2008-05-20, 13:47
Bannlyst
Vi gör några dagar reda på av en slump att betygen inte längre sätts lokalt och sedan sparas på diskett.

Lärarna ska tydligen på någon sida (fråga mig inte vilken) kunna logga in, skriva in betyg för respektive elev osv.

Troligtvis är den ansluten till betygsdatabasen men frågan är denna:

Är det någon som vet vilken sida det är? Tror knappast det är någon på intranätet då vi inte har några som helst intranätsidor.....

Anledningen att jag vill veta är för att jag är nyfiken på allt som har med IT att göra, och ja, jag har frågat diverse lärare men ingen vill ge ifrån sig den informationen....

Har ingen vidare kariär inom social-engineering heller....
Citera
2008-05-21, 00:06
Medlem
merlin2s avatar
har arbetat på en grundskolan som tekniker där jag fick som uppgift ett par ggr om året att installera och konfigurera betygsdatorerna så att dem kontaktar nätet där man sätter betygen.

jag kommer nu inte ge dig sidan eller ip eller liknande info men kommer säga dig att betygsdatorerna fungerar endast en kort tid på en termin, tex 2 veckor innan betygen ska skrivas in. då får varje lärare anända en speciell inloggning som gör att misstag inte sker. ip:et som betygsdatorn har måste stämma med det som finns listat i servern annars kommer du inte in osv, många fler säkerhetskrav finns som jag nu inte kommer lista här.

vill du nu lära dig datorer så köp dig en 100 kr dator och ta isär den och försök sätta ihop den igen eller lär dig dos, linux eller liknande.
Citera
2008-05-21, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
har arbetat på en grundskolan som tekniker där jag fick som uppgift ett par ggr om året att installera och konfigurera betygsdatorerna så att dem kontaktar nätet där man sätter betygen.

jag kommer nu inte ge dig sidan eller ip eller liknande info men kommer säga dig att betygsdatorerna fungerar endast en kort tid på en termin, tex 2 veckor innan betygen ska skrivas in. då får varje lärare anända en speciell inloggning som gör att misstag inte sker. ip:et som betygsdatorn har måste stämma med det som finns listat i servern annars kommer du inte in osv, många fler säkerhetskrav finns som jag nu inte kommer lista här.

vill du nu lära dig datorer så köp dig en 100 kr dator och ta isär den och försök sätta ihop den igen eller lär dig dos, linux eller liknande.

hade en aning om att det kunde vara så, för med närmare eftertanke så är ju betyg trots allt något ganska viktigt....

Kunskap om datorer är det inga problem med, sätta ihop/plocka isär med förbunda ögon + att jag dagligen använder linux....

But I get your point
Citera
2008-06-15, 19:42
Medlem
gubbslemmets avatar
Förmodligen är det ju så att du är elev?
Om ja, så kan det säkert vara så att lärarkontona har särskilda rättigheter och åtkomst till intranetservrar. Något eleverna säkert inte har. Därigenom kan lärarna sätta betyg i intranätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in