2008-05-20, 20:26
Medlem
Hej,
Jag har ingen kunskap om varken noter eller några andra grunder i piano/keyboard spelande men jag gillar att sitta och bygga melodier och det låter ganska bra. Min fråga är borde jag gå till någon lärare som lär mig grunderna elelr kan man helt enkelt själv sitta och lära sig själv?
Citera
2008-05-20, 20:49
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBlittleuser
Hej,
Jag har ingen kunskap om varken noter eller några andra grunder i piano/keyboard spelande men jag gillar att sitta och bygga melodier och det låter ganska bra. Min fråga är borde jag gå till någon lärare som lär mig grunderna elelr kan man helt enkelt själv sitta och lära sig själv?

Det finns ju ingen anledning att INTE gå till en lärare. Gört!

Klart det går att sitta hemma men du får ingen teorilära, det kommer ta längre tid samt att du riskerar att få nån dålig vana.
Citera
2008-05-20, 21:56
Medlem
Grunthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det finns ju ingen anledning att INTE gå till en lärare. Gört!

Klart det går att sitta hemma men du får ingen teorilära, det kommer ta längre tid samt att du riskerar att få nån dålig vana.

Jag har lärt mig att spela piano själv, och som du säger dragit på mig en dålig vana. Eller dålig vana, jag har inte rätt fingersättning, vilket gör det svårt / svårare att spela mer avancerade stycken sen när du går vidare. Dock tror jag inte det gör något om du inte planerar att spela mozart typ.

Ovärt att slänga flera hundra på lektioner eftersom du uppenbarligen kan lära dig själv om du somsagt inte ska spela mer avancerat.
Citera
2008-06-08, 00:45
Medlem
Futilebreeds avatar
Har samma dilemma.
Skolade mig i klaviaturens - då - tråkiga värld när jag var ung och dum. Lärde mig väl en del så som noter, fingersättning( tror jag ), gehör.
Har på senare tid glömt det mesta men endå plinkat regelbundet. Nu på senaste tiden har jag dock börjat spela allt mer frekvent och utvecklats mycket snabbt tycker jag..Men, man vill ju såklart bli bättre. Om inte bäst.
Är det då nyttigt att spendera några ögonblick med en avdankad musiker en gång i veckan montro?
Citera
2008-06-08, 22:21
Medlem
Flebbos avatar
Finns ju hur många instruktionsvideos på nätet som helst. Har hittat en del riktigt bra. Bara att tanka! =)
Citera
2008-06-09, 00:12
Medlem
fairyfellers avatar
Jag höll på utan lärare i flera månader (typ 7) och det gick hur bra som helst, läste runt på olika forum och wikipedia och liknande och jag lärde mig massor. Min lärare blev otroligt förvånad över hur jag kunde så mycket och var så bra på piano utan någon lärare. Så om du har orken att lära dig genom internet så behöver du nog egentligen ingen lärare, förutom om du vill ladda upp på youtube så du lär dig hur du sitter rätt och vilket avstånd pianopallen ska vara mellan pianot och massa annat som alla "jag-tror-jag-är-bäst-på-piano-och-kan-allt"-youtubare från USA ska hitta på att klaga på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in