• 1
  • 2
2008-05-20, 10:49
Medlem
Ni som nu jobbar inom branschen, vad bör man ha för lön om man gör designen, sättning av produkter samt skriver alla säljande texter själv i en reklamtidning som går ut i ungefär 1 miljon ex. varje kvartal? Jag levererar färdig PDF till tryckeri så det är ingen reklambyrå mellan. Jag har fått höra att "de senaste numret har verkligen varit ett lyft" från många leverantörer så jag börjar fundera på min lön.

Det är en 12-sidig tidning med IT-produkter som går ut över hela sverige, mer kan jag tyvärr inte säga.
Citera
2008-05-20, 11:06
Medlem
Drainbamages avatar
Kan ju vara rätt svårt att säga om du får rätt eller fel lön då vi inte vet vad du får och inte heller hur mycket arbete du lägger ned på det hela ... Lön borde ju någonstans i slutändan vara ett resultat av tidsåtgång, tycker jag iallafall.
Citera
2008-05-20, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drainbamage
Kan ju vara rätt svårt att säga om du får rätt eller fel lön då vi inte vet vad du får och inte heller hur mycket arbete du lägger ned på det hela ... Lön borde ju någonstans i slutändan vara ett resultat av tidsåtgång, tycker jag iallafall.

Lite mer info behöver ni kanske ja

Om man jämför, en tidning för ett år sedan och den senaste är det otroligt positivt. Just nu tjänar jag ungefär lika mycket som mina vänner som står på en industri. Det händer ibland att en arbetsdag blir 12 timmar för att klara deadline, så ansvar tar man ju
Senast redigerad av suprstar 2008-05-20 kl. 11:40.
Citera
2008-05-20, 11:13
Medlem
Drainbamages avatar
12 timmar varje dag i.... en vecka, två veckor, en månad?

Det är väl ingen som har dött av att löneförhandla lite. Om du nu är ensam kreatör av denna är du väl iaf hyfsat värdefull för dom antar jag. Räkna ut din timlön, är den kass så bör du väl få mer pengar.

Något som också spelar in är väl hur gammal du är och vad för utbildning du besitter. Någon som är 20+ får väl i regel lite mer pengar än någon som är 18 bast.
Citera
2008-05-20, 11:14
Medlem
EssKungs avatar
Om du har samma lön som du skulle haft på en industri så bör du nog ha mer. Men samtidigt har du ett mycket schysstare jobb än de på industri, även om du får slita så är det inte samma typ av slit ;p
Citera
2008-05-20, 11:17
Bannlyst
12145 kr per månad före skatt.
Citera
2008-05-20, 11:49
Medlem
TMSs avatar
Jobbar du fast hos företaget eller frilansar du när du gör tidningen?

Om du frilansar bör du väl ha lämnat en offert som täcker dina kostnader + räknat på antal timmar du tror projektet tar och ett timpris efter det.
Citera
2008-05-20, 12:34
Medlem
Hur mycket har du nu då?
Citera
2008-05-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EssKung
Om du har samma lön som du skulle haft på en industri så bör du nog ha mer. Men samtidigt har du ett mycket schysstare jobb än de på industri, även om du får slita så är det inte samma typ av slit ;p

Jag har tänkt likadant. Det är ju bättre arbetstider, längre lunch, bättre miljö och frihet under ansvar.
Citera
2008-05-20, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TMS
Jobbar du fast hos företaget eller frilansar du när du gör tidningen?

Om du frilansar bör du väl ha lämnat en offert som täcker dina kostnader + räknat på antal timmar du tror projektet tar och ett timpris efter det.

Jag är anställd av företaget. Jag tror det är en väldigt viktig plats, som jag fyller väldigt bra. Därav vill jag veta hur mycket jag bör tjäna. En orginalare har ungefär 28 000 kr i månaden som medellön och en creative director har 51 000 kr i månaden som medellön. Jag har väl arbetsuppgifter från båda titlarna och en lön straxt över 20 000 kr idag.
Citera
2008-05-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suprstar
Jag är anställd av företaget. Jag tror det är en väldigt viktig plats, som jag fyller väldigt bra. Därav vill jag veta hur mycket jag bör tjäna. En orginalare har ungefär 28 000 kr i månaden som medellön och en creative director har 51 000 kr i månaden som medellön. Jag har väl arbetsuppgifter från båda titlarna och en lön straxt över 20 000 kr idag.

Då kan du ju själv räkna ut att du borde ha en bit över 28 000 eftersom du då jobbar som lite av varje... Men det kanske blir svårt att göra en lönebegäran på 10+? Hehe vad vet jag, bara spekulationer från en kille som går gymnasie just nu o inte vet mkt om lön!

Men runt 30-40 000 borde du ju ha om du gör lite av varje.... Eller har/tänker jag helt fel? Dock beror ju det hela på din ålder oxå, även antalet timmars arbete som sagt.
Citera
2008-05-20, 14:37
Medlem
Drainbamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suprstar
frihet under ansvar.

Jag sysslar själv med ungefär samma saker som du gör. Dock är jag helt självlärd i alla program, så kan inte titulera mig något speciellt. Vi har rätt lika lön också, en bit över 20 i månaden.

Jag är dock nöjd med den lönen då jag kan flexa rätt mycket, sålänge jag får jobbet gjort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in