2008-05-20, 01:59
Bannlyst
Hej!

Min laptop har fallit i golvet med ström-kabeln först, så denna är skadad inuti huvudet på kabeln. Nu tar den bara i en bestämd position, och jag får sitta jävligt stilla för att den inte ska hoppa ur "spåret" igen.

Är det möjligt att fiksa detta, och utan att bli shockad av kabeln? Den har en transformator eller två på seg, och när jag drar ur kontakten ur väggen så går det unifär en minut för ljuset på transformatorn börjar släckas... och den Amperen är nog dödbringande.

Dom har slutat producera denna kabel så jag finner ingen ny att köpa.

Svara snabbt för snart går det åt hälvete här.
Citera
2008-05-20, 02:38
Medlem
Kirchhoffs avatar
Är det själva kontakten som pluggas in i laptopen som är trasig? Om det är den kontakten så är det i alla fall ingen större risk för elchock.
Bärbara datorer matas med likspänning, oftast lägre än 20V. Detta är inte farligt att röra vid.

Anledningen till att lysdioden på transformatorn lyser efter att kontakten dragits ut ur väggen, är att det sitter ett par stora kondensatorer för spänningsstabilisering i nätaggregatet. Dessa behåller sin laddning ett tag, men spänningen är så låg att de inte utgör någon livsfara.

Det är dock bra att du är försiktig, man ska inte pilla i nätaggregat om man inte har full koll!

Om du skriver vilken laptop du har, så kanske någon kan tipsa om var man kan få tag på en ny kabel.
Citera
2008-05-20, 04:01
Bannlyst
Tackar
(fast det är inte Volten som dödar, det är Ampere'n )

Det är en Acer TravelMate 2420.
Citera
2008-05-20, 04:08
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm_Haka
Tackar

Det är en Acer TravelMate 2420.

Ja då är det inga problem bara att slinka in på claes ohlson och köpa en " generic " nätenhet på 19 volt och någonstans mellan 4 och 5 ampere
Citera
2008-05-20, 04:18
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Tackar

Äh, din kropp har rätt hög resistans, vilket medför att det krävs ganska hög spänning för att strömmen genom kroppen också skall kunna bli hög. Det är inte farligt att greja med kontakten som går in i din bärbara dator, men om du nu tror det så varför inte köpa en ny nätdel? Better safe than sorry.
Citera
2008-05-20, 04:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Äh, din kropp har rätt hög resistans, vilket medför att det krävs ganska hög spänning för att strömmen genom kroppen också skall kunna bli hög. Det är inte farligt att greja med kontakten som går in i din bärbara dator, men om du nu tror det så varför inte köpa en ny nätdel? Better safe than sorry.

Jag tror det är 0,35 ampere som dödar, och en 12-volts laddare har 3,3 ampere.

EDIT: sorry, mitt fel.

0,06 ampere i växelström dödar människor, och 0,30 i DC ström dödar människor.
Citera
2008-05-20, 04:46
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Jag tror det är 0,35 ampere som dödar, och en 12-volts laddare har 3,3 ampere.

Du kan aldrig få den strömmen genom kroppen, eftersom kroppen har för hög resistans. Sov du på fysiklektionerna?
Citera
2008-05-20, 05:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Du kan aldrig få den strömmen genom kroppen, eftersom kroppen har för hög resistans. Sov du på fysiklektionerna?

Visst kan man få den genom kroppen. Varför tror du att man dör av den då?

Men nu har jag tejpad kontakten fast till datorn, så nu håller den i några dagar igen
Citera
2008-05-20, 10:03
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Visst kan man få den genom kroppen. Varför tror du att man dör av den då?

Men snälla du, du dör inte av 18 Volt eller vad spänningen nu ligger på till din bärbara dator. Jag har försökt att förklara varför, men du vägrar att förstå. Har du hört talas om Ohms lag? Strömmen (alltså det som man mäter i Ampere och som du är rädd för) uttrycks enligt Ohms lag som spänningen (alltså det som man mäter i Volt) delat med resistansen (det som man mäter i Ohm).

Din resistans varierar lite beroende på hur du kommer i kontakt med strömmen (det gör sannolikt mer ont att slicka på den strömförande kontakten än att ta i den), men du kan nog räkna med att om det gäller att ta i sladden med fingrarna så har du en resistans på minst ett par tusen Ohm.

Med andra ord så är 18 Volt ofarligt eftersom 18 Volt / 2000 Ohm = 0,009 Ampere.
Citera
2008-05-20, 12:05
Medlem
Kirchhoffs avatar
Visst krävs det en viss stömgenomgång i kroppen för att döda. Men som påpekats tidigare, så krävs det en skaplig spänning (mäts i volt) för att strömmen (mäts i ampere) ska flyta. Eftersom människokroppen har hög resistans.

En förklaring i andra termer:
Tänk dig en bil där motorstyrkan motsvarar spänningen, vägen är resistansen och bilens hastighet motsvarar strömmen.
Om bilen har en klen motor (låg spänning) och kör upp för en brant uppförsbacke (hög resistans) går det inte fort (låg ström).
Om bilen hade haft en större motor (högre spänning) hade den kunnat köra fortare upp för backen. Eller, om backen inte varit lika brant (lägre resistans) hade även en klen motor kunnat köra fort.

Förresten, är det bara jag som ser den hysteriskt roliga ironin i TS signatur?
Citera
2008-05-20, 12:55
Bannlyst
om du har normal perspiration i händerna så är din Ohm unifär ett tusen. Kommer den med 19~20 volt så snackar vi defibrillator åtminstone.

Men om det står 3,3 ampere på fuckings kabeln så litar jag för fan på det!!
Citera
2008-05-20, 13:30
Medlem
Hazs avatar
Alltså: Den kan GE 3,3A. Om du kopplar in en lampa till ett vägguttag som är säkrat med 10A betyder det inte att det går 10A genom lampan.
Om din resistans är 1kOhm (låter lågt, men OK) och spänningen är 20V blir strömmen 20/1000 = 20mA. Det känns garanterat inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in