2008-05-19, 19:59
Medlem
Alltså ett så kallat gränssnitt handlar ju om en fysisk gräns mellan två förhållanden; för datorsammanhang, gränsen mellan två olika tekniker, den fysiska gränsen mellan två hårdvaror.

T.ex. ett moderkort och ett ljudkort. …och ett sådant gränssnitt borde fullständigt benämnas anslutningsgränssnitt.
Till skillnad till t.ex. gränssnittet mellan den mänskliga användaren och datorns manövrering, som väl bör benämnas användargränssnittet; tangentbordet och musen till datorns bildskärmsvisning, skrivbordet som vi säger.

Alltså att gränssnittet verbalt beskriver utformningen av de båda sidorna som sammankopplas.
För anslutningsgränssnitt, att en visst anslutning –t.ex. en elektrisk tråd- från t.ex. moderkortet, fyller en viss datorfunktion som motsvarande anslutning till ljudkortet, fyller för ljudkortet.
För användargränssnittet, att användaren vet att när hon trycker på en viss bestämd tangenten händer nått visst bestämt i datorn, att något visst som visas på bildskärmen redovisar något visst bestämt.

Och väl rimligen, att ett operativsystems program, ger ut någon viss bestämd kod (rad-med-databitar) vid ett tillfälle som då medför något visst med en hårdvara vid tillfället. Och att denna hårdvarans funktion är anpassad till detta.
Att hårdvarans funktion är (funktions-) gränssnitt anpassad till OS:et.

-Men varför jösses är det, tydligen olika operativsystems
funktionsgränssnitt mellan de olika, i alla fall Windows olika OS? Som man ju måste ha olika drivrutiner till hårdvarorna för de olika
operativsystemen.

Svar: Microsoft vill krångla till de för oss användare med att använda de olika operativsystemen på datorn? ...eller?

PS. Ni som inte förstår mitt snackande, lägg Er då inte i frågan.
..och Ni som kan sakerna, blir jag mycket tacksam för att få höra ifrån.
Senast redigerad av B-O Gavne, Västerås 2008-05-19 kl. 20:02.
Citera
2008-05-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
PS. Ni som inte förstår mitt snackande, lägg Er då inte i frågan.
Ursäkta att jag undrar trots ovanstående, men vad är det du frågar om egentligen ? Är det varför en drivrutin för exempelvis Win98 eller WinXP inte fungerar i Vista? Eller är det något annat spörsmål som plågar dig?
Citera
2008-05-19, 21:36
Medlem
carbsons avatar
instämmer med DivisionByZero
Citera
2008-05-19, 22:28
Medlem
JAG MÅSTE JU ….rimligen? LIGGA RÄTT!!!?

Som, som det ju har diskuterats, att efter det att jag har köpt en dator med installerat OS på –inte minst aktuellt med Vista- och att jag vill byta OS:et –till XP- blir det problem med att hitta drivrutiner till XP.

Att ..väl rimligen? den nyinköpta datorn –med t.ex. Vista- är installerad med drivrutiner för datorns hårdvaror; till Vista. Som då, för att byta OS:et till t.ex. XP, också måste bytas till drivrutiner för XP.
-Alltså att de båda operativsystemen har olika anslutnings-/funktionsgränssnitt. Och om man nu framställer ett (operativsystem-) program –t.ex. till OS:et Vista- kan man ju …rimligen samtidigt framställa det till ..vad faeeen hårdvara som helst.

..å va´fö de? Jo, för att Microsoft vill krångla till de för oss användare med att använda de olika operativsystemen på datorn?.
Citera
2008-05-19, 22:44
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
JAG MÅSTE JU ….rimligen? LIGGA RÄTT!!!?

Som, som det ju har diskuterats, att efter det att jag har köpt en dator med installerat OS på –inte minst aktuellt med Vista- och att jag vill byta OS:et –till XP- blir det problem med att hitta drivrutiner till XP.

Att ..väl rimligen? den nyinköpta datorn –med t.ex. Vista- är installerad med drivrutiner för datorns hårdvaror; till Vista. Som då, för att byta OS:et till t.ex. XP, också måste bytas till drivrutiner för XP.
-Alltså att de båda operativsystemen har olika anslutnings-/funktionsgränssnitt. Och om man nu framställer ett (operativsystem-) program –t.ex. till OS:et Vista- kan man ju …rimligen samtidigt framställa det till ..vad faeeen hårdvara som helst.

..å va´fö de? Jo, för att Microsoft vill krångla till de för oss användare med att använda de olika operativsystemen på datorn?.

Det är väl ändå inte Microsoft som tvingar dej att byta från Vista till XP?

Sen är det inte Microsoft som bygger drivrutiner till all hårdvara. De skickar med drivrutiner som passar till mycket av den hårdvara som finns, men inte all.
Du får leta efter dem på hårtvarufabrikantens hemsida.

Förstår inte riktigt poängen med din post. Behöver du hjälp med något, eller ville du bara ge uttryck för viss frustration?
Citera
2008-05-20, 00:05
Medlem
Tror jag fattar vad du menar.

Grejen är ju den att krutet läggs ju på Vista drivisarna och de feltestas massor. XP drivisarna är inte så viktiga, för XP ska ju inte användas? Det är väl ingen som gör Win95 drivisar till nya datorer? ANVÄND VISTA!
Citera
2008-05-20, 09:05
Medlem
Tänk på drivrutiner som manualer/lexikon som talar om hur hårdvaran ska kommunicera med annan hårdvara samt mjukvara. När det kommer ett nytt operativsystem så kan det liknas med en ledare som har ett helt nytt språk. Om nu operativsystemet ska ses som en ny superauktoritär ledare för ett land som ska fördela resurser och driva landet (ursäkta liknelsen) så vägrar denna ledare att rätta sig i ledet. I det här nya landet talar alla organisationer och företag olika språk och han lär sig bara att kommunicera med de viktigaste organisationerna i landet (dvs de stora hårdvaruleverantörerna). De mindre organisationerna och företagen måste själva ta fram manualer och lexikon som passar den nya ledaren, för om de inte gör det så kommer de inte att kunna överleva i det nya klimat som råder utan falla i glömska. Det tar lite tid för de mindre att ta fram och skriva om dessa manualer/lexikon och därför kan det i vissa fall ta lång tid innan kommunikationen fungerar som den ska.

Jag vet att det här var en flummig förklaring och det finns säkert enklare sätt att förklara på, men det är det bästa jag kommer på nu innan morgonkaffet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in