för att den är ger mycket tyngre effekt utan den är mer missbruksvänlig än GP.
Du måste ta 3-4 gånger mer GP än lyrica för att komma upp i nästan likadan styrka, sedan har Gabapentin problem med biotillgängligheten så att ta en stor dos direkt kommer inte funka lika bra, utan du måste sprida ut det, tex 3x300mg, en 300mg varje timme eller så. Dessutom ska man inta det med fet mat kan jag minnas när jag gick på det, då fett ökar biotillgängligheten.
Minns att en 300mg GP var extremt likt 75mg Lyrica, skulle inte klarat av att skilja dem åt om jag ska vara ärlig. Högre doser kanske har någon pytteliten skillnad men mekanismen är ändå likadan.
Har varit medicinerad med både Lyrica och Gabapentin förut, höga doser så jag vet vad jag pratar om. Ingen av dem går på Gaba A eller B receptorerna överhuvudtaget trots de har Gaba i dess namn, utan kalciumkanaler därför har dem en unik mekanism och verkan.
Så du lärde saker som inte alls stämmer. Aja, alla kan vi göra fel.