2008-05-20, 13:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haz
Alltså: Den kan GE 3,3A. Om du kopplar in en lampa till ett vägguttag som är säkrat med 10A betyder det inte att det går 10A genom lampan.
Om din resistans är 1kOhm (låter lågt, men OK) och spänningen är 20V blir strömmen 20/1000 = 20mA. Det känns garanterat inte.

Jo, 20 mA känns rejält, men är inte skadligt om man bara utsätts för det korta stunder. För att få känna på 20 mA så bör man upp i växelspänningar på runt 30-40 V och likspänningar över 50V.
Citera
2008-05-20, 13:44
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm_Haka
om du har normal perspiration i händerna så är din Ohm unifär ett tusen. Kommer den med 19~20 volt så snackar vi defibrillator åtminstone.

Men om det står 3,3 ampere på fuckings kabeln så litar jag för fan på det!!

En defibrilator ligger väl runt 1000v så det är ju en bit ifrån dom 19 volten i din laddare. Tror du inte att kontakterna skulle vara mer petskyddad om nu spänningen vore så farlig?

Det är ju en sanning med modifikation att det är amperen som dödar, det kärvs en viss spänning för att dom där amperen skall kunna döda dig. Bara hög spänning men låg ström dödar inte, bara hög ström men låg spänning dödar inte heller, det krävs lite av båda för att det ska bli någon show...

Med ditt resonemang skulle det ju vara absolut livsfarligt att mig-svetsa tex, där är späningen låg men strömstyrkan kan vara flera hundra ampere.
Citera
2008-05-20, 14:36
Medlem
Kirchhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Det är ju en sanning med modifikation att det är amperen som dödar, det kärvs en viss spänning för att dom där amperen skall kunna döda dig. Bara hög spänning men låg ström dödar inte, bara hög ström men låg spänning dödar inte heller, det krävs lite av båda för att det ska bli någon show...

Med ditt resonemang skulle det ju vara absolut livsfarligt att mig-svetsa tex, där är späningen låg men strömstyrkan kan vara flera hundra ampere.
Det där är inte heller riktigt korrekt uttryckt. Man måste inse att spänning och ström hänger ihop. Det går inte att välja ström och spänning godtyckligt högt och lågt oberoende av varandra. Strömmen blir vad den blir vid en given resistans och spänning.

Hade kroppen haft lägre resistans hade det räckt med en lägre spänning för att döda.

Vid MIG-svetsning är strömmen hög eftersom man svetsar i metall med låg resistans. Hade kroppen haft lika låg resistans som metallen hade strömmen blivit lika stor.
Citera
2008-05-20, 14:45
Medlem
Hazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jo, 20 mA känns rejält, men är inte skadligt om man bara utsätts för det korta stunder. För att få känna på 20 mA så bör man upp i växelspänningar på runt 30-40 V och likspänningar över 50V.
Helt rätt, jag irrade bort mig. TS kan i alla fall andas ut: Han kommer knappast att dö av en stöt från nätaggregatet i alla fall.
Citera
2008-05-20, 15:21
Medlem
Kirchhoffs avatar
Detta inlägg är kanske lite off topic, men det demonstrerar iaf varför TS nätaggregat inte är farligt.

Jag har nu satt mitt eget liv på spel () för att demonstrera ohms lag och hudens resistans.

denna bild har jag anslutit 31V mellan tumme och pekfinger. Strömmen blev som synes 114µA eller 0.114mA. Detta ger en resistans mellan tummen och pekfingret (hehe) på 272kΩ (det är 272 000Ω).

Även om den strömmen hade gått genom hjärtat från en hand till den andra, så hade jag inte märkt något.
Citera
2008-05-20, 22:30
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm_Haka
Men om det står 3,3 ampere på fuckings kabeln så litar jag för fan på det!!

Vad ström är brukar man få lära sig i grundskolan någon gång i tonåren, och fattar man inte då så kan det komma andra tillfällen i livet. Det här är ett sådant tillfälle för dig; ta vara på det och lycka till med framtida datorreparationer.
Citera
2008-05-21, 02:43
Bannlyst
Ok, forgetaboutit...
Citera
2008-05-21, 06:47
Medlem
project_xs avatar
http://www.faktabanken.nu/ellara.htm
http://www.faktabanken.nu/ohm.htm

Citat:
Kopplar vi in något med hög resistans kommer inte så mycket ström att flyta, medan något som har låg resistans resulterar i att höga strömmnar flyter genom kretsen (förutsatt att det går att ta ut så hög ström från strömkällan).

Nyttig läsning för TS
Citera
2008-07-08, 16:37
Medlem
Tillbaks till topic

Nagon som har koll pa hur tillforlitliga dessa generiska / multi laddare ar som man kan kopa till datorer? Jag har en MSI laptop med samma problem som Orm_Haka och jag har kopt en multiladdare via Ebay fran nat kinesiskt foretag. Vagar jag anvanda den till min dator eller skulle ni saga att det finns en overhangande risk att jag sabbar min dator? Nagra forslag for hur man kan testa laddaren pa ett bra satt innan man satter igang?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in