2008-05-20, 13:53
Medlem
Gravity2s avatar
Ja, nu sitter Gravity i skiten...
Det är så att jag och min sambo idag firar 6 månader som förlovade, och jag har inte gjort något vettigt på hela dagen. Jag borde gett henne kaffe på sängen imorse, men det glömde jag helt bort ><
Så nu tänkte jag, i brist på fantasi och pengar, laga till middagen ikväll.
Grejen är den att jag har 100:- i plånboken och rätt kasst med ingredienser hemma. Har två rätt stora kycklingfiléer, man borde väl kunna göra något med de? Annars ligger det en påse quornfärs i frysen också, men annars tomt på "huvudråvaror".
Har ris (Jasmin + fullkorn) och pasta (Penne + Spriali + Spaghetti + Makaroner) hemma, men ingen potatis. Ligger även en påse pommes i frysen, men det känns jävligt lamt.
Har ingen sås heller...
Kryddor och andra basvaror finns självklart.

Rätten får gärna vara lite krånglig, jag är rätt bra på matlagning, och ser det krångligt och svårt ut så är det ett plus. Dock ska det självklart smaka bra också, och inte vara fjantportioner som man inte blir mätt av.
Efterrätten fixar sig nog, har lite vaniljglass i frysen som jag säkert kan fixa till med lite hemmagjord chockladsås och ett par twix-pinnar eller något...

Tips på vad sjutton jag ska göra är uppskattat, och går det att klämma in en pava billigt (helst vitt) vin i min trevliga hundrakronorsbudget vore det perfekt.

Tacksam för alla tips, även sådana om hur jag kan duka eller vad som helst för att göra det till lite mer av en "upplevelse" för henne än bara en middag.
Det börjar bli lite panik nu, har runt fyra timmar på mig att hitta på något...
Citera
2008-05-20, 15:00
Medlem
Grim_Reapers avatar
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...&receptid=3767

Fungerar utmärkt med ris till. Rätten ser kanske inte så avancerad ut men det blir färgglatt och smakar väldigt gott! Dessutom behöver du ju bara köpa pesto, grädde och en purjo så nog borde du kunna klämma in lite vin också.
Citera
2008-05-20, 15:38
Medlem
dePauls avatar
Grim_Reaper har ett bra förslag. Ett annat är Chicken Kiev, dvs kycklingfilé fylld med örtsmör. Till det kan du servera riset tillsammans med en beurre blanc sås.

~Paul~
Citera
2008-05-20, 16:44
Medlem
Snövits avatar
Det är rätt varm ute i alla fall i min del av landet. Sväng ihop en picnic korg och ta med henne ut. Maten blir inte lika kulinarisk men upplevelsen.

Gör en pastasallad med kykling. Köp en baugett och gör lite egen tzatsiki. Köp även jordgubbar och en billig flaska móusseraden vin.

Yougurt och gurka till tzatsikin borde inte gå på mär än 20 kr
Baugett kostar väl också 20 kanske och jordgubbar kostar nog 30 kr. Du är redan uppe i 70 så det blir inte mycket mousserade vin för det.

Du får fixa en billigare sås/dressing av något du har hemma. Låna alternativt en gurka och lite yougurt av grannen. Köp en billigare baugett/bröd och lägg pengarna på mousserade och jordgubbar för fest och firande känslans skull.
Citera
2008-05-21, 16:29
Medlem
Snövits avatar
Vad blev det?
Citera
2008-05-22, 18:24
Medlem
Paparobos avatar
korv med bröd skulle jag tippa på att det blev...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in