• 1
  • 2
2008-05-20, 21:03
Medlem
BigEgoss avatar
Hej

Jag använder Debian (lenny) med gnome. har drabbats utav ett konstigt problem, när jag försöker öppna något som kräver root
rättigheter så kommer den rutanupp som vanligt men när jag skriver in mitt root lösnord så står det att lösenordet är felaktigt.

Vafan? Kan ju använda det för allt annat som su, men inte när rutan plopparupp då får jag enbart fel lösenord.

Har provat att byta lösenord utan lycka.
Citera
2008-05-20, 22:12
Medlem
acuras avatar
Har du provat med ditt vanliga lösenord?
Kanske är någon grafisk sudo-grej.
Citera
2008-05-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigEgos
Jag använder Debian (lenny) med gnome. har drabbats utav ett konstigt problem, när jag försöker öppna något som kräver root
rättigheter så kommer den rutanupp som vanligt men när jag skriver in mitt root lösnord så står det att lösenordet är felaktigt.

Vafan? Kan ju använda det för allt annat som su, men inte när rutan plopparupp då får jag enbart fel lösenord.

Ett tänkbart fel är ju att gksudo (den grafiska lösenordsrutan) har fått en uppdatering som gjort fel och inte satt setuid-biten på binären. Leta upp gksudo-binären och gör ls -l på den. Se till att den ägs av root och att rättigheterna för användaren anges till rws.
Citera
2008-05-20, 22:29
Medlem
BigEgoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Har du provat med ditt vanliga lösenord?
Kanske är någon grafisk sudo-grej.

Japp, då kommer en ny ruta upp där det står " Misslyckades med att köra xxx som användare Root: Den underliggande auktoringsmekanismen (sudo) tillåter inte att du kör detta program bla bla...

Skriver jag in root lösenordet så får jag upp lösenordsrutan igen men det står, fel lösenord försök igen.

Fan det fungerade ju häromdagen, ingenaning om vad det kan vara heller, blev såhär heltplötsligt bara. Kan inte komma på att jag gjort något speciellt.
Citera
2008-05-20, 22:49
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigEgos
Japp, då kommer en ny ruta upp där det står " Misslyckades med att köra xxx som användare Root: Den underliggande auktoringsmekanismen (sudo) tillåter inte att du kör detta program bla bla...

Skriver jag in root lösenordet så får jag upp lösenordsrutan igen men det står, fel lösenord försök igen.

Fan det fungerade ju häromdagen, ingenaning om vad det kan vara heller, blev såhär heltplötsligt bara. Kan inte komma på att jag gjort något speciellt.
Testa

# echo $USER>>/etc/sudoers

och försök igen.
Citera
2008-05-20, 22:59
Medlem
BigEgoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Testa

# echo $USER>>/etc/sudoers

och försök igen.

Hjälper inte, nu får jag upp en ruta i taskbaren "Startar xxx" sen försvinner den och inget mer händer. Jag börjar tro att det kan vara en uppdatering dom senaste dagarna som stäler till det.
Citera
2008-05-20, 23:01
Medlem
Zibris avatar
Vad är det du försöker göra? Det är kanske så programmet funkar? Alltså ingen [G]UI?
Citera
2008-05-20, 23:14
Medlem
BigEgoss avatar
Citat:
Vad är det du försöker göra? Det är kanske så programmet funkar? Alltså ingen [G]UI?

Försöker öppna Pakethanteraren Synaptic, men det spelar ingenroll vad jag öppnar. Får samma problem.
Citera
2008-05-20, 23:16
Medlem
Zibris avatar
Testa att öppna en terminal och skriv

$ sudo echo Hej

Funkar det? Annars är det något med sudo som är galet.
Citera
2008-05-20, 23:17
Medlem
BigEgoss avatar
Citat:
Testa att öppna en terminal och skriv

$ sudo echo Hej

Funkar det? Annars är det något med sudo som är galet.

xxx@xxx:~$ sudo echo hej
>>> sudoers file: syntax error, line 22 <<<
sudo: parse error in /etc/sudoers near line 22

Senast redigerad av BigEgos 2008-05-20 kl. 23:21.
Citera
2008-05-20, 23:24
Medlem
Zibris avatar
Hum, jag har gjort bort mig*2. Dels fick jag för mig att det bara är en lista på användare som får sudoa och dels var du ju root när du skrev det. Men ändra root till ditt vanliga användarnamn och använd följande syntax:

namn ALL=(ALL) ALL
Citera
2008-05-20, 23:31
Medlem
BigEgoss avatar
Citat:
Hum, jag har gjort bort mig*2. Dels fick jag för mig att det bara är en lista på användare som får sudoa och dels var du ju root när du skrev det. Men ändra root till ditt vanliga användarnamn och använd följande syntax:

namn ALL=(ALL) ALL

Tack, nu fungerar det igen. Dock får detta bli en temporär lösning, för jag antar att jag kör allt som root nu?

edit, stort tack för all hjälp.
Senast redigerad av BigEgos 2008-05-20 kl. 23:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in