• 1
  • 2
2008-05-19, 19:32
Medlem
UnderwearMans avatar
Förlåt för att jag startar en ny tråd men ja försökte å posta i sticky tråden och otålig som ja e har jag inte fått något svar så ja gör ett försök här.

Jag har på senare tid insett mitt spelande sköts på konsoll och datorn räcker till surfande musiklyssnande och pluggande. Har en laptop från HP som börjar kännas lite omodern nu så jag tänkte att det ska bli dags för ny nu i sommar, och macbooken känns väldigt lockande. Mest för att den är så sjukt snygg och känns lite häftigare än en PC om jag skall vara ärlig. Så nu har jag några frågor ifall någon vänlig själ skulle vilja svara:

Behöver jag en macbook eller är det bara att kasta pengarna i sjön när man pratar mina behov, alltså internet pluggande musiklyssnande etc.

Om ja, vad är det jag vinner på att välja en mac istället för en likvärdig PC som antagligen blir några tusenlappar billigare?

Vilka är nackdelarna med att köpa mac för en person som mig som aldrig har andvänt något annat operativsystem än windows?

Hur bra fungerar det att köra XP genom bootcamp? (heter det så?) är det lätt att installera och få det att fungera? finns det några windows applikationer som inte fungerar.

Något mer jag behöver tänka på?
Citera
2008-05-19, 19:36
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnderwearMan
Förlåt för att jag startar en ny tråd men ja försökte å posta i sticky tråden och otålig som ja e har jag inte fått något svar så ja gör ett försök här.

Jag har på senare tid insett mitt spelande sköts på konsoll och datorn räcker till surfande musiklyssnande och pluggande. Har en laptop från HP som börjar kännas lite omodern nu så jag tänkte att det ska bli dags för ny nu i sommar, och macbooken känns väldigt lockande. Mest för att den är så sjukt snygg och känns lite häftigare än en PC om jag skall vara ärlig. Så nu har jag några frågor ifall någon vänlig själ skulle vilja svara:

Citat:
Behöver jag en macbook eller är det bara att kasta pengarna i sjön när man pratar mina behov, alltså internet pluggande musiklyssnande etc.

Macbook räcker gott för detta. Smäll på lite extra RAM så har du så det räcker.

Citat:
Om ja, vad är det jag vinner på att välja en mac istället för en likvärdig PC som antagligen blir några tusenlappar billigare?

Snygg design, bra operativsystem, och en dator som fortfarande kan köra Windows och/eller Linux.

Citat:
Vilka är nackdelarna med att köpa mac för en person som mig som aldrig har andvänt något annat operativsystem än windows?

Eftersom ditt spelande görs på konsol, så är det inte direkt mycket nackdelar.
Personligen är jag en stor gamer, så jag måste ha minst en PC hemma med bra GFX kort osv osv, men sker ditt spelande på konsol, och de spel du vill spela klarar sig på Macbooken's spec så är det inga nackdelar tycker jag.

Citat:
Hur bra fungerar det att köra XP genom bootcamp? (heter det så?) är det lätt att installera och få det att fungera? finns det några windows applikationer som inte fungerar.
Har ej testat detta, vet att det kan vara lite småstrul (vad jag läst mig till), dock så får någon annan uttala sig om detta.

Något mer jag behöver tänka på?[/quote]
Citera
2008-05-19, 19:43
Medlem
UnderwearMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Macbook räcker gott för detta. Smäll på lite extra RAM så har du så det räcker. QUOTE]

Tack för ett snabbt svar

Var inte riktigt det jag undrade för det förstår jag att de gör. Undrar mer om de vore overkill att köpa macbook för min del. Dom kostar ju faktist bortåt 10 000 å jag hade kunnat få en finfin dator som duger för mina behov för kanske 3-4000. Men det är väll OSX och designen man betalar för och vad jag har sett av det (har aldrig suttit vid en mac över huvud taget) så verkar det vara värt det.

En annan sak är om det finns några fördelar ipod/mac jämnfört med ipod/pc bortsett från att dom matchar bättre? för jag är verkligen kär i min ipod
Citera
2008-05-19, 19:49
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Tack för ett snabbt svar

Var inte riktigt det jag undrade för det förstår jag att de gör. Undrar mer om de vore overkill att köpa macbook för min del. Dom kostar ju faktist bortåt 10 000 å jag hade kunnat få en finfin dator som duger för mina behov för kanske 3-4000. Men det är väll OSX och designen man betalar för och vad jag har sett av det (har aldrig suttit vid en mac över huvud taget) så verkar det vara värt det.

En annan sak är om det finns några fördelar ipod/mac jämnfört med ipod/pc bortsett från att dom matchar bättre? för jag är verkligen kär i min ipod

Ah, du menade så.

Prismässigt får du en dator vars prestanda faktiskt klarar sitt OS ett par år till.

Ta mig själv, jag köpte en ny gamer PC förra året, den funderar jag snart på att göra upgrades på.

Däremot så sitter min kompis och kör en PowerBook 17" fortfarande, och den klarar lätt fortfarande det han sysslar med.

Så, ska du ha datorn till det som du sade, så får du en bra dator. Visst till ett lite dyrare pris, men så får du se till prestande över en längre period.

Även nästa version av Mac OS X kommer flyta bra på din burk osv.

Sen, så är den snyggare, ett jävligt bra OS (Och jag är Windows älskare i grund och botten, som till och med tycker Vista är ett bra OS men kan bara erkänna att Mac OS X är ett väldigt trevligt OS.)

Ang. fördel att ha iPod till en Mac, nopes tror jag knappast. Körde min iPod på både Mac's och PC's samtidigt, och märkte ingen fördel så sett.

Edit: Nu ska jag laga mat, så borta ett tag
Citera
2008-05-19, 19:56
Medlem
Slash4s avatar
Ett plus med OS X är ju att iTunes fungerar bättre till det
I Windows Vista (förmodligen XP också) går till exempel cover-flow lite hackigt/segt.
Citera
2008-05-19, 19:58
Medlem
UnderwearMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ah, du menade så.

Prismässigt får du en dator vars prestanda faktiskt klarar sitt OS ett par år till.

Ta mig själv, jag köpte en ny gamer PC förra året, den funderar jag snart på att göra upgrades på.

Däremot så sitter min kompis och kör en PowerBook 17" fortfarande, och den klarar lätt fortfarande det han sysslar med.

Så, ska du ha datorn till det som du sade, så får du en bra dator. Visst till ett lite dyrare pris, men så får du se till prestande över en längre period.

Även nästa version av Mac OS X kommer flyta bra på din burk osv.

Sen, så är den snyggare, ett jävligt bra OS (Och jag är Windows älskare i grund och botten, som till och med tycker Vista är ett bra OS men kan bara erkänna att Mac OS X är ett väldigt trevligt OS.)

Ang. fördel att ha iPod till en Mac, nopes tror jag knappast. Körde min iPod på både Mac's och PC's samtidigt, och märkte ingen fördel så sett.

Edit: Nu ska jag laga mat, så borta ett tag

Om det nu är så är det ju faktist guld. Att ha en dator som står sig några år låter verkligen som något de e värt att lägga pengar på. Annars byter man ju typ dator som kalsonger
Citera
2008-05-19, 20:21
Medlem
Citat:
Om det nu är så är det ju faktist guld. Att ha en dator som står sig några år låter verkligen som något de e värt att lägga pengar på. Annars byter man ju typ dator som kalsonger

Har haft in iBook G4 i över två år nu och den fungerar utmärkt, om man bortser från att batteritiden ligget kanske på 30-60 min beroende på ljusstyrka. Kör med leopard utan några som helst problem.
Citera
2008-05-19, 23:07
Medlem
springarns avatar
Köpte själv en macbook för en månad sen, och jag surfar och lyssnar på musik i princip. Vanligt datoranvändande förutom spel kan man säga.

Alltså macbooken är en jävligt bra dator. I princip allt du använder på din PC finns på macen också, och lite därtill. Ifall du har pengarna så tveka inte, men ifall du har dåligt med cash säger det väl sig själv att köpa en billigare. Men jag tror inte du kommer bli missnöjd ifall du köper en macbook, för det är värt de 10 000 kronorna anser jag, trots att jag är missnöjd med lite smågrejer, typ värmen och att locket inte sitter stenhårt.

Men en macbook vs en pc är som en ipod vs en vanlig mp3-spelare, dyrare, men ack så kär man blir i den.
Citera
2008-05-20, 00:37
Medlem
Meursaults avatar
Det är lite farligt att byta till Mac, för som sagt så är dom dyrare; och när man väl trillat dit är det svårt att byta tillbaka. Man blir mer fäst vid sin dator av någon anledning.

Gillar du konsoler kommer du nog att föredra Mac framför PC. Dom PC-användare som hatar Mac hatar konsolerna också, misstänker jag. Både Mac och konsol är lättanvända och funkar oftast felfritt, men saknar uppgraderingsmöjligheter och funktionalitet bortom det tänkta användningsområdet.

För att klargöra: Mac går att använda till så gott som allt en PC går att använda till, det är bara lite svårare att hitta vissa obskyra program och för en van datoranvändare kan det kännas som om massor av onödiga uppdateringar tvingas på en. För någon som vill att det "bara ska funka" är det däremot guld att allt uppdateras automatiskt och hela paketet med OS och väsentliga program är integrerat med hårdvaran så att det allt funkar utan att man behöver leta drivers osv.
Citera
2008-05-20, 00:50
Medlem
Nej självklart inte, Mac suger och är användarovänligt! Jag har använt de nya stationära Mac'arna i skolan i 1-2 år (de där tunna platta, vita, vad nu modellen heter). Det finns inga fördelar! Man måste lära sig nya kortkommandon, och mycket småsaker fungerar annorlunda mot PC, vilket troligtvis är "lika bra", men för en invand Windowsanvändare så suger den fan.

Det är bara Mac som jag velat sticka en kniv i skärmen på (dvs datorn också!).
Citera
2008-05-20, 01:05
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Nej självklart inte, Mac suger och är användarovänligt! Jag har använt de nya stationära Mac'arna i skolan i 1-2 år (de där tunna platta, vita, vad nu modellen heter). Det finns inga fördelar! Man måste lära sig nya kortkommandon, och mycket småsaker fungerar annorlunda mot PC, vilket troligtvis är "lika bra", men för en invand Windowsanvändare så suger den fan.

Det är bara Mac som jag velat sticka en kniv i skärmen på (dvs datorn också!).

Då kan ju du gå till något annat forum och diskutera din nya neonlysande PC burk där du kan spela CS på l33t nivå med 60 FPS.
Om du har använt macar i 1-2 år och inte förstått dig på dom så är det ju lite konstigt eftersom man använder mac datorer till CP störda barn eftersom dom är så oerhört användarvänliga.
Lycka till på särskolan!

EDIT Jävlar vad grinig jag låter, är menat med glimten i ögat. Är lite för trött för att sitta på FB kanske, godnatt med er
Citera
2008-05-20, 01:16
Medlem
Instämmer faktiskt, du säger att du använt Mac datorer i skolan i 1-2 år. Men då borde du väl lärt dig datorn? Jag menar är man intresserad av dator, så klart man lär sig det nya systemet för nöjes skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in